JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Så mye vil det koste å forsikre Bane NOR etter reformen

Jernbanereformen koster. Bane NOR alene må ut med 95 millioner kroner årlig i forsikring.
Ketil Solvik-Olsen ber Bane NOR vurdere om de skal opprette eget forsikringsselskap.

Ketil Solvik-Olsen ber Bane NOR vurdere om de skal opprette eget forsikringsselskap.

Ole Palmstrøm

helge@lomedia.no

– Jeg synes tallet er høyt, spesielt i forhold til at det kommer i tillegg til alle andre som reformen koster å gjennomføre. Det er også spesielt at vi må både spørre og senere grave for å få tallet, sier Janne Sjelmo Nordås (Sp) til LO-Aktuelt.

I tillegg skal også flere andre selskap skilles ut fra NSB og må påtegne egne forsikringsavtaler. Etter det LO-Aktuelt erfarer ligger egenandelen på de viktigste premiene på 20 millioner kroner.

– Jeg synes dette tallet høres høyt ut. Jeg mener hele jernbanereformen er feil bruk av skattepengene, sier leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Eget selskap

Liv Signe Navarsete (Sp) stilte spørsmål om statsråden kunne opplyse Stortinget om hvor store de årlige kostnadene knyttet til forsikringer i jernbanesektoren blir, med bakgrunn i jernbanereformen og opprettelsen av flere nye selskap. Statsråden lovte å komme tilbake til dette spørsmålet.

I mellomtiden har Navarsetes partikollega Janne Sjelmo Nordås etterlyst dette svaret i form av et skriftlig spørsmål til statsråden.

Nå foreligger altså svaret. Bane NOR betaler en årlig netto forsikringspremie på 95 millioner kroner. Andre person- og pensjonsforsikringer er ikke inkludert.

Premien vil selvsagt delvis motsvares av at forsikringene dekker påførte skader som skulle oppstå, skriver Ketil Solvik-Olsen i sitt svar. Han skriver også at det er opp til Bane NOR å vurdere hvordan forsikringskostnadene på virksomheten på sikt kan holdes så lave som mulig, herunder om Bane NOR bør etablere et internt forsikringsselskap som NSB har gjort, skriver han.

• Følg oss på Facebook

Uforutsette hendelser

Til sammenlikning var forsikringskostnader for NSB-konsernet eksklusive Nettbuss om lag 83 millioner kroner i 2016. For 2017 er tilsvarende kostander redusert til 71 millioner kroner. Ifølge samferdselsministeren har NSB opplyst om at det ikke er grunn til å tro at selskapene som skilles ut av NSB får dårligere forsikringsvilkår sammenlignet med da de var del av NSB-konsernet.

– Bane NOR som statsforetak får samme posisjon som NSB har hatt siden omdanning til aksjeselskap i 2002. Det skal i den ordinære driften ta høyde for at det normalt skjer en del uforutsette hendelser, på samme måte som vi i privatøkonomien må sette av noen kroner i tilfelle vi får noen uforutsette utgifter i hjemmet, skriver Solvik-Olsen.

Jernbanereformen kan gi forsikrings-sjokk

Warning
Annonse
Annonse