JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Korona:

NHO og LO sammen om luftfart-krav: Trenger 6 til 8 milliarder kroner

Pengene skal komme i form av en statlig garanti for flyselskap, mener NHO Luftfart og LO-forbund.
Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.

Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.

Jan-Erik Østlie

helge@lomedia.no

NHO Luftfart og LO-forbundene Norsk Flygerforbund og Kabinansattes forbund har i fellesskap sendt et brev med helt konkrete forslag til hva Stortinget i første omgang må vedta i en krisepakke for luftfarten.

NHO og LO representerer hele bredden i næringen.

LO Luftfart er med sine 8000 medlemmer den største sammenslutningen for ansatte i luftfarten.

Kravene

Kravene fra LO og NHO er at samtlige avgifter for luftfarten må fjernes med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 2020. Og myndighetene må umiddelbart stille garantier til rådighet og etablere en låneordning og trekkfasilitet for å håndtere likviditetsproblemer: Det bør etableres en senior statlig trekkfasilitet/statlig garanti for luftfartsselskaper på inntil 6-8 milliarder kroner i første omgang. De understreker at det kan bli behov for ytterligere midler, men dette er en nødvendig start.

Titusenvis av ansatte

– Luftfartsbransjen opplever enorme økonomiske utfordringer og massepermitteringer av titusenvis av ansatte. Både for den enkelte arbeidstaker og for selskapene er dette svært alvorlig. Vi har kommet til et punkt hvor luftfarten ikke vil kunne klare seg gjennom COVID19-krisen uten kraftfulle tiltak fra myndighetene, sier leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

– Det er vesentlig at tiltakspakken må gi nødvendig tilgang på kapital for luftfartsselskapene, og må kunne implementeres umiddelbart, legger han til.

Frykter konkurser

– Det må gjøres noe, og det må skje nå. Nå prøver vi å være konstruktive med et helt konkret forslag som kan roe usikkerheten rundt norsk luftfart og som kan sikre oss at vi kommer oss gjennom denne krisen, sier Carlsen.

Allerede i en uke har han forberedt myndighetene på det som skjer. Han har vært i flere møter med regjering og sentrale politikere på Stortinget. Og har også møtt stor forståelse for sine synspunkter.

Siden har krisen i luftfarten bare eskalert. Nå er rundt 20.000 ansatte i SAS, Norwegian og Widerøe blitt permittert.

Flyene er satt på bakken. Ingen får lov til å reise. Nå handler det i hovedsak om å få hjem nordmenn som oppholder seg i utlandet.

Inntekter synker

Antallet flypassasjerer er drastisk redusert og flyselskapenes inntekter kollapset.

– Flyselskapene har kommet i en svært anstrengt likviditetssituasjon, mener Carlsen.

– Vi bruker nå aktivt trepartssamarbeidet for å få på plass en nødvendig krisepakke for luftfarten. NHO og LO-siden jobber nå svært godt sammen overfor myndighetene, og vi har store forventninger til at partiene på Stortinget nå lytter til de sentrale partene, sier Yngve Carlsen.

Blir langvarig

Norske helsemyndigheter antyder en smittetopp en gang til sommeren. Med en slik prognose vil flytrafikken først kunne ta seg opp mot slutten av året, avhengig av utviklingen i andre land.

Majoriteten av flyselskapenes omsetning opptjenes imidlertid i sommersesongen. Det kan gå tapt.

Partene mener de første tiltakene som er rettet inn mot luftfarten er et viktig skritt på veien, og gir selskapene et helt nødvendig pusterom. Det er likevel et stort behov for ytterligere og mer kraftfulle tiltak, mener LO og NHO.

Warning
Annonse
Annonse