JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nytt håp for Rygge flyplass

Et nytt selskap ønsker å overta driften av flyplassen på Rygge. Det kan redde 500 arbeidsplasser på flyplassen.
VENTER PÅ BESKJED: Brannkonstabler og brannmestere på Rygge flystasjon venter på en avklaring om Rygges framtid. Fra venstre Morten Nilsen, Bjørn Erik Bratli, Pål Helge Dahlberg og Preben Lunde.

VENTER PÅ BESKJED: Brannkonstabler og brannmestere på Rygge flystasjon venter på en avklaring om Rygges framtid. Fra venstre Morten Nilsen, Bjørn Erik Bratli, Pål Helge Dahlberg og Preben Lunde.

May Berg

may.berg@lomedia.no

– Det kom litt bardust på oss. Jeg hadde ikke hørt så mye som et rykte før vi fikk nyheten på tv på onsdag. Det er positivt at noen tar et initiativ, og spennende om de klarer å få inn noen flyselskaper slik at de får dette til å gå, sier Nilsen, som er tillitsvalgt for 25 NTL-organiserte i brann- og redningstjenesten på Rygge.

– Jeg har alltid trivdes veldig godt her på Rygge, og har veldig lyst til å fortsette her, sier Morten Nilsen, brannmester og tillitsvalgt for NTL-medlemmene på Rygge sivile lufthavn.

– Jeg har alltid trivdes veldig godt her på Rygge, og har veldig lyst til å fortsette her, sier Morten Nilsen, brannmester og tillitsvalgt for NTL-medlemmene på Rygge sivile lufthavn.

May Berg

Håper på drift fra nesten sommer

I spissen for selskapet Rygge Airport AS, er tidligere Arbeiderparti-statsråd Anne Grethe Strøm-Erichsen. Hun bekrefter overfor E24 at det er etablert et prosjektselskap der hun er styreleder.

– Vi jobber for snarest mulig å få på plass avtaler med myndighetene, slik at fly kan ta av og lande på Rygge. Og for å redde arbeidsplasser. I tillegg er det viktig med et flytilbud for regionen, sier Strøm-Erichsen til E24, som viser til at ingen fly vil ta av fra Rygge etter 1. november.

Selskapet jobber for å få tatt opp igjen driften på flyplassen fra neste sommer.

Anne Grethe Strøm-Erichsen

Anne Grethe Strøm-Erichsen

(arkiv) Wikimedia Commons / Robert D. Ward

Strøm-Erichsen var forsvarsminister da det for ti år siden ble inngått avtale med Rygge flyhavn om å omgjøre den militære flyplassen Rygge til sivil lufthavn. Selskapet hun er styreleder for, er ikke enig med nåværende eier i at det ikke lenger er grunnlag for drift ved Rygge når Ryanair trekker seg ut.

Ifølge daglig leder i Rygge Airport AS, er målsetningen at de som er ansatt på flyplassen per i dag skal få fortsette i jobbene sine.

– Flyplassen er en av Norges fineste og mest moderne. 1,6 millioner passasjerer nyter godt av flytilbudet på Rygge i dag. Over 1000 arbeidsplasser trues av en potensiell nedleggelse. Det vil være et betydelig tap for samfunnet å avvikle en så flott og veldrevet flyplass hvor det er investert så store beløp, sier daglig leder Knut R. Johannessen i det nye selskapet til NTB.

LO skal møte det nye selskapet

Nilsen har ikke vært i kontakt med noen av initiativtakerne til det nye selskapet. Han forteller at LO-utvalget på flyplassen og lederen i LO Østfold har vært i kontakt med daglig leder i selskapet, og at de skal ha et møte i slutten av neste uke.

– Selskapet håper på drift fra neste sommer. Dere står uten jobb 1. november. Hvordan passer det?

– Veldig dårlig. Det er mange av oss som søker jobb nå om dagen. Svært få har lyst til å gå arbeidsledige et halvt år, sier Nilsen.

Han tror det skal holde hardt for selskapet å få på plass alle nødvendige godkjenninger på et halvt år.

– Jeg tror heller at det vil ta et år. For å få lov til å drive flyplass, må man gjennom en europeisk godkjenning, påpeker Nilsen.

Han og kollegene er spent på å få avklart om de kan få forlenget ansettelsen i Forsvaret et halvt år eller mer, fram til et nytt selskap er i drift.

Mange beholder jobben uansett

– Hvordan er stemningen blant dine medlemmer?

– Det er litt opp og ned. Selv om vi har fått oppsigelser, er vi ganske sikre på at 2/3 av ansatte i brann- og redningstjenesten vil ha en jobb her uansett. Det må være en viss beredskap her også i framtida, i forhold til bygningsmassen og militære luftfartøy, og for å holde rullebanen åpen sommer og vinter. Hvor mange, avhenger av hvilken type luftfartøy som skal bruke flyplassen. Blir det militære tankfly, må vi være 25 stykker, altså like mange som i dag.

– Du søker jobb selv. Hva om du får en jobb?

– Jeg er litt usikker. Jeg har alltid trivdes veldig godt her på Rygge, og har veldig lyst til å fortsette her, sier NIlsen.

* (16.08.2016) Nav åpner kontor på Moss Lufthavn Rygge

Etterlyser midler til beredskap

Både Nilsen og forbundssekretær Tor Erik Granum i NTL påpeker at Forsvarsdepartementet har latt de ansatte i brann- og redningstjenesten leve i uvisshet om framtida altfor lenge. Forsvarsdepartementet har pålagt Luftforsvarsstaben å sørge for videre beredskap innen brann- og redning på Rygge, men uten at det fulgte med penger.

– Våre medlemmer er i et tomrom og vet ikke hva som skal skje. Vi skriver snart 1. september, og det er bare to måneder igjen av oppsigelsene, påpeker Granum.

Granum håper det nye selskapet lykkes i å få til fortsatt drift på Rygge.

– Hvis de får det til, er det strålende. Jeg ønsker Strøm-Erichsen lykke til. Dette er gode nyheter for hele regionen. Jeg kan ikke forstå at Rygge ikke skal ha en levedyktig flyplass, med det befolkningsgrunnlaget denne store regionen har, sier Granum.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse