Studie fra Sintef om helikoptersikkerhet
Fire ganger sikrere å fly helikopter i Norge enn i Storbritannia
Sintef-rapport anbefaler at Norge ikke innfører EUs nye helikopterregelverk.
Industri Energi har vært en av initiativtakerne til helikoptersikkerhetsstudien og har bidratt økonomisk til studien.
Sissel M. Rasmussen
joran.gronstad@lomedia.no
Inkludert Turøy-ulykken har én omkommet per million personflytimer på norsk sokkel de siste 15 årene. Til sammenligning er det i samme tidsrom registrert fire omkomne per million personflytimer på britisk sokkel.
Det kommer fram til Sintefs nye helikoptersikkerhetsstudie (HSS3b) som ble presentert onsdag og som er gjengitt på nettsidene til Industri Energi.
– Sintef-rapporten går ikke inn på årsakene til at det er tryggere å fly helikopter på norsk enn britisk sokkel, men det er naturlig å anta at det henger sammen med kulturforskjeller, sier Henrik S. Fjeldsbø som leder Industri Energis helikopterutvalg til Industri Energi.
Den ferske Sintef-rapporten inneholder en rekke anbefalinger, blant annet at Norge ikke innfører EUs nye helikopterregelverk (Hofo).
Norsk Flygerforbund har over lengre tid uttrykt bekymring for hvilke effekter et slikt regelverk vil ha for sikkerheten dersom det gjøres gjeldende for helikopteroperasjonene på norsk kontinentalsokkel.
– Det er gledelig at SINTEF-rapporten slår fast at det nye EU-regelverket ikke bør innføres i Norge. Norsk Flygerforbund har lenge argumentert for at dette vil føre til tap av nasjonal kontroll med helikoptersikkerheten og et svekket luftfartstilsyn, sier Yngve Carlsen, forbundsleder i Norsk Flygerforbund.
• LO-tillitsvalgt advarte mot helikoptertype måneder før ulykken
• Flygere og ansatte: – ESAs helikopterkrav er uakseptabelt
• Oljearbeidere frykter utenlandske helikopterselskaper kan gi dårligere sikkerhet