JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Studie fra Sintef om helikoptersikkerhet

Fire ganger sikrere å fly helikopter i Norge enn i Storbritannia

Sintef-rapport anbefaler at Norge ikke innfører EUs nye helikopterregelverk.
Industri Energi har vært en av initiativtakerne til helikoptersikkerhetsstudien og har bidratt økonomisk til studien.

Industri Energi har vært en av initiativtakerne til helikoptersikkerhetsstudien og har bidratt økonomisk til studien.

Sissel M. Rasmussen

joran.gronstad@lomedia.no

Inkludert Turøy-ulykken har én omkommet per million personflytimer på norsk sokkel de siste 15 årene. Til sammenligning er det i samme tidsrom registrert fire omkomne per million personflytimer på britisk sokkel.

Det kommer fram til Sintefs nye helikoptersikkerhetsstudie (HSS3b) som ble presentert onsdag og som er gjengitt på nettsidene til Industri Energi.

Få nyhetsbrevet vårt

– Sintef-rapporten går ikke inn på årsakene til at det er tryggere å fly helikopter på norsk enn britisk sokkel, men det er naturlig å anta at det henger sammen med kulturforskjeller, sier Henrik S. Fjeldsbø som leder Industri Energis helikopterutvalg til Industri Energi.

Den ferske Sintef-rapporten inneholder en rekke anbefalinger, blant annet at Norge ikke innfører EUs nye helikopterregelverk (Hofo).

Norsk Flygerforbund har over lengre tid uttrykt bekymring for hvilke effekter et slikt regelverk vil ha for sikkerheten dersom det gjøres gjeldende for helikopteroperasjonene på norsk kontinentalsokkel.

– Det er gledelig at SINTEF-rapporten slår fast at det nye EU-regelverket ikke bør innføres i Norge. Norsk Flygerforbund har lenge argumentert for at dette vil føre til tap av nasjonal kontroll med helikoptersikkerheten og et svekket luftfartstilsyn, sier Yngve Carlsen, forbundsleder i Norsk Flygerforbund.

LO-tillitsvalgt advarte mot helikoptertype måneder før ulykken

Flygere og ansatte: – ESAs helikopterkrav er uakseptabelt

Oljearbeidere frykter utenlandske helikopterselskaper kan gi dårligere sikkerhet

Annonse
Annonse