JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rekruttering

Lærling på vei mot sjåføryrket

Som lærling er det lov å kjøre buss fra fylte 18 år. Jørgen Rostad (19) fikk kontrakt med Nettbuss i fjor.
ÉN AV 15: Jørgen Rostad følger lærlingeordningen og har kjørt for Nettbuss i ett år.

ÉN AV 15: Jørgen Rostad følger lærlingeordningen og har kjørt for Nettbuss i ett år.

Morten Hansen

oystein.braathen@lomedia.no

Han har sittet bak rattet i ett år, men interessen for busskjøring kom tidlig.

– Jeg fikk lov å bli med på turer både i Gjøvik og til Lillehammer alt i tiårsalderen. Jeg kjenner mange sjåfører, og hjalp også til i vaskehallen her. Så jeg og kollegene min kjente hverandre fra før, forteller Rostad.

Innført 2012

Han fulgte utdanningsløpet som er nødvendig gjennom videregående opplæring. Først Vg1 «Service og samferdsel» i Gjøvik, så Vg2 «Transport og logistikk» ved skolen på Lena.

Et krav er å ha bestått Vg2. Fordi han var så ung måtte han ta en pause, og dro til Hønefoss for å ta bilsertifikat og grunnopplæringen for yrkessjåførkompetanse, som krever et 19 ukers kurs ved en godkjent skole. Samtidig jobbet han for Nettbuss i vaskehallen der.

Mer til vedlikehold, lærlinger og studieplasser i revidert budsjett

Strenge krav

Ordningen kom i stand for å bedre rekrutteringen til yrket, etter ønske fra Samferdselsdepartementet. Gjennomsnittsalderen er høy, og behovet for å få inn yngre ansatte stort i de fleste selskapene. Vegdirektoratet sendte regelendringen ut på høring, og alle 22 svar la vekt på streng håndheving og god sikkerhet. Dermed ble aldersgrensa satt ned fra 21 til 18 år, men bare hvis du tar førerkortet på videregående skole.

Utenfor undervisningsopplegget er aldersgrensa økt fra 21 til 24 år.

Regjeringen vil tvinge bedriftene til å ta inn flere lærlinger

Læreplan

Ved fylte 18 kunne Rostad begynne på skoleruter, først med ledsager slik lærlingeordningen krever. De første ukene er det gjennomgang av billettering, kundebehandling, sikkerhet, beredskapsplaner, samt bruk og stell av materiell.

– Du skal jo ha opplæring. Jeg kjørte med en eldre, hyggelig kar med lang erfaring. Siste arbeidsdag før han ble pensjonist var som instruktør for meg, sier den unge sjåføren.

NJF-magasinet er med en dag han kjører bybuss. Runden i Gjøvik tar cirka 25 minutter, fra skysstasjonen der buss, jernbane og taxi er samlet. Avgangene er hver halvtime, og det er tid til en liten strekk og en prat med kolleger før neste tur.

Variasjon

Rostad veksler mellom disse lokale rundturene, skoleruter og Gjøvik-Lillehammer. Planen setter strenge krav til kjørelengde, maks 50 kilometer, arbeids- og fritid, samt at det alltid skal være mulig å ha toveiskommunikasjon med trafikkleder eller fadder. Etter to år er det avsluttende prøve.

– Da blir det å gå opp til fagprøven, men jeg har ennå ikke fått vite noe om når det skjer, sier Jørgen Rostad.

Jørgen Rostad har kjørt for Nettbuss i ett år.

Jørgen Rostad har kjørt for Nettbuss i ett år.

Morten Hansen

Satser

Nettbuss har 15 lærlinger i yrkessjåførfaget. I tillegg kommer en del andre fag, blant annet mekaniker, og administrasjon og logistikk.

– Av de 15 er bare ei jente. Et tall som burde være mye høyere, sier Torstein Sæther, opplæringsleder og koordinator for lærlingene.

Det nasjonale prøveprosjektet er evaluert og besluttet videreført, fortsatt som en prøveordning.

Konsernet har vært gjennom en omfattende omorganisering. Fra 1. januar 2016 består det kun av to selskaper, ett for rute- og anbudskjøring, og Nettbuss Express. Det tidligere regionene er nå slått sammen til Nettbuss AS.

– Derfor er det ennå noen uklarheter omkring godkjenning av lærebedrift, både hos fylkeskommunenes fagenheter, opplæringskontor, og oss som bedrift. Vi har som ambisjon å få dette avklart og på plass slik at de fleste av våre større avdelinger fortsatt blir i god stand til å ta inn lærlinger, sier Sæther

Han jobber ved avdelingen i Trondheim. Lærlingene i Trøndelag deltar i prøveprosjektet.

– Resultatene så langt har vært veldig positive. Her i Trøndelag har Nettbuss eget kompetansesenter og autorisert trafikkskole, noe vi drar nytte av i fagopplæringa av lærlingene. Dette er naturligvis ved siden av opplæringsaktiviteter i Opplæringskontorets regi, sier Torstein Sæther.

Lærling på buss

Ordningen kom i gang høsten 2012.

Krever bestått Vg2 «Transport og logistikk», samt lærlingekontrakt.

For å være med må et 19-ukers kurs i yrkessjåførutdanning være bestått.

Fylkeskommunen godkjenner bedriftene.

Opplæringskontorene er organisert samarbeid mellom bedrifter hvor kontoret tegner kontrakter med lærlinger på vegne av bedriftene.

Sjåførlærlingen skal ikke kjøre ruter lengre enn 50 kilometer. Heller ikke ekspressbuss eller turbil.

Krav til oppfølging i opplæringsperioden.

Begrensninger på turnus og arbeidstid.

Av de 15 er bare ei jente. Et tall som burde være mye høyere.

Torstein Sæther, koordinator for lærlingene

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Lærling på buss

Ordningen kom i gang høsten 2012.

Krever bestått Vg2 «Transport og logistikk», samt lærlingekontrakt.

For å være med må et 19-ukers kurs i yrkessjåførutdanning være bestått.

Fylkeskommunen godkjenner bedriftene.

Opplæringskontorene er organisert samarbeid mellom bedrifter hvor kontoret tegner kontrakter med lærlinger på vegne av bedriftene.

Sjåførlærlingen skal ikke kjøre ruter lengre enn 50 kilometer. Heller ikke ekspressbuss eller turbil.

Krav til oppfølging i opplæringsperioden.

Begrensninger på turnus og arbeidstid.