Usikkert om Norwegian anker til Høyesteretten
Nytt nederlag for Norwegian
Norwegian anket, men Lagmannsretten fastslår at piloter og kabinbesetning skal få prøvd sin sak i domstolene.
STEVNING: Åtte piloter og seks kabinansatte som jobber for Norwegian hevder selskapet driver med ulovlig innleie og krever ansettelse i selskapet de mener er deres reelle arbeidsgiver. Lagmannsretten gir dem medhold i at saken bør prøves for domstolene.
Erlend Angelo
yngvil@lomedia.no
De åtte pilotene og seks kabinansatte som i fjor stevnet Norwegian hevder selskapet driver med ulovlig innleie og krever ansettelse i selskapet de mener er deres reelle arbeidsgiver.
Norwegian kaller kravene abstrakte, og krever at domstolen avviser hele saken. Flyselskapet hevder pilotene og de kabinansatte ikke har noen «rettslig interesse» av en rettslig avklaring av spørsmålet om hvem som har arbeidsgiveransvar for dem. Det er både tingretten og nå Lagmannsretten uenige i.
«Det er (...) en reell rettsusikkerhet, i det ankende part bestrider at det foreligger en ansettelsesforhold (helt eller delvis) mellom partene», står det i kjennelsen.
– Klar kjennelse fra Lagmannsretten
Advokat Christen Horn Johannessen i juridisk avdeling i fagforbundet Parat representerer pilotene og de kabinansatte i saken.
– Etter vår vurdering er lagmannsrettens kjennelse riktig og veldig klar på at saksøkerne har rettslig interesse i å få en avklaring på spørsmålet om Norwegian Air Shuttle (morselskapet i Norwegian, journ.anm.) er deres arbeidsgiver, sier advokaten til FriFagbevegelse.
– Lagmannsretten har gjennom sin hurtige behandling av saken også gjort det den kan for å unngå at denne typen prosessuelle innsigelser medfører at et rettskrav kan treneres av den det er rettet mot.
Kjennelsen ble avsagt mandag denne uka.
Norwegian har ennå ikke bestemt om selskapet anker kjennelsen til Høyesteretten, opplyser kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.
Krever fast ansettelse i morselskapet
Krav om ansettelse i og tariffavtale med morselskapet, den reelle arbeidsgiveren, var kjernen i fjorårets pilotstreik.
To år tidligere hadde Norwegian endret sin selskapsstruktur og opprettet flere datterselskaper. Midt under streiken i fjor etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit. De norske pilotene ble flyttet til Pilot Services Norway, som er registrert under bransjen «utleie av arbeidskraft», og de kabinansatte til datterselskapet Cabin Services Norway.
Dersom retten finner at det foreligger ulovlig innleie har de krav på dom om at de har fast arbeidsforhold hos innleier - Norwegian, ifølge arbeidsmiljølovens §14-14.
Norwegian er uenig i at dette er innleie av arbeidskraft. Norwegian mener at datterselskapet Pilot Services leverer en entreprise på en pilottjeneste.
Dette er saken
• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.
• 28. februar: Pilotene går til streik.
• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.
• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.
• 4. mai 2015: Åtte Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)
• 25. juni 2015: Seks kabinansatte stevnet Norwegian.
• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.
• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.
• Norwegian hevder at pilotene «mangler rettslig interesse» av en avklaring av spørsmålet om hvilket selskap som har arbeidsgiveransvar for dem.
• 25. august 2015 krevde Norwegian at Asker og Bærum tingrett avviser saken.
• 20.oktober 2015: Asker og Bærum tingrett mener det er «naturlig og rimelig at saksøkerne får avklart de spørsmål sakene reiser, og at saken dessuten kan sies å ha en viss prinsipiell karakter», heter det i kjennelsen.
• Norwegian anket kjennelsen til Lagmannsretten.
• 18. januar 2016: Lagmannsretten avviste anken.
• Det er foreløpig uklart om Norwegian anker til Høyesterett.
• Mai 2016: Rettssaken er berammet i Asker og Bærum tingrett 26. mai-3. juni.
Flere saker
Dette er saken
• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.
• 28. februar: Pilotene går til streik.
• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.
• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.
• 4. mai 2015: Åtte Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)
• 25. juni 2015: Seks kabinansatte stevnet Norwegian.
• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.
• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.
• Norwegian hevder at pilotene «mangler rettslig interesse» av en avklaring av spørsmålet om hvilket selskap som har arbeidsgiveransvar for dem.
• 25. august 2015 krevde Norwegian at Asker og Bærum tingrett avviser saken.
• 20.oktober 2015: Asker og Bærum tingrett mener det er «naturlig og rimelig at saksøkerne får avklart de spørsmål sakene reiser, og at saken dessuten kan sies å ha en viss prinsipiell karakter», heter det i kjennelsen.
• Norwegian anket kjennelsen til Lagmannsretten.
• 18. januar 2016: Lagmannsretten avviste anken.
• Det er foreløpig uklart om Norwegian anker til Høyesterett.
• Mai 2016: Rettssaken er berammet i Asker og Bærum tingrett 26. mai-3. juni.