JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye tiltak i Veireno sin søppelkrise:

Nå setter Oslo inn omfattende tiltak for å løse søppelkrisa

Denne uka er det seks uker siden Veireno startet på anbudet i Oslo. Nå blir det satt inn ekstra biler og bemanning fra både operatør og kommunen.
NYTT: Flunkende nye biogassbiler med mye nytt utstyr, men lite opplæring.

NYTT: Flunkende nye biogassbiler med mye nytt utstyr, men lite opplæring.

Werner Juvik

ola.tommeras@fagbladet.no

Oslo kommune iverksetter en rekke ekstraordinære tiltak på toppen av tidligere tiltak i innkjøringsperioden.

Her er det som skal skje:

• Veireno setter inn åtte ekstra renovasjonsbiler og 16 nye renovatører. Disse skal kun drive med klageoppfølging.

• Renovasjonsetaten setter inn fire egne renovasjonsbiler som skal bistå i klageoppfølging.

• Et ekstra skift settes inn på papirinnsamlingsrutene.

• Det skal kjøres innsamling i helgene helt ut året.

Etter hva Fagbladet erfarer må også Energigjenvinningsetaten ansette ekstra mannskap i tillegg til de 11 ekstra i beredskapsperioden på seks måneder. Dette for å holde åpent på mottakene i helgene ut året.

Renovasjonsdirektør Pål A. Sommernes opplyste i går at regninga for ekstrainnsatsen sendes til Veireno. Fra før har kommunen kjøpt inn ekstra vikarer for klagebehandling og ansatt 11 på mottakene for å kjøre ekstra skift i beredskapsperioden på seks måneder.

• Kommunen sender ut egne søppelbiler

Ikke godt nok

Innkjøringsperioden på fire til seks uker er nå over, etter at anbudet gikk inn i sin syvende uke. Etter to uker startet Renovasjonsetaten daglige statusoppdateringer. De har vært veldig optimistiske. Etterslepet var kun på tre prosent de første to ukene, deretter som normalt på restavfall mens det hadde samlet seg et større etterslep på papp, papir og plast. I går var tonen en annen.

– Oslo kommune ved Renovasjonsetaten må dessverre konkludere med at tjenesten Veireno AS utfører for Oslos 650.000 innbyggere ikke er god nok etter seks driftsuker. For å få avfallsinnsamlingen tilbake i en normalsituasjon raskest mulig, settes det omgående inn tolv ekstra renovasjonsbiler, opplyste renovasjonsdirektør Pål A. Sommernes i en pressemelding i går.

Etaten opplyser også at per 14. november blir 97 til 98 prosent av alle 130.000 ukentlige tømminger ekspedert som normalt.

• Veireno ødelegger renovasjonsbransjens renommé

Uforusette problemer

Veireno har informert kommunen at de vil være ajour med restavfall i løpet av fire uker, mens de trenger resten av året for å ta inn etterslepet på papp og papir.

Ifølge NRK mener Veireno selv at det er uforutsette hendelser som gjør at de sliter med etterslep. De uforutsette hendelsene skisseres slik:

• Utfordrende å få ansatte til å jobbe skift

• Nye renovasjonsbiler med ny teknologi

• 400 nye ruter

• Ansatte hadde ikke erfaring

• Billigfirma klarer ikke å hente all søpla i Oslo. Nå gir kommunen bøter.

Nytt og raskere

Veireno er et selskap i VT-gruppen, eid av Jonny Enger i Ytre Enebakk, som har lang bakgrunn fra transportnæringen. Jonny Enger stiftet Veireno 15. september 2014, etter å ha kjøpt Mathiesen renovasjon. Selskapet hadde ikke fylt ett år ennå da det fikk tildelt historiens største renovasjonsanbud, som var alle fire områder i Oslo. Samtidig overtok selskapet Vesar-anbudet for ti av 12 kommuner i Vestfold.

Veireno leverte et tilbud titalls millioner kroner lavere enn konkurrentene. Innsparingen skjer ved at biler utnyttes mer effektivt i to skift og ansatte skal tømme flere beholdere ved å optimalisere rutene. I løpet av seks måneder skal antall ansatte ned fra dagens 135 til 96.

Ved oppstarten i Vestfold medførte nye metoder og færre ansatte så mye overtid at Arbeidstilsynet har politianmeldt selskapet for grove brudd på arbeidstidsbestemmelsene.

I anbudet i Oslo var det spesifisert omfattende og klare miljøkrav, blant annet skal alle rneovasjonsbiler gå på biogass. Ved tildelingen var derfor kun ti prosent vektet på miljø, mens pris ble vektet med 75 prosent og oppdragsforståelse med 15 prosent. Ifølge kommunen scoret nykommeren i markedet, Veireno, høyest på samtlige kriterier.

• Politianmeldt for overtidsbruk

• Nytt søppelselskap i Oslo blir grundig gransket av Arbeidstilsynet i dag

Annonse
Annonse