JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Pause i havnemeklingen

Transportarbeiderforbundet og NHO enige om å ta pause i meklingen.
Havnearbeidere må vente på løsning i meklingen. Partene har tatt pause og meklingen blir gjenopptatt ved første praktiske mulighet.

Havnearbeidere må vente på løsning i meklingen. Partene har tatt pause og meklingen blir gjenopptatt ved første praktiske mulighet.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Meklingen om nye tariffavtaler for havnearbeiderne startet tirsdag formiddag. Klokka halv seks torsdag morgen ble partene enige om å ta en pause. I en kort melding fra riksmekler Nils Dalseide heter det at det innkalles til nytt meklingsmøte ved første praktiske mulighet.

– Partene ble enige om at det er ønskelig med mer informasjon før de tar endelig stilling, og vi tar derfor meklingspause, sier riksmekler Nils Dalseide til NTB torsdag morgen. Han legger til at dialogen har vært konstruktiv.

KOMMENTAR: Den «fryktelige» fortrinnsretten

– Partene kommer hit fordi de er uenige. Dette er en uenighet som har vart lenge, og partene er langt fra hverandre på enkelte punkt, men det har vært en konstruktiv dialog i natt.

Blir ikke partene enige, tas 239 ansatte ved til sammen 22 havner ut i streik. Det er bare havnene i Tromsø og Mosjøen som ikke blir tatt ut i en eventuell streik, ettersom disse allerede er ute i en sympatistreik.

Det er tre tariffavtaler partene skal bli enige om. Den ene er den såkalte rammeavtalen som gjelder fastlønnssystem for losse- og lastearbeidere, mens de to øvrige er losse- og lasteoverenskomsten for Sør- og Nord-Norge, den såkalte Sør- og Nord-Norge-avtalen, og havneoverenskomsten.

Det store stridsspørsmålet i meklingen er ifølge FriFagbevegelse hvilken rolle konvensjon 137 hos FNs arbeidslivsorganisasjon ILO skal ha i tariffavtalen.

ILO-konvensjonen gir havnearbeiderne fortrinnsrett, men ikke monopol, på lossing og lasting av skip og er implementert i tariffavtalene for havnearbeiderne.

NTF gikk inn i forhandlingene med en presisering av konvensjonen, mens NHO-forbundet på sin side krevde hele fortrinnsretten fjernet. Dermed ble det forhandlingsbrudd 25. mai.

– Streik er nederlag for begge parter, så vi vil alltid forsøke å unngå det. Men vi er ikke vanskelig å be opp til kamp om det er det motparten ønsker, har leder Bjørn Steffensen i Norsk Havnearbeiderforening uttalt til Bergensavisen.

Warning
Annonse
Annonse