TRAFIKKEN: Sjåførene selv melder om bedre bybilde. Forskerne er skeptiske til at bilister parkerer når bussen er gratis.
Pål Andreassen
Gratis buss i Moss og Rygge:
Dette skjedde da bussen ble gratis i tre måneder
– Formidabelt, overraskende og suksess, er ord som blir brukt i forbindelse med kollektivstuntet i Moss og Rygge. Neste uke starter tilsvarende prosjekt i Fredrikstad.
ola.tommeras@fagbladet.no
Aldri har så mange kjørt buss i Moss og Rygge. De åtte første ukene av prøveprosjektet steg mer enn en kvart million passasjerer på en av byens busser. Gjennom tre høstmåneder har dobbelt så mange reist med bussen i Moss som i fjor.
p
– Det er mer enn vi kunne drømt om, sier leder av styringsgruppa for Miljøløftet Moss, Siv Jacobsen.
Unike prosjekt
Mandag koster bussbilletten penger igjen i Moss, men gratisprosjekter fortsetter andre steder. Neste uke blir det nemlig gratis i Fredrikstad, samtidig som bomringen rundt Østfold-byen åpnes.
Både sjåfører, kollektivselskap, forskere og passasjerer venter spent på resultatene. Det har vært få norske prosjekter med gratis kollektivtransport, og ingen der alle busser i en hel by med omland er gjort gratis. I ukene framover kommer resultatene.
Kostet tre millioner kroner
Nå er de store spørsmålene:
• Vil nye passasjerer fortsatt velge bussen når de må kjøpe billett?
• Har det blitt færre biler på veien og bedre framkommelighet?
• Kan gratisbuss bidra i klimakampen?
• Er det vel brukte penger?
Fylkeskommunen har brukt 1,5 millioner kroner, Moss kommune en million og Rygge spyttet inn en halv million kroner – til sammen tre millioner kroner på å la innbyggerne gå gratis på bussen i tre måneder.
Fullstappa busser
Tom Borge har kjørt buss i Moss i ti år og er ikke i tvil. Han har et klart inntrykk av at mange bilister parkerte bilen og tok bussen mens den var gratis.
– Flere perioder på dagen har det vært mindre køer på veiene, og for oss sjåførene har det vært lettere å holde ruta, forteller han til Fagbladet.
p
– På noen avganger har det vært mer enn 80 passasjerer i en buss som er sertifisert for maksimum 90 passasjerer, og da kan jeg love deg at det har vært stappa, sier han.
Tom Borge har tro på permanente gratisløsninger.
Ikke verdt pengene
Forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt tror ikke gratis kollektivtransport er verdt pengene – i hvert fall ikke vurdert ut ifra tilgjengelige forskningsresultater.
– Som et tidsbegrenset markedsføringsprosjekt, slik som i Moss, så kan det være fornuftig, men det er ikke prisen som teller for bilistene, forteller han.
– Bilister velger bilen fordi det er fleksibelt, raskt og enkelt, sier han.
– Det koster enormt å gjøre kollektivtrafikk gratis, og klimaeffekten av å få en håndfull bilister over på buss er liten. Jeg ville heller brukt de pengene på mer effektive måter, sier Fearnley.
Komplisert tallmateriale
Det er komplisert å fastslå hvordan trafikkutviklingen egentlig har vært mens bussene var gratis. Statens vegvesen har trafikkmålinger, men en svært stor del av trafikken gjennom Moss er gjennomgangstrafikk til Bastøferga og påvirkes ikke av lokale busstilbud.
– Vi har faste målepunkter, men det er et komplisert tallmateriale, sier Anette Evjenth i Statens Vegvesen Region Øst.
– Vi har fått mange tilbakemeldinger fra bussjåfører som forteller om bedret trafikkbilde, men konkrete tall har vi ikke ennå, sier hun.
Et bilde vil likevel framkomme når resultatene fra brukerundersøkelsene er klare, der det er kartlagt hvem og hvordan de reisende bruker bussen.
Mål om nullvekst
Gratisbussene i Moss var et virkemiddel for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken. Samtidig ble rutetilbudet endret med flere direktebusser og hyppigere avganger.
p
– Det er krevende å få folk til å endre hverdagsrutiner. Gratisbuss gjør terskelen for å reise miljøvennlig lavere, sier markedssjef Solfrid Rød Olsen i Østfold kollektivtrafikk.
– Det har gått over all forventning, sier hun. Nå kjører Østfold kollektivtrafikk i gang tilsvarende prosjekt i Fredrikstad. Der har byferga allerede blitt gratis med flere stoppesteder. Nå blir bussene gratis samtidig som bomringen rundt byen åpnes med avgift for å passere i bil.
– Det dreier seg om markedsføring, å vise folk alternativene, sier Rød Olsen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin