JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kulturlivet i krise

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Tapet er i millionklassen for Jøran og Kim André Aleksandersen i familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys.
Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Jøran og Kim André Aleksandersen har levd i uvisshet helt siden 12. mars 2020, da Erna Solberg stengte ned Norge for første gang. Da merket de naturlig nok nedstengingen med en gang.

Med 25.000 kroner i faste utgifter i måneden, og et lager med teknisk utstyr til en verdi av 15 millioner kroner, merkes det når inntektene uteblir.

I midten av desember sa det stopp igjen. Plutselig ble alle arrangement avlyst. Og uten arrangement trenger man ikke lyd og lys. Da blir utstyret stående på lageret.

Selv ikke etter at det ble åpnet opp for 200 publikummere i salen i forrige uke, er det blitt noen nye oppdrag, med unntak av et lite torgarrangement i slutten av måneden.

Blant annet mistet firmaet nylig et oppdrag til en verdi av 200.000 kroner, som skulle gått av stabelen i juni.

– Ingen tør planlegge store arrangement, sier Jøran Aleksandersen til FriFagbevegelse.

Aktuelt: Kulturbransjen presser på for koronapass: – 200 i salen er «ingenting»

Frykter for frilanserne

Jøran Aleksandersen kaller seg selv «gründer». Han er tidligere jernbaneansatt, fortsatt medlem av Norsk Jernbaneforbund, og lever på pensjonen sin derfra. Men sønnen Kim André er fast ansatt i firmaet, og er nå tilbake på Nav.

– Vi driver et AS, så oss er det ikke synd på. Vi har Nav i ryggen. Det jeg frykter aller mest er at vi skal miste alle frilanserne vi må engasjere for å holde maskinen i gang. De burde vært prioritert aller først med tanke på støtteordninger. Vi har mange unge, dyktige frilansere vi er helt avhengig av for å få det til å gå rundt. Faren er at de finner seg andre ting å gjøre, sier Jøran Aleksandersen.

Onsdag fyller han bilen og setter kursen fra Hadeland mot Oslo for å delta på markeringen «Strenge smitteverntiltak kveler kultursektoren».

– Det er viktig å vise myndighetene hvor alvorlig situasjonen vår er for bransjen og hvor viktig det er å komme med gode nok støtteordninger så raskt som mulig, mener Jøran Aleksandersen.

Les også: Frp-er vil gi alt staten tjener på høye strømpriser, tilbake til folk

Forstår frustrasjonen

Forbundsleder i Creo, Hans Ole Rian, forstår utmerket godt frustrasjonen. Han medgir at de som steller med lyd og lys kanskje er de i kultursektoren som er aller mest rammet av pandemien.

Rian skal selv holde appell under markeringen, som han kaller et grasrotopprør.

– Folk er desperate og skjønner ikke hvordan man skal overleve. Mange er rett og slett i ferd med å gi opp yrket sitt. Mange har allerede gitt opp.

– Dette er en varslet krise. Det har i tillegg gått hardest ut over unge, utøvende musikere. Nyetablerte folk som plutselig står uten inntekt. Mange er på vei ut av yrket. Mange flytter hjem igjen. De som klarer seg best i dagens situasjon, er de godt etablerte, gjerne de i 50-årene som har oppsparte midler og et stort kontaktnett, sier forbundslederen til FriFagbevegelse.

Samtidig er Rian klar på at dette på ingen måte bare er dagens regjerings skyld.

– Også den forrige regjeringen kan klandres for dette. Venstre-leder Guri Melby feiret at pandemien var over, kulturminister Abid Raja sa at det bare var å få hjulene i gang igjen og starte opp igjen. Og folk gjorde det. «Alle» satte i gang. Julekonserter ble planlagt, og det koster selvsagt penger. Men da alle utgiftene skulle betales, forsvant inntektene. Ikke en krone i inntekt, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

– Dette er en varslet krise. Det har i tillegg gått hardest ut over unge, utøvende musikere, sier forbundsleder Hans Ole Rian i Creo.

– Dette er en varslet krise. Det har i tillegg gått hardest ut over unge, utøvende musikere, sier forbundsleder Hans Ole Rian i Creo.

Martin Guttormsen Slørdal

Mye henger igjen

Rian er klar på at mye henger igjen fra den forrige regjeringen.

– Det skjønner vi. Vi var kritiske til mye av innretningen i støtteordningene. Det er også selvsagt lett å være etterpåklok. Men det hadde vært lurt om den nye regjeringen hadde laget en liten plan i tilfelle det ville skje noe. Det må være en viss sammenheng mellom tiltakene som kommer og tilhørende kompensasjoner, mener Hans Ole Rian.

Mest av alt haster det å gjøre noe med antallsbegrensningen.

– Den er rett og slett meningsløs. Ingen skjønner noe av den. Det er lovet en utredning om konsekvensene, men det burde vært satt i gang langt tidligere. Det er på høy tid og gjøre noe med det. Overalt kan jo folk være hvor mange man vil, i ukontrollerte grupper. Men kontrollerte grupper kan bare være maksimalt 200. Om det er i Telenor Arena eller hvor som helst ellers. Samtidig har ingen klart å påvise at fulle saler i store konsertarenaer har gitt smitteutbrudd, mener Rian.

Kulturministeren: – Kulturfolk er arbeidsfolk

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap) forstår at landets kulturliv er frustrert.

– Mange av de største konsert- og idrettsarenaene er blant de beste i landet på å håndtere smittevern. Før jul var det nødvendig med en rask nedstenging og like tiltak overalt, og heldigvis har tiltakspakken fra desember lyktes med å gi oss foreløpig kontroll. Derfor var det nå rom for å lette på noen av tiltakene, sier Anette Trettebergstuen til FriFagbevegelse.

– For mange lokale kulturhus var økningen fra 50 til 200 publikummere svært viktig. For de største er imidlertid arbeidet som pågår akkurat nå det aller viktigste, nemlig at vi vurderer antall publikummere vurdert opp mot lokalets størrelse. Kulturfolk er arbeidsfolk som fortjener å bli tatt på alvor, som henter i barnehagen og har regninger som alle oss andre. Derfor har vi også vært i kontakt med mange av de største aktørene i dag, legger hun til.

Vurderer koronasertifikat igjen

I tillegg har Trettebergstuen bedt helsemyndighetene gjøre konkrete vurderinger av om koronasertifikat kan tas i bruk på arrangementer og serveringssteder for å gi lettelser for den vaksinerte delen av befolkningen.

– Det har også lenge vært et ønske fra bransjen. Strengt tatt var jo dette det vi alle så for oss, før omikron forandret spillereglene og førte til økt smitte og sykdom, selv med to vaksinedoser, poengterer Trettebergstuen.

– Heldigvis er vi nå på et annet stadium, der vi igjen kan vurdere koronapass – etter at stadig flere nå får boosterdoser, sier Anette Trettebergstuen.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap) forstår at landets kulturliv er frustrert.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap) forstår at landets kulturliv er frustrert.

Jan-Erik Østlie

Fått med deg denne? Snart 100 dager i statsministerstolen: Slik har det gått med Aps plan

Warning
Annonse
Annonse