JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfartstilsynet undersøker arbeidsmiljøet i alle flyselskap

Ryanair nekter helsesjekk av piloter

Luftfartstilsynet har sendt ut arbeidsmiljøundersøkelse for å finne ut hvordan det står til med arbeidsmiljøet til piloter, flyverter og andre besetningsmedlemmer.
SA NEI: Som eneste flyselskap med baser i Norge, har Ryanair sagt nei til å være med på den nasjonale kartleggingen av arbeidsmiljøet i lufta.

SA NEI: Som eneste flyselskap med baser i Norge, har Ryanair sagt nei til å være med på den nasjonale kartleggingen av arbeidsmiljøet i lufta.

Colourbox

yngvil@lomedia.no

De jobber i en bransje som har vært under hardt press i mange år. Alle flyselskap med over ti besetningsmedlemmer deltar - unntatt Ryanair. Billigselskapet takket nei til å være med i arbeidsmiljøundersøkelsen.

Ryanair begrunner det med at alle besetningsmedlemmene på Ryanairs flygninger til og fra Norge jobber på irskregisterte fly, og slik er regulert av det irske luftfartstilsynet. Det opplyser fungerende pressekontakt for Ryanair i Norge, Hans Jørgen Elnæs, som også er salgs- og markedssjef i Skandinavia og Baltikum.

Undersøkelsen omfatter arbeidsmiljøet til piloter, flyvertinner og andre besetningsmedlemmer.

Undersøkelsen omfatter arbeidsmiljøet til piloter, flyvertinner og andre besetningsmedlemmer.

Arkivfoto

Luftfartstilsynet har ansvar for å føre tilsyn med arbeidsmiljøet til alle kabinansatte med base i Norge.

Tilsynet sendte ut undersøkelsen til over 5100 besetningsmedlemmer i går.

– Dette er den første nasjonale kartleggingen av arbeidsmiljøet til besetningsmedlemmer. Vi er ikke kjent med at noe annet land har gjennomført en slik undersøkelse tidligere, sier sjeflege Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet.

Les også: Ryanair vil oppheve streikeretten

De 40 spørsmålene i undersøkelsen dreier seg om psykososiale-, fysiske- og organisatoriske arbeidsmiljøforhold. For eksempel om de ansatte behandles rettferdig og får støtte fra sin leder, har tilgang til bedriftshelsetjeneste, om de får utdelt sin arbeidsplan i god tid, om de har verneombud, og hvorvidt de opplever fysiske plager som er relatert til deres arbeidssituasjon.

Svarene blir analysert på slutten av året, og skal ifølge planen presenteres på Luftfartskonferansen i februar neste år.

HANGARMØTE: Yngve Carlsen (i midten), kandidat til ledervervet i Norsk Cockpitforbund, møter
flyteknikere Henning Nygaard (t.v.) og Kjetil Johansen under LO Luftfarts kampanjedag på Gardermoen i høst. (Ved siden av: Elisabeth Larsen fra Norsk Arbeidsmandsforbund og Ole Einar Adamsrød fra Transportarbeiderforbundet.

HANGARMØTE: Yngve Carlsen (i midten), kandidat til ledervervet i Norsk Cockpitforbund, møter flyteknikere Henning Nygaard (t.v.) og Kjetil Johansen under LO Luftfarts kampanjedag på Gardermoen i høst. (Ved siden av: Elisabeth Larsen fra Norsk Arbeidsmandsforbund og Ole Einar Adamsrød fra Transportarbeiderforbundet.

Sissel M. Rasmussen

Jobber 60 timer i uka

Yngve Carlsen, i Norsk Cockpitforbund, tror undersøkelsen vil gi verdifull informasjon om hvordan det er å jobbe i en bransje som har vært under hardt press i mange år.

– Piloter og kabinansatte kan for eksempel jobbe inntil 60 timer i uka, som er i henhold til de felleseuropeiske arbeidstidsregler for flygende i EU. Vi jobber i tillegg tre av fire helger i skiftordninger som går gjennom hele døgnet, sier Carlsen.

Følg FriFagbevegelse på Facebook og Twitter.

Han viser også til at nye ansettelsesformer betyr usikkerhet og økt press på mange piloter og kabinansatte.

I lavprisselskapene jobber nesten halvparten av pilotene på ulike kontrakter: Som selvstendig næringsdrivende, via et annet selskap, eller på midlertidige kontrakter for bemanningsbyråer. Det viser en omfattende rapport om atypiske ansettelsesformer i luftfarten fra Gent Universitetet publisert tidligere i år.

– Det er i alles interesse at flygerne konsentrerer seg om å fly trygt fra A til B, uten å måtte bekymre seg for om de har jobb neste måned eller om hva de skal gjøre hvis de blir syke, sier Yngve Carlsen i Norsk Cockpitforbund.

Les også: LO Luftfart samler kreftene mot verstingbransjen

SVAR: Christian Haanæs, leder i Norsk Kabinforening, oppfordrer alle kolleger som jobber i lufta til å svare på arbeidsmiljøundersøkelsen til Luftfartstilsynet.

SVAR: Christian Haanæs, leder i Norsk Kabinforening, oppfordrer alle kolleger som jobber i lufta til å svare på arbeidsmiljøundersøkelsen til Luftfartstilsynet.

Sissel M. Rasmussen

Viktig å kunne svare anonymt

Norsk Kabinforening er glade for at arbeidsmiljøet i luftfarten nå blir undersøkt.

– De ansatte får mulighet til å si hva de mener anonymt. Slik kan vi få et riktig bilde av hvordan folk oppfatter arbeidssituasjonen sin.

Jeg oppfordrer alle til å svare, sier Christian Haanæs, leder i Norsk Kabinforening.

– Jeg syns det er rart at Ryanair ikke vil være med, sier Haanæs.

Les også: 37 kroner dyrere flybillett er nok til å sikre lønnsvilkårene for Ryanair-ansatte

Dette blir kabinbesetningen spurt om:

• Arbeidsmiljøundersøkelsen dreier seg om psykososiale-, fysiske- og organisatoriske arbeidsmiljøforhold.

• For eksempel om de ansatte behandles rettferdig og får støtte fra sin leder;

• om de har tilgang til bedriftshelsetjeneste;

• om de får utdelt sin arbeidsplan i god tid;

• om de har verneombud;

• hvorvidt de opplever fysiske plager som er relatert til deres arbeidssituasjon.

Kilde: Luftfartstilsynet

Warning
Annonse
Annonse

Dette blir kabinbesetningen spurt om:

• Arbeidsmiljøundersøkelsen dreier seg om psykososiale-, fysiske- og organisatoriske arbeidsmiljøforhold.

• For eksempel om de ansatte behandles rettferdig og får støtte fra sin leder;

• om de har tilgang til bedriftshelsetjeneste;

• om de får utdelt sin arbeidsplan i god tid;

• om de har verneombud;

• hvorvidt de opplever fysiske plager som er relatert til deres arbeidssituasjon.

Kilde: Luftfartstilsynet