JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nordmenn må presses til å reise kollektivt

Flere tar tog, t-bane og buss. Samtidig kjører flere alene i bil. Dermed er det nesten ikke endring i forholdet mellom transportformene siden 2009.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Dette kommer fram i en ny rapport fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen.

– Kollektivtransporten tar sin del, men heller ikke mer, forteller Elisabeth Enger.

Hun presenterte noen hovedpunkter i «Utfordringer for framtidens transportsystem» da hun overleverte rapporten til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Kollektivtilbudet må økes, og forholdene for syklende og gående bedres radikalt, er oppsummeringen. Varierte priser både i kollektivtrafikken og på veien kan være blant virkemidlene for å endre våre reisemønstre. Å bygge ut for å kunne ta toppene blir for kostbart.

LES HELE RAPPORTEN HER

Køprising

Elbilene bruker like mye kapasitet på veiene som andre, de skaper køer, svevestøv og trenger parkeringsplasser. I rapporten åpner fagetatene for at disse må ta sin del av kostnadene. Rushtidsavgift i bomringene og varierende priser for kollektivreisende er andre virkemidler.

– Vi må spre trafikken. Også for jernbanen ser vi at det koster veldig mye å bygge ut for å ta toppene, sier Enger.

Statsråden har ikke like stor tro på at økte bompenger styrer atferden vår. Å sitte i egen bil er mer komfortabelt enn å stå og vente på en plattform, særlig hvis de reisende ender opp i overfylte busser eller togvogner.

– I stedet må vi bygge ut gode løsninger og oppmuntre folk til å velge, sier Solvik-Olsen.

Han varsler en sak om bompenger, forslag om et veiselskap, samt en jernbanereform i løpet av våren.

Store behov

Rapporten forteller at etterslepet i statlig infrastruktur er 55 milliarder kroner, 17,7 milliarder innenfor jernbanen, 31 milliarder på riksveiene og resten innenfor Kystverkets ansvarsområde. Enda større er etterslepet på fylkesveiene, beregnet til 60 milliarder kroner.

– Det må legges en plan både for å ta igjen dette, og for videre vedlikehold, mener fagetatene.

Rapporten

Utarbeidet av Jernbaneverket, Statens vegvesen, Kystverket og Avinor.

«Utfordringer for framtidens transportsystem» er faglig grunnlag for regjeringens arbeid med neste Nasjonal transportplan (NTP).

Oppdrag fra Samferdselsdepartementet i mars 2014.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mottok rapporten.

Neste NTP er den femte i rekken, og gjelder for perioden 2018-2027.

I 2016 kommer mer konkrete forslag fra fagetatene.

NTP-en kommer som stortingsmelding i 2017.

Det koster veldig mye å bygge ut for å ta toppene.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger

Annonse
Annonse

Rapporten

Utarbeidet av Jernbaneverket, Statens vegvesen, Kystverket og Avinor.

«Utfordringer for framtidens transportsystem» er faglig grunnlag for regjeringens arbeid med neste Nasjonal transportplan (NTP).

Oppdrag fra Samferdselsdepartementet i mars 2014.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mottok rapporten.

Neste NTP er den femte i rekken, og gjelder for perioden 2018-2027.

I 2016 kommer mer konkrete forslag fra fagetatene.

NTP-en kommer som stortingsmelding i 2017.