JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skatt på kjøregodtgjørelse:

– Dette har aldri vært et tema tidligere, og så plutselig blir det innført

Thor Ofstad kjører 15 000 kilometer årlig i jobben. Nå må han skatte av beløpet – også for året før de nye reglene trådte i kraft.
URETTFERDIG: Thor Ofstad kjører mye i jobben som tekniker i Norsk institutt for luftforskning. Han mener det er helt bak mål at de mange som bruker egen bil i jobbsammenheng nå må skatte av dette. Her er Ofstad på Sofienberg i Oslo, ved en av landets mange luftmålestasjoner.

URETTFERDIG: Thor Ofstad kjører mye i jobben som tekniker i Norsk institutt for luftforskning. Han mener det er helt bak mål at de mange som bruker egen bil i jobbsammenheng nå må skatte av dette. Her er Ofstad på Sofienberg i Oslo, ved en av landets mange luftmålestasjoner.

Anne Siri Renå

anne.siri.rena@lomedia.no

I budsjettavtalen for 2016 ble regjeringspartiene samt Venstre og KrF enige om å legge skatt på en del av kjøregodtgjørelsen. Satsen er 4,10 kroner per kilometer, men ifølge budsjettavtalen er bare 3,80 kroner av kjøregodtgjørelsen skattefrie. De 30 resterende ørene legges det skatt på, noe som utgjør 250 millioner kroner årlig i statskassa. Thor Ofstad er en av dem som reagerer på de nye reglene.

Nå blir det skatt på kjøregodtgjørelse

Oftstad er tekniker ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) og kjører omlag 15 000 kilometer i jobbsammenheng årlig. Han kjører til luftmålestasjoner hovedsakelig i Oslo- og Drammens-området, men er også på Vestlandet en gang i året. Kilometerne tilsvarer vel 60 000 kroner i året, og fra dette beløpet trekkes 3000-4000 skattekroner. Han påpeker at innvendingen hans mer handler om prinsipper enn om selve pengesummen. På arbeidsplassen hans diskuterer de dette høylytt.

• Følg oss på Facebook og Twitter

– Dette har aldri vært et politisk tema tidligere, og så plutselig blir det innført. Det faller urimelig ut, sier Ofstad, som er styremedlem i NTL Forskningsinstitutter.

Fint for arbeidsgiver

Arbeidsgiver blir spart for mange penger ved at de ansatte bruker egne biler, mener Ofstad. Ved NILU har han jobbet i 38 år, og de siste 12-15 årene har han kjørt mye. Han sier han gjerne skulle ha syklet mye mer mellom hjemmet i Rælingen og kontoret på Kjeller utenfor Lillestrøm, men at det som oftest ikke lar seg gjøre. Han mener bestemt det også skulle vært kjøregodtgjørelse på strekningen fra hjemmet til jobben de dagene han må bruke bilen på arbeid, men sånn er det ikke i dag.

– NTL bør reagere på dette, mener Ofstad, som sier det er langt vanligere at privatbiler brukes i jobbsammenheng nå enn tidligere.

Regjeringen med skattesjokk til eldre arbeidsløse

Ingen avtale

LO Stat-leder Tone Rønoldtangen er svært misfornøyd med vedtaket, ifølge Frifagbevegelse.

– Når stortingsflertallet skattlegger deler av kjøregodtgjørelsen i staten er det et politisk inngrep mot en framforhandlet avtale. Dette vil føre til merarbeid, ikke bare i staten, men også i det private næringslivet, sier hun og poengterer at dette ikke er noe partene har forhandlet seg fram til.

Få nyhetsbrevet vårt

– Siden det kun er satsen som er endret og ikke regelen om skatteplikt, blir utbetalingstidspunktet avgjørende. Det må betales skatt av eventuelt overskudd på kilometergodtgjørelse fra 2015, og dette utbetales i 2016, skriver medierådgiver Ernst Larsen i Skattedirektoratet i en e-post.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse