JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TRAFIKKEN: Sjåførene selv melder om bedre bybilde. Forskerne er skeptiske til at bilister parkerer når bussen er gratis.

TRAFIKKEN: Sjåførene selv melder om bedre bybilde. Forskerne er skeptiske til at bilister parkerer når bussen er gratis.

Pål Andreassen

Gratis buss i Moss og Rygge:

Dette skjedde da bussen ble gratis i tre måneder

– Formidabelt, overraskende og suksess, er ord som blir brukt i forbindelse med kollektivstuntet i Moss og Rygge. Neste uke starter tilsvarende prosjekt i Fredrikstad.


15.11.2019
12:41
21.08.2023 17:14

ola.tommeras@fagbladet.no

Aldri har så mange kjørt buss i Moss og Rygge. De åtte første ukene av prøveprosjektet steg mer enn en kvart million passasjerer på en av byens busser. Gjennom tre høstmåneder har dobbelt så mange reist med bussen i Moss som i fjor.

p

– Det er mer enn vi kunne drømt om, sier leder av styringsgruppa for Miljøløftet Moss, Siv Jacobsen.

Unike prosjekt

Mandag koster bussbilletten penger igjen i Moss, men gratisprosjekter fortsetter andre steder. Neste uke blir det nemlig gratis i Fredrikstad, samtidig som bomringen rundt Østfold-byen åpnes.

Både sjåfører, kollektivselskap, forskere og passasjerer venter spent på resultatene. Det har vært få norske prosjekter med gratis kollektivtransport, og ingen der alle busser i en hel by med omland er gjort gratis. I ukene framover kommer resultatene.

Kostet tre millioner kroner

Nå er de store spørsmålene:

• Vil nye passasjerer fortsatt velge bussen når de må kjøpe billett?

• Har det blitt færre biler på veien og bedre framkommelighet?

• Kan gratisbuss bidra i klimakampen?

• Er det vel brukte penger?

Fylkeskommunen har brukt 1,5 millioner kroner, Moss kommune en million og Rygge spyttet inn en halv million kroner – til sammen tre millioner kroner på å la innbyggerne gå gratis på bussen i tre måneder.

Fullstappa busser

Tom Borge har kjørt buss i Moss i ti år og er ikke i tvil. Han har et klart inntrykk av at mange bilister parkerte bilen og tok bussen mens den var gratis.

– Flere perioder på dagen har det vært mindre køer på veiene, og for oss sjåførene har det vært lettere å holde ruta, forteller han til Fagbladet.

p

– På noen avganger har det vært mer enn 80 passasjerer i en buss som er sertifisert for maksimum 90 passasjerer, og da kan jeg love deg at det har vært stappa, sier han.

Tom Borge har tro på permanente gratisløsninger.

Ikke verdt pengene

Forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt tror ikke gratis kollektivtransport er verdt pengene – i hvert fall ikke vurdert ut ifra tilgjengelige forskningsresultater.

– Som et tidsbegrenset markedsføringsprosjekt, slik som i Moss, så kan det være fornuftig, men det er ikke prisen som teller for bilistene, forteller han.

– Bilister velger bilen fordi det er fleksibelt, raskt og enkelt, sier han.

– Det koster enormt å gjøre kollektivtrafikk gratis, og klimaeffekten av å få en håndfull bilister over på buss er liten. Jeg ville heller brukt de pengene på mer effektive måter, sier Fearnley.

Komplisert tallmateriale

Det er komplisert å fastslå hvordan trafikkutviklingen egentlig har vært mens bussene var gratis. Statens vegvesen har trafikkmålinger, men en svært stor del av trafikken gjennom Moss er gjennomgangstrafikk til Bastøferga og påvirkes ikke av lokale busstilbud.

– Vi har faste målepunkter, men det er et komplisert tallmateriale, sier Anette Evjenth i Statens Vegvesen Region Øst.

– Vi har fått mange tilbakemeldinger fra bussjåfører som forteller om bedret trafikkbilde, men konkrete tall har vi ikke ennå, sier hun.

Et bilde vil likevel framkomme når resultatene fra brukerundersøkelsene er klare, der det er kartlagt hvem og hvordan de reisende bruker bussen.

Mål om nullvekst

Gratisbussene i Moss var et virkemiddel for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken. Samtidig ble rutetilbudet endret med flere direktebusser og hyppigere avganger.

p

– Det er krevende å få folk til å endre hverdagsrutiner. Gratisbuss gjør terskelen for å reise miljøvennlig lavere, sier markedssjef Solfrid Rød Olsen i Østfold kollektivtrafikk.

– Det har gått over all forventning, sier hun. Nå kjører Østfold kollektivtrafikk i gang tilsvarende prosjekt i Fredrikstad. Der har byferga allerede blitt gratis med flere stoppesteder. Nå blir bussene gratis samtidig som bomringen rundt byen åpnes med avgift for å passere i bil.

– Det dreier seg om markedsføring, å vise folk alternativene, sier Rød Olsen.

15.11.2019
12:41
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker