Stor interesse rundt Bane NOR
Ledige oljearbeidere søker til jernbanen
Ansatte i Jernbaneverket blir med over til det nye statsforetaket. Og utlyste stillinger tiltrekker seg mange fra oljebransjen.
SITUASJONSRAPPORT: Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR SF og direktør Elisabeth Enger i Jernbanedirektoratet orienterte om arbeidet med de to nyetableringene.
Bjørn A. Grimstad
oystein.braathen@lomedia.no
– Vi ser ingen tendens til at folk i Jernbaneverket slutter, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR SF.
Foretaket får over 4000 ansatte når det kommer i gang 1. januar 2017.
Endringer
Overgangen fra staten til Arbeidsgiverforeningen Spekter er komplisert.
– Vi trenger tre måneder i 2017 for å få nye tariffavtaler på plass, forteller Frimannslund.
Å gå inn i Spekter innebærer nye tariffavtaler basert på arbeidsmiljøloven.
– Særaldersgrensen blir igjen i staten, men det ligger mange ordninger i Spekter-avtalene, for eksempel avtalefestet pensjon, sier Frimannslund.
Dagens ansatte i Jernbaneverket som er over 55 år og blir med til Bane NOR beholder muligheten til å gå av på reglene om særaldersgrense. Arbeids- og sosialdepartementet har godkjent å opprettholde disse rettighetene.
• Ketil Solvik-Olsen: – Vi skal ikke ta opptjente pensjonsrettigheter fra NSB-ansatte
• Togprivatiseringen er forsinket
• Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner
Pensjon
De som overføres til foretaket beholder medlemskapet i Statens pensjonskasse som en lukket ordning.
– For nyansatte blir det en midlertidig ordning i ett år, før det kommer en permanent løsning på plass fra januar 2018, opplyser Frimannslund.
I løpet av 2017 overtar det nye foretaket ROM Eiendom AS fra NSB.
– Vi får en divisjon som heter Knutepunkt og eiendom. Der ligger alt av stasjoner og eiendom som tidligere var stykket opp mellom Jernbaneverket og ROM. Nå skal vi snakke med én stemme utad, sier Gorm Frimannslund.
• Dette navneskiftet koster staten 36 millioner kroner
Bane NOR SF:
(tidligere Jernbaneverket)
Statsforetaket får fem divisjoner:
• KNUTEPUNKT OG EIENDOM: Alt av stasjoner og bygg som nå ligger i Jernbaneverket og ROM.
•UTBYGGING: Store prosjekter som Follo-tunnelen og Ringeriksbanen.
• INFRASTRUKTUR: Ansvar for vedlikehold og fornyelse.
• KUNDE OG TRAFIKK: Operatører betaler for å kjøre på sporet etter avtale basert på bonus-malus-ordning. Forsinkelser som skyldes infrastrukturen kan gi rett til erstatning for selskapene som rammes.
• DIGITALISERING OG TEKNOLOGI: Framtidens jernbane, blant annet innføring av ERTMS (European Rail Traffic Management System).
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Bane NOR SF:
(tidligere Jernbaneverket)
Statsforetaket får fem divisjoner:
• KNUTEPUNKT OG EIENDOM: Alt av stasjoner og bygg som nå ligger i Jernbaneverket og ROM.
•UTBYGGING: Store prosjekter som Follo-tunnelen og Ringeriksbanen.
• INFRASTRUKTUR: Ansvar for vedlikehold og fornyelse.
• KUNDE OG TRAFIKK: Operatører betaler for å kjøre på sporet etter avtale basert på bonus-malus-ordning. Forsinkelser som skyldes infrastrukturen kan gi rett til erstatning for selskapene som rammes.
• DIGITALISERING OG TEKNOLOGI: Framtidens jernbane, blant annet innføring av ERTMS (European Rail Traffic Management System).