JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rapport: Bekymring over variasjon i lokfører-opplæring

Nasjonale kompetansekrav for togførere er nødvendig for å unngå uønsket variasjon i opplæringen, mener analytikere som har sett på jernbanesektoren.
KOMPETANSEKRAV: En ny rapport om jernbanereformen sier at nasjonale kompetansekrav for lokførere er nødvendig for å unngå uønsket variasjon i opplæringen. Rolf Ringdal, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund, og LO-leder Gerd Kristiansen krever en nasjonal standard for togfører-utdanning.

KOMPETANSEKRAV: En ny rapport om jernbanereformen sier at nasjonale kompetansekrav for lokførere er nødvendig for å unngå uønsket variasjon i opplæringen. Rolf Ringdal, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund, og LO-leder Gerd Kristiansen krever en nasjonal standard for togfører-utdanning.

Ole Palmstrøm

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fikk mandag overlevert en rapport om hvilke faremomenter jernbanereformen kan medføre.

Ett av disse er opplæring av togførerne. Det er i dag stort tolkningsrom i førerforskriften, påpekes det i rapporten. Det gir mulighet til å utdanne lokførere med ulik grad av kompetanse, selv om man oppfyller kravene.

Økt vekt på å kutte kostnader vil kunne bety press om å benytte seg av rimeligere opplæring. Det kan gi lokførere ulik sikkerhetsrelatert kompetanse, inkludert kompetanse om lokale eller særnorske forhold, ifølge rapporten.

Anbefaler krav

For å bøte på dette mener prosjektleder Gunnar Hauland det er nødvendig å innføre nasjonale kompetansekrav som er mer detaljerte. Om det skal skje gjennom å tariffeste kravene – slik de streikende lokførerne ønsker – eller om det skal skje på andre måter, vil ikke analyseselskapet ha noen formening om.

– Vi har ikke vurdert annet enn at det bør komme på plass krav som bør være felles for å få bukt med den variasjonen som kan oppstå som følge av reformen, sier Hauland, prosjektleder i selskapet Safetec, som har gjennomført analysen for Samferdselsdepartementet.

Kravene til kompetanse ligger i kjernen av lokførerstreiken, som har pågått siden 29. september. Jernbaneverket er i gang med å lage en veileder for lokføreropplæringen, men de streikende lokførerne mener det ikke vil være godt nok. De har tatt til orde for at forpliktende kompetansekrav vil være en mulig løsning.

Samferdselsministeren har varslet et møte neste uke for å avklare spørsmålet. Han gikk ikke særlig langt i å kommentere anbefalingen fra risikoanalysen.

– Reformen påvirker egentlig ikke det som skjer i denne arbeidskonflikten. Det er viktig at alle er kjent med at det faktisk er en førerforskrift, sa han.

Solvik-Olsen mener enkelte i debatten gir inntrykk av at man kan kjøre lokomotiv med et «L-merke» for føreropplæring på toget.

Tiltak er nødvendige

Jernbanereformen trer i kraft fra nyttår. Rapporten har identifisert 19 mulige farer som kan oppstå. Noen av dem midlertidig i en overgangsfase, andre mer permanente.

Samtidig slås det fast at sikkerheten vil bli like god eller bedre enn i dag hvis det settes inn egnede tiltak.

– En del av disse tingene har vi allerede satt i gang arbeid med, sier han.

I rapporten trekkes det fram at språkforvirring kan være en mulig fare hvis utenlandske selskaper vinner anbud.

– Det er viktig å understreke at norsk er arbeidsspråket. Den typen sikkerhetskrav kommer vi ikke til å avvike fra, sier samferdselsministeren. (©NTB)

Rapport om jernbanereformen

Analyse om hvordan omlegging av jernbanesektoren kan påvirke sikkerheten.

19 mulige farer er identifisert. Blant annet:

Uklart hvem som skal ha oversikt over det totale risikobildet.

Mangelfull styring av leverandørene.

Sikkerhetsinformasjon som ikke deles mellom aktørene.

Vanskeligere og mer komplekst for toglederne når det skjer en ulykke. Utfordring med prioritering. Språkvansker dersom utenlandske selskaper etablerer seg.

Det blir flere aktører og sensitiv informasjon kan komme på avveie.

Sikkerhetsfaglig kompetanse blir mindre tilgjengelig.

Ansatte kan komme under økt press for produksjon (togframføring) framfor sikkerhet. F.eks. ved insentivsystemer hvor selskapet får bøter dersom tog er forsinket.

Utsatt eller mangelfullt vedlikehold.

Opplæring av togførerne kan variere. Fare for at opplæring i større grad gjennomføres internt hos rimeligere tilbydere for å spare penger.

Manglende tid til å trene og øve nye beredskapsroller innen reformen trer i kraft. (NTB)

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Rapport om jernbanereformen

Analyse om hvordan omlegging av jernbanesektoren kan påvirke sikkerheten.

19 mulige farer er identifisert. Blant annet:

Uklart hvem som skal ha oversikt over det totale risikobildet.

Mangelfull styring av leverandørene.

Sikkerhetsinformasjon som ikke deles mellom aktørene.

Vanskeligere og mer komplekst for toglederne når det skjer en ulykke. Utfordring med prioritering. Språkvansker dersom utenlandske selskaper etablerer seg.

Det blir flere aktører og sensitiv informasjon kan komme på avveie.

Sikkerhetsfaglig kompetanse blir mindre tilgjengelig.

Ansatte kan komme under økt press for produksjon (togframføring) framfor sikkerhet. F.eks. ved insentivsystemer hvor selskapet får bøter dersom tog er forsinket.

Utsatt eller mangelfullt vedlikehold.

Opplæring av togførerne kan variere. Fare for at opplæring i større grad gjennomføres internt hos rimeligere tilbydere for å spare penger.

Manglende tid til å trene og øve nye beredskapsroller innen reformen trer i kraft. (NTB)