JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stor interesse rundt Bane NOR

Ledige oljearbeidere søker til jernbanen

Ansatte i Jernbaneverket blir med over til det nye statsforetaket. Og utlyste stillinger tiltrekker seg mange fra oljebransjen.
SITUASJONSRAPPORT: Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR SF og direktør Elisabeth Enger i Jernbanedirektoratet orienterte om arbeidet med de to nyetableringene.

SITUASJONSRAPPORT: Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR SF og direktør Elisabeth Enger i Jernbanedirektoratet orienterte om arbeidet med de to nyetableringene.

Bjørn A. Grimstad

oystein.braathen@lomedia.no

– Vi ser ingen tendens til at folk i Jernbaneverket slutter, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR SF.

Foretaket får over 4000 ansatte når det kommer i gang 1. januar 2017.

Endringer

Overgangen fra staten til Arbeidsgiverforeningen Spekter er komplisert.

– Vi trenger tre måneder i 2017 for å få nye tariffavtaler på plass, forteller Frimannslund.

Å gå inn i Spekter innebærer nye tariffavtaler basert på arbeidsmiljøloven.

– Særaldersgrensen blir igjen i staten, men det ligger mange ordninger i Spekter-avtalene, for eksempel avtalefestet pensjon, sier Frimannslund.

Dagens ansatte i Jernbaneverket som er over 55 år og blir med til Bane NOR beholder muligheten til å gå av på reglene om særaldersgrense. Arbeids- og sosialdepartementet har godkjent å opprettholde disse rettighetene.

Ketil Solvik-Olsen: – Vi skal ikke ta opptjente pensjonsrettigheter fra NSB-ansatte

Togprivatiseringen er forsinket

Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner

Pensjon

De som overføres til foretaket beholder medlemskapet i Statens pensjonskasse som en lukket ordning.

– For nyansatte blir det en midlertidig ordning i ett år, før det kommer en permanent løsning på plass fra januar 2018, opplyser Frimannslund.

I løpet av 2017 overtar det nye foretaket ROM Eiendom AS fra NSB.

– Vi får en divisjon som heter Knutepunkt og eiendom. Der ligger alt av stasjoner og eiendom som tidligere var stykket opp mellom Jernbaneverket og ROM. Nå skal vi snakke med én stemme utad, sier Gorm Frimannslund.

• Dette navneskiftet koster staten 36 millioner kroner

Bane NOR SF:

(tidligere Jernbaneverket)

Statsforetaket får fem divisjoner:

• KNUTEPUNKT OG EIENDOM: Alt av stasjoner og bygg som nå ligger i Jernbaneverket og ROM.
•UTBYGGING: Store prosjekter som Follo-tunnelen og Ringeriksbanen.
• INFRASTRUKTUR: Ansvar for vedlikehold og fornyelse.
• KUNDE OG TRAFIKK: Operatører betaler for å kjøre på sporet etter avtale basert på bonus-malus-ordning. Forsinkelser som skyldes infrastrukturen kan gi rett til erstatning for selskapene som rammes.
• DIGITALISERING OG TEKNOLOGI: Framtidens jernbane, blant annet innføring av ERTMS (European Rail Traffic Management System).

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Bane NOR SF:

(tidligere Jernbaneverket)

Statsforetaket får fem divisjoner:

• KNUTEPUNKT OG EIENDOM: Alt av stasjoner og bygg som nå ligger i Jernbaneverket og ROM.
•UTBYGGING: Store prosjekter som Follo-tunnelen og Ringeriksbanen.
• INFRASTRUKTUR: Ansvar for vedlikehold og fornyelse.
• KUNDE OG TRAFIKK: Operatører betaler for å kjøre på sporet etter avtale basert på bonus-malus-ordning. Forsinkelser som skyldes infrastrukturen kan gi rett til erstatning for selskapene som rammes.
• DIGITALISERING OG TEKNOLOGI: Framtidens jernbane, blant annet innføring av ERTMS (European Rail Traffic Management System).