JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stortinget legger privatisering i Avinor på is

Stortingsflertallet nekter regjeringa å privatisere mer i Avinor på en stund. Det gjør leder Jostein Kleven i NTL Luftfarten fornøyd.

Nina Hanssen

anders@lomedia.no

Torsdag debatterte Stortinget eiermeldinga for Avinor, som vanligvis legges fram hvert fjerde år. Det er klart at det er oppslutning om å holde fram med Avinor-modellen.

Flertallet i transport- og kommunikasjonskomiteen, som består av Ap, KrF, Sp og Venstre, skriver i innstillinga at det ikke skal gjøre flere forsøk med konkurranseutsettinger av brann-, rednings- og bakketjenester før konkurranseutsettinga på Bodø lufthavn er evaluert.

– Regjeringen vil fortsatt selge Norge

Det samme flertallet avviser også vurdering av mer konkurranseutsetting av flysikringstjenestene, før man har høstet erfaringer fra prosjektet med fjernstyrte tårn i Bodø.

Samtidig er det flertall for å fortsette planleggingen av den tredje rullebanen på Gardermoen, ettersom det er ventet at flyplassen vil nå sitt kapasitetstak i 2030.

Det er også en diskusjon, og et ønske fra flere, om Vinmonopolet skal ta over taxfree-salget av alkohol på flyplassene når dagens kontrakt går ut i 2023.

Avinor skal også få lov til å selge sin kompetanse til aktører i utlandet, men ikke drive flyplasser.

Distriktsopprør i Venstre for taxfree

Privatisering

Høyres Torill Eidsheim ønsker mer konkurranseutsetting.

– Det er viktig at Avinor utfører samfunnsoppdraget effektivt. Departementet forventer at Avinor iverksetter konkurranseutsetting om tårn- og innflygingstjenester i 2017. SAmferdselsdepartementet mener kostnadseffektivitet må prioriteres, og er einig i Avinors vurderingar om å ta i bruk fjernstyrte tårn. Det er positivt at det er satt i gang enprosess med å flytte eierskapet til Avinor Flysikring AS ut av Avinorkonsernet, sier hun.

Åse Michaelsen (Frp) var også opptatt av konkurranseutsetting i debatten:

– Det blir signalisert fra statsråden og departementet at det skal settes i gang en ny studie, hvor en skal se på potensialet i forhold til konkurranseutsetting. Avinor må videreutvikles, og være i takt med samfunnet rundt seg. Ser man på ulønnsomme flyplasser, er det ikke noe som er viktigere for distriktspolitikken som å få de små og ulønnsomme opp og stå. Det betyr at kostnadene må ned, sa hun.

Haugesund lufthavn blir prøvekanin for privatisering av norske flyplasser

Bra

Leder Jostein Kleven i NTL Luftfarten mener deres innspill har blitt lyttet til.

– Jeg synes totalen blir bra. Flertallet går for den politikken som gjelder i dag, konstaterer han.

Fra talerstolen kom det klare ønsker fra Høyre og Frp om mer konkurranseutsetting. De var i mindretall på dette.

– Vi vet jo at de vil konkurranseutsette. Det kan nesten ikke gå fort nok. Samtidig slutter de opp om Avinor-modellen, så de går litt i mot seg selv, sier Kleven.

AVINOR: Leder Jostein Kleven i NTL Luftfarten er glad det er bred oppslutning om Avinor-modellen på Stortinget.

AVINOR: Leder Jostein Kleven i NTL Luftfarten er glad det er bred oppslutning om Avinor-modellen på Stortinget.

Ole Palmstrøm

Både i innstillingen og fra talerstolen ble det pekt på at inntektene stiger raskere enn kostnadene i Avinor.

– Kostnaden per passasjer har gått ned. Det er jo bra, men det er en bekymring for om moderniseringsprogrammet går for langt. Det er ikke nok at det blir billigere, det skal bli enda billigere. Vi er bekymret for at fokus på kostnader skal gå for langt med tanke på flysikkerhet og i forhold til regularitet, spesielt på vinteren, sier han.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse