JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dagsavisen og Klassekampen får LO-støtte

LO gir 10 millioner til Dagsavisen og 9 millioner til Klassekampen

LO styrker Dagsavisen og Klassekampens dekning av norsk arbeidsliv med 19 millioner kroner.
LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen er leder av LOs medieutvalg.

LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen er leder av LOs medieutvalg.

NTB/ANB og Ole Palmstrøm

LO-sekretariatet har vedtatt å bevilge 9 millioner til Klassekampen og 10 millioner til Dagsavisen.

– God journalistikk er viktigere enn noen gang for et opplyst offentlig ordskifte. LO har historisk sett spilt en viktig rolle for bredden i norske medier, og den fører vi videre nå, sier LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen.

Få nyhetsbrevet vårt

Løfter og styrker

Hensikten med bevilgningen er å gjøre et positivt bidrag for å løfte og styrke den journalistiske dekningen av arbeidslivet, som LO kjenner et særlig ansvar for, i begge avisene.

Samtidig følger vedtaket opp ambisjonene i LOs formålsparagraf om å sikre en sterk arbeiderpresse og betydningen av å ha et mediemangfold.

Gabrielsen poengterer at både Klassekampen og Dagsavisen over lengre tid har hatt en positiv satsning med bred og god dekning innen arbeidslivsspørsmål, politikk, næringsliv og fagbevegelsen.

– Vi ønsker å bidra økonomisk til å videreutvikle denne satsningen gjennom konkrete mediebidrag, ikke aksjekjøp. Med vedtaket i LO-sekretariatet anerkjenner vi også den viktige rollen begge avisene spiller i det norske medielandskapet, sier Gabrielsen, som også er leder av LOs medieutvalg.

Stoffutveksling

I høst kjøpte også LO Media, Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) fra Amedia. Dette var en bevist satsing innen arbeidslivsjournalistikken. I vedtaket fra LO-sekretariatet forutsettes det at det skal utvikles et samarbeid om stoffutveksling mellom ANB og avisene.

LO Media kjøper ANB

LO-sekretariatet følger også opp anbefalingene fra LOs Medieutvalg om nysatsning på en rekke områder i LO og forbundenes egen mediestiftelse LO Media, ved siden av kurstiltak for å øke forståelsen og betydningen av arbeidslivsjournalistikk.

– Endrede medievaner blant LOs medlemmer og i opinionen forutsetter en sterkere digital tilstedeværelse og samordning av eksisterende ressurser framover. Vi skal legge opp til en offensiv satsning, men vi må også erkjenne at tiltak må legges om for å skape rom for nysatsning på andre områder, understreker LO-nestlederen.

Mye på spill

Sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen sier at pengene fra LO gir den tryggheten som trengs for å kunne dyrke avisas satsing og strategiske retning.

– Vi har et mål om å endre Dagsavisen fra en papiravis til en utgavesentral for papiraviser og digital portal med betydelig rekkevidde. Et samarbeid med ANB er et helt naturlig ledd i denne satsingen. Vi håper LOs støtte vil utløse flere positive nyheter innen årets slutt, sier Hoff Lysholm.

– Det har vært en høst der mye har stått på spill for oss, men i løpet av få dager har flere svært sentrale brikker falt på plass i det som er et større puslespill, føyer han til.

FriFagbevegelse dobler trafikken

LO selger seg ut av Amedia

«Ingen grunn til at de over 60 skal ha mer ferie eller fordeler enn andre»

Annonse

Flere saker

Annonse