JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneinfrastrukturforetaket:

Disse skal styre jernbanen

Fra 1. januar 2017 avvikles Jernbaneverket. Ansvaret for drift, vedlikehold og utvikling av infrastrukturen flyttes.
I GANG: I styret for det nye Jernbaneinfrastrukturforetaket sitter (fra venstre) Auke Lont, Ane Breivega, Olaf Melbø, Toril Nag og Siri Hatlen (leder). På første møte deltok samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I GANG: I styret for det nye Jernbaneinfrastrukturforetaket sitter (fra venstre) Auke Lont, Ane Breivega, Olaf Melbø, Toril Nag og Siri Hatlen (leder). På første møte deltok samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Frøydis Tornøe

oystein.braathen@lomedia.no

I tillegg skal Jernbaneinfrastrukturforetaket, som blir det formelle navnet, stå for trafikkstyring og tildeling av ruter, og ha ansvar for sikkerhetsarbeid, beredskap og krisehåndtering. Det overtar ROM Eiendom AS fra NSB. Hovedkontoret legges til Oslo. Eier er Samferdselsdepartementet.

Etablert

I februar hadde styret sitt stiftelsesmøte, der de sammen med statsråd Ketil Solvik-Olsen diskuterte arbeidsoppgaver og prioriteringer framover.

I løpet av året vil det få på plass personale, utarbeide forretningsplan og formulere avtaler med det nye Jernbanedirektoratet, som får styrende og koordinerende oppgaver. Her er Elisabeth Enger ansatt i direktørjobben.

Foretakets inntekter kommer gjennom avtaler med direktoratet, fra salg av tjenester til togselskapene, avgifter selskapene må betale for å kjøre på skinnegangen, samt fra eiendommer.

– Jernbaneinfrastrukturforetaket vil ha en tydelig rolle som leverandør av fungerende infrastruktur, sier Solvik-Olsen.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Erfaren gjeng

Styreleder er Siri Hatlen. Hun er utdannet sivilingeniør, og har lang erfaring både fra styrearbeid og som leder av virksomheter.

Nå er hun styremedlem i Unibuss, i det statlige eiendomsselskapet Entra ASA og Den norske turistforening Oslo og omegn.

Fire myter om britisk jernbaneprivatisering

Styremedlemmer er:

Auke Lont, konsernsjef i Statnett. Han har hatt flere stillinger i Statoil.

Ane Breivega er daglig leder i Breivega Advokatfirma AS, og er styremedlem i kollektivselskapet Ruter AS.

Olaf Melbø er administrerende direktør i ÅF Norge. Han har lang fartstid fra ledelse av prosjekter innen jernbane, OL94, hovedflyplass og annen infrastruktur.

Toril Nag er konserndirektør for teleområdet i Lyse-konsernet. Hun er styreleder i blant annet Altibox AS, Lyse Fiber AS og Viken Fiber AS.

Dette er landene som lykkes med jernbanen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse