Undersøker Oslo-barnehagene
Oslo skal granske profitten i private barnehager
Oslo kommune starter en unik gransking av private barnehager for å undersøke om private eiere tar ut ulovlig stort utbytte.
flicr.com
ingeborg.rangul@fagbladet.no
Det synes Fagforbundet er fint.
– Det er bra at Oslo kommune følger opp de private barnehagene. Er det ulovligheter, så vil de finne de av det, sier Fagforbundets Mette Henriksen Aas, leder i Seksjon kirke, kultur og oppvekst.
Hun sier videre at Fagforbundet mener at offentlige tilskudd og foreldrebetaling skal komme barna i barnehagen og barnehagedriften til gode.
– Noen private barnehager organiserer seg slik at vanskelig følge den økonomiske strømmen. Det er bra at kommunen nå sjekker om alle pengene går til det formålet de skal, sier Henriksen Aas.
Les også: • Bergen-byrådet vil ha flere ansatte i barnehager og eldreomsorg
Dette er starten
Aftenposten skriver at i disse dager får et titall av Oslos 429 private barnehager brev om at de vil bli undersøkt. Utdanningsbyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) lover at det bare er starten.
Barnehagelovens §14a er tydelig, «Offentlige tilskudd og foreldrebetaling skal komme barna i barnehagen til gode». Samtidig åpner den for at barnehagen kan ha «et rimelig årsresultat».
Hva det konkret betyr er mer uklart. Grensen er aldri blitt gått opp i retten. Fylkesmannen i Oslo og Akershus er ikke kjent med at kommuner har gått inn i dette, skriver Aftenposten.
Les også: • Byrådet vil av-privatisere barnehager i Oslo
Ingen utbyttegrense
Når private aktører leverer tjenester for det offentlige, er det ingen begrensning i utbyttet som eierne kan hente ut av overskuddet.
Unntaket er private skoler, som har et totalforbud mot utbytte.
For barnehager gjelder en mellomløsning, de tillates «et rimelig årsresultat».
Denne begrensningen ble vedtatt av et rødgrønt stortingsflertall i 2012. De fire borgerlige partiene stemte imot.
– Jeg tror ikke dette er et kjempestort problem i Oslo, men vi har hørt nok historier til at vi må sjekke opp i dette. Vi må ta det tilsynsansvaret vi som kommune har, sier Dahl til Aftenposten.
Utvalget som er gjort kan være at barnehagen har spesielt lave personalkostnader eller svært høye leiekostnader, det kan være at de har mye innkjøpte tjenester internt i selskapet eller at bydelene mener at de har uorden i økonomien.
– Hvis våre jurister mener at en barnehage bryter intensjonen i loven, må vi se om den private aktøren velger å klage oss inn til Fylkesmannen. Så får vi se. Ingen kommuner har gjort dette før, dette er nybrottsarbeid, sier Dahl til Aftenposten.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Lunken reaksjon
På borgerlig side er de overrasket over at byrådet ikke er mest opptatt av om barn i private barnehager får et godt tilbud.
– Vi vet fra undersøkelser at de pårørende gjennomgående er fornøyd med de private. Kommunen bør konsentrere seg om å føre tilsyn for å sikre dette. Det er bedre enn å skulle måle utbyttet i den enkelte barnehage, sier Eirik Lae Solberg, gruppeleder for Høyre til Aftenposten.
Arild M. Olsen er adm. direktør i arbeidsgiverorganisasjonen Private barnehagers landsforbund. Han kaller initiativet «å skyte spurv med kanoner». Han tror ikke problemet er stort, selv om han ikke utelukker at det kan finnes grunnlag for å se på enkeltsaker.
Han etterlyser heller en full gjennomgang av kvaliteten og tilbudet til alle private og offentlige barnehager i Oslo, gjennomført av en ekstern aktør.
• Les også: Bedriften vil trekke ansatte 2000 kroner dagen ved sykefravær
• Les også: Sjekk lønna i over 100 bransjer