JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye funn om fangetransport:

Ulønnsomt å overføre fangetransporten fra politiet til Kriminalomsorgen

Justisdepartementet ville frigjøre politiressurser ved å overføre fangetransporten til Kriminalomsorgen. Det ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt, ifølge en rapport fra Vista Analyse.
I beltet har de håndjern, pepperspray og batong og nøkler. Fra en reportasje om fengselsbetjenter i prøveordningen med fangetransport.

I beltet har de håndjern, pepperspray og batong og nøkler. Fra en reportasje om fengselsbetjenter i prøveordningen med fangetransport.

Anette Karlsen

may.berg@lomedia.no

Ifølge NTL Politiet er dette en bekreftelse på noe de har hevdet hele tiden.

Politiets arrestforvarere bruker mye tid på å kjøre fanger fra fengsel til psykolog, legebehandling eller rettsmøter. Med en overføring av ansvaret til Kriminalomsorgen, håpet Justisdepartementet å frigjøre politiressurser. Prosjektet startet i 2014 og har blitt gjennomført i Telemark, Vestfold, Søndre og Nordre Buskerud og ettere hvert Asker og Bærum.

(23.03.2015:) Politiet vil beholde transporten av fanger

Ikke lønnsomt

Prosjektet er nå evaluert av Vista Analyse, som ikke anbefaler å videreføre piloten. Ifølge rapporten fra Vista, har piloten en negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet på cirka 11 millioner kroner i 2015.

Forutsetningen for pilotprosjektet var at det skulle frigjøre 45 politiårsverk. Evalueringen til Vista Analyse viser at det frigjør ca. 18 politiårsverk og ca. 9 arrestforvarere.

NTL Politiet, som organiserer arrestforvarerne, har fra første stund hevdet at overføring av transporten til Kriminalomsorgen ville være ulønnsomt, og har jobbet for å stanse forslaget.

Bedre ressursutnyttelse i politiet.

Terje Skaarud, leder i NTL Oslo politidistrikt, sier at det er viktig at ressursene forbundet med fangetransport blir i politiet.

– Det er enorme svingninger i oppdragsmengden, og politiet er bedre rustet til å utnytte mannskapene. Vi er en stor organisasjon som kan oppbemanne i oppdragstoppene, og ellers bruke personalet til andre ting når de ikke er opptatt med transport, sier Skaarud.

Det sier da også rapporten:

"Etter våre vurderinger er transporttjenesten med oppgavene den i dag har en altfor smal tjeneste til at det er mulig å få en høy kostnadseffektivitet. En etterspørselsside med store svingninger er hovedforklaringen bak lav kostnadseffektivitet i tjenesten", heter det i rapporten.

• Se også: Hele rapporten i pdf-format

Terje Skaarud  arrestforvarer på Tinghuset.

Terje Skaarud arrestforvarer på Tinghuset.

Ole Palmstrøm

Skaarud forventer at justisminister Anders Anundsen tar rapporten til etterretning, og legger piloten død en gang for alle.

– Hvis de ikke har greid å skape lønnsomhet til nå, vil de i hvert fall ikke greie det her i Oslo. Her er tjenesten enda mer krevende, og oppgavespennet og -mengden enda større, sier Skaarud.

Se også: Reportasje om fengselsbetjenter i prøveordningen med å kjøre fangetransport

Manglende informasjon

Ifølge Skaarud har prosjektet skapt enorm frustrasjon og usikkerhet blant hans medlemmer.

– Vi har en arbeidsgiver som knapt informerer sine ansatte, men overlater oppgaven til fagforeninga. Jeg har gjentatte ganger henstilt arbeidsgiver om å komme på banen og fortelle hva som vill bli konsekvensen dersom Oslo blir med i piloten. Blant annet om det vil komme på tale å overføre arrestforvarerne til Kriminalomsorgens transporenhet. Men det er det ingen som vil svare på, sier Skaarud.

Ikke kritisk mot den faglige utførelsen

Carl Marius Michelsen, leder av NTL Politiet, understreker at det er økonomien i dette man advarer mot.

– Det er viktig for oss å poengtere at vi aldri har vært kritisk til den faglige utførelsen av fangetransport som Kriminalomsorgen har gjort. Det vi, siden startet har advart om, er at dette ikke er samfunnsøkonomisk forsvarlig. Løsningen er dyrere enn den var og er i politiet, selv når man ser bort fra investeringskostnadene.

Michelsen mener det vil være oppsiktsvekkende hvis dagens regjering velger å gå videre med prosjektet.

– Det er på høy tid at justisministeren innser at dette var feil bruk av ressurser og avslutter ordningen, sier han.

NFF er uenig med NTL Politiet

Vegar Eggan, leder for lokalforening i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund (NFF) for transportenhet reagerer på tallgrunnlaget til Vista Analyse.

– Rapporten er udelt positiv knyttet til hvordan oppgaver et utført. Det eneste de setter fingrer på er samfunnsøkonomien. Men der har de tatt med alle investeringskostnadene og drift av styringsgruppa i Kriminalomsorgsdirektoratet og Politidirektoratet som er på 7,2 millioner, sier Eggan.

Les også: – Rapporten forteller en suksesshistorie, mener NFF

Hva gjør en arrestforvarer?

Oppgavene omfatter vakthold i politiets arrest og i rettssaler, samt fangetransport.
Flere tusen fangetransporter gjennomføres årlig, med bil og fly.
De har også ansvar for framstilling av varetektsfanger til lege og rettsmøter m.m.
Arrestforvarere har begrenset politimyndighet.

Kilde: Wikipedia

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Hva gjør en arrestforvarer?

Oppgavene omfatter vakthold i politiets arrest og i rettssaler, samt fangetransport.
Flere tusen fangetransporter gjennomføres årlig, med bil og fly.
De har også ansvar for framstilling av varetektsfanger til lege og rettsmøter m.m.
Arrestforvarere har begrenset politimyndighet.

Kilde: Wikipedia