JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sparket ansatt vant mot arbeidsgiver i Senja tingrett:

Skal ha kalt kunde «hestkuk» - får beholde jobben

Det er kanskje ikke høflig å møte kundene på denne måten, men avskjedsgrunn er det ikke.
AVSKJEDSSAK: Senja tingrett har gitt et HK-medlem jobben tilbake etter at arbeidsgiveren avskjediget ham. Illustrasjonsbilde

AVSKJEDSSAK: Senja tingrett har gitt et HK-medlem jobben tilbake etter at arbeidsgiveren avskjediget ham. Illustrasjonsbilde

Eline Lønnå, Magasinet for fagorganiserte

lene.svenning@lomedia.no

«Hei, din hestkuk, ka gjør du her?» Slik møtte en ansatt i et maskin- og transportfirma i Troms en kunde tidligere i år. Det fikk arbeidsgiveren til å reagere. Kort tid etter fikk mannen sparken. I avskjedsbrevet han fikk, var brudd på arbeidsmiljøloven, brudd på kjøre-og hviletidsbestemmelsene, og at medlemmet skal ha drevet med konkurrerende virksomhet oppgitt som avskjedsgrunn.

Det var Troms-mannen helt uenig i. Derfor tok han kontakt med Handel og Kontor, og fikk hjelp til forhandlingsmøter og til forberedelser til det som skulle bli en rettssak.

Saken ble behandlet i Senja tingrett i slutten av august.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Spøkefull tone

I retten hevdet arbeidsgiver at mannen hadde vært uhøflig mot kundene i butikken. I tillegg til hestkuk-hilsingen, ble han også kritisert for å ha lekeslåss med noen av kundene. Men retten avviste at dette var dårlig kundebehandling.

«Retten legger til grunn at (NN) har en spøkefull tone med flere kunder, som i noen tilfeller kan misforstås og oppfattes som uhøflig. Retten kan imidlertid vanskelig karakterisere dette som dårlig kundebehandling»

Den ansatte selv avviser at han har tiltalt kunden som en «hestkuk», men mener at det likevel hadde vært greit.

– Her i Nord-Norge er vi litt mer frittalende enn sørpå. Enkelte av kundene er også mine kompiser, vi har en egen tone, forklarer han til HK-Nytt.

Høyre vil kutte ferieuke for ansatte over 60 år

Snøbrøyting på si

Et annet element i saken var at mannen har hatt to brøytejobber ved siden av hovedjobben sin. Det hevdet arbeidsgiveren var en konkurrerende virksomhet, og at det medførte at den ansatte brøt kjøre- og hviletidsbestemmelsene som sjåfører er pålagt å følge.

HK-medlemmet hevder at han har informert arbeidsgiveren om de to brøytejobbene, og at det slett ikke dreier seg om en heltidsstilling, slik arbeidsgiveren hevdet. Han avviste også at brøytejobbene fikk noen innvirkning på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Tingretten satte sin lit til den ansattes forklaring.

Så lite tjener en ansatt i Ryanair

Anklager ikke bevist

Det hører med til historien at arbeidsgiveren har vært misfornøyd med mannens utførelse av arbeidet i lengre tid. Retten mener imidlertid at bedriften ikke har klart å bevise noen av sine påstander om klager fra kunder og mindre inntjening i butikken enn forventet. Det eneste HK-medlemmet kritiseres for fra den kanten er at han kunne vært noe mer åpen for kritikk fra sjefene sine. «Utover dette er det imidlertid ikke bevist noe kritikkverdig ved (NN)s opptreden og utførelse av arbeidsoppgavene», heter det i dommen.

Anita (21) må jobbe til hun er 75 år

Full seier

HK-medlemmet har vunnet saken på alle punkter. Retten avviser at det fantes et grunnlag for å gi ham avskjed, også at det fantes grunnlag for en oppsigelse. Arbeidsgiveren ville uansett utfall ikke at HK-medlemmet skulle få komme tilbake på jobb igjen. Heller ikke det har arbeidsgiveren fått medhold i. Deres manglende drøftelser forut for avskjeden får også kritikk. Retten mener at bedriftsledelsen har «basert avskjeden på et svakt faktisk grunnlag, og kan ikke anses å ha gjort tilstrekkelige undersøkelser for å bringe klarhet i de faktiske forhold», heter det i dommen.

Avskjeden kjennes altså ugyldig, og mannen får komme tilbake på jobb. I tillegg har han blitt tilkjent erstatning for tort og svie på 100.000 kroner. Bedriften er også dømt til å betale medlemmets saksomkostninger på 240.000 kroner.

Michel ble overvåket i sykmeldingsperioden

3-0

Denne saken burde ikke kommet til retten i første omgang, mener Roger Johansen, regionsekretær i Handel og Kontor i Nord-Norge. Han har bistått medlemmet i denne prosessen.

– Dommen er knusende, med 3-0 til vårt medlem, sier han til HK-Nytt.

Se lønnsutviklingen i din bransje

Anke?

Ankefristen til lagmannsretten har fremdeles ikke gått ut. Bedriftens advokat Christian Arnkværn opplyser til HK-Nytt at han ikke har gitt klienten sin et råd, men lar det være opp til arbeidsgiveren å avgjøre om de vil ta en ny runde i rettssalene.

Derfor streiker lokførerne

«Jeg er med i LO i all hemmelighet. Om jeg avslører det, er jeg redd jeg mister jobben»

Warning
Annonse
Annonse