JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanereformen:

Nå skal jernbaneskinner, signalsystemer og anlegg verdivurderes

Hvor mye er Jernbaneverkets skinner, signalsystemer og andre anlegg verdt? En vurdering blir avgjørende for økonomien i det nye foretaket. Pensjonsspørsmålet må også avklares.

Pål Andreassen

oystein.braathen@lomedia.no

Verdivurdering av eiendeler er komplisert. Hva skal stå i foretakets regnskaper?

De kan verdsettes ut fra hva det kostet å anskaffe, hva som kreves ved gjenanskaffelse, salgsverdi historisk inntjening og et anslag over framtidig inntjening, kontantstrøm.

*– NSB har to valg: Kutte i ansattes pensjon eller tape konkurransen

Åpningsbalanse

Når det nye foretaket er i gang 1. januar 2017, må det være klart hvor mye all eiendom er verdt, såkalt åpningsbalanse.

Bygninger, grunnarealer og eiendommer som kan utvikles er en gruppe, den andre delen er eksisterende infrastruktur og anlegg som er i drift men ikke fullført ennå.

Norsk Jernbaneforbund (NJF) har en arbeidsgruppe som jobber med virkningene av reformen, og vilkårene for ansatte i det nye foretaket. Særaldersgrenser og framtidig pensjonsordning står også sentralt.

I gruppa sitter Jan Georg Daae Hansen (Bane), Janina Hortman (elektro), Torfinn Håverstad (LTTA), Jane Brekkhus Sæthre og Tor Egil Pålerud, som sitter i styret i det nye foretaket.

Hittil har han hatt status som observatør med begrunnelsen at det ennå ikke er noen ansatte.

Foretaket

Jernbaneverket legges ned, og nesten 4000 personer får ny arbeidsgiver i det som formelt heter Jernbaneinfrastrukturforetaket. Særaldersgrensene er tatt opp til diskusjon. De ansatte over 55 år beholder grensene, ikke nyansatte.

I stortingsmeldingen «På rett spor», der reformen presenteres, sier regjeringen at den ikke legger opp til endringer i statlig eide selskapers pensjonsordning.

VURDERINGER: Sammen med revisorfirmaet EY (tidligere Ernst & Young) skal styret i foretaket bestemme verdien av infrastruktur og anlegg. Fra venstre: Auke Lont, Ane Breivega, Olaf Melbø, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Torill Nag og Siri Hatlen (leder).

VURDERINGER: Sammen med revisorfirmaet EY (tidligere Ernst & Young) skal styret i foretaket bestemme verdien av infrastruktur og anlegg. Fra venstre: Auke Lont, Ane Breivega, Olaf Melbø, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Torill Nag og Siri Hatlen (leder).

Frøydis Tornøe

– Dette betyr at det fremdeles vil være opp til selskapene selv å beslutte hvilken ordning som skal gjelde for ansatte, heter det i meldingen.

Der står det også at selskaper innen drift og vedlikehold etter planen skal skilles ut fra infrastrukturforetaket. De skal konkurrere med privat sektor.

– Pensjonsordningen må derfor fastsettes av selskapene selv, på grunnlag av en vurdering av hva som er hensiktsmessig ut fra situasjonen, står det videre.

Det legges opp til at foretaket blir med i Statens pensjonskasse. De som nå er statsansatt fortsetter i SPK i en lukket ordning. Nye medarbeidere får ikke bli med.

*Disse skal styre jernbanen

NSB

NJFs forbundsstyre diskuterte reformen på sitt juni-møte, og har en rekke spørsmål til jobbsikkerhet, pensjonsrettigheter, hva som skjer med særaldersgrensene og eventuell virksomhetsoverdragelse hvis NSB taper kjøringen på strekninger og ansatte ønsker å bli med over til ny arbeidsgiver.

LØNNS- OG ARBEIDSFORHOLD: NJF har etablert en arbeidsgruppe som jobber med det nye foretaket. Med der er Jane B. Sæthre og representanter fra bane, elektro og LTTA.

LØNNS- OG ARBEIDSFORHOLD: NJF har etablert en arbeidsgruppe som jobber med det nye foretaket. Med der er Jane B. Sæthre og representanter fra bane, elektro og LTTA.

Ole Palmstrøm

I den store omstillingen i NSB er også NJF representert i prosjektene. At så mye flyttes ut av konsernet, kan bety en reduksjon på 300-350 årsverk over to år. Frivillighet, naturlig avgang, men må bli nedbemanning og oppsigelser.

Stab og støttefunksjoner rammes mest. Det kan også bli snakk om sentralisering der mer samles i Oslo.

Virksomhetsoverdragelse

I proposisjonen nevnes muligheten for virksomhetsoverdragelse «dersom virksomheten etter konkurranse blir drevet med samme type transportmiddel som før».

På godsterminalen i Narvik mistet to ansatte jobben da et nytt selskap overtok en kontrakt. Vinneren overførte en skiftemaskin til Narvik.

– EU-domstolen har stilt kriterier for hva som er en virksomhetsoverdragelse som vi må forholde oss til. Når en virksomhet overføres må dette gjelde både arbeidskraft og produksjonsutstyr. I denne saken gjelder det i all hovedsak en skiftemaskin. Den overføres ikke, fordi selskapet som overtar kontrakten flytter en maskin til Narvik og bruker egne ansatte i driften, var konklusjonen fra LO juridiske avdeling i april 2015.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse