Så mye vil det koste å forsikre Bane NOR etter reformen
Jernbanereformen koster. Bane NOR alene må ut med 95 millioner kroner årlig i forsikring.
Ketil Solvik-Olsen ber Bane NOR vurdere om de skal opprette eget forsikringsselskap.
Ole Palmstrøm
helge@lomedia.no
– Jeg synes tallet er høyt, spesielt i forhold til at det kommer i tillegg til alle andre som reformen koster å gjennomføre. Det er også spesielt at vi må både spørre og senere grave for å få tallet, sier Janne Sjelmo Nordås (Sp) til LO-Aktuelt.
I tillegg skal også flere andre selskap skilles ut fra NSB og må påtegne egne forsikringsavtaler. Etter det LO-Aktuelt erfarer ligger egenandelen på de viktigste premiene på 20 millioner kroner.
– Jeg synes dette tallet høres høyt ut. Jeg mener hele jernbanereformen er feil bruk av skattepengene, sier leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre.
• Dette er snittlønna i over 300 yrker
Eget selskap
Liv Signe Navarsete (Sp) stilte spørsmål om statsråden kunne opplyse Stortinget om hvor store de årlige kostnadene knyttet til forsikringer i jernbanesektoren blir, med bakgrunn i jernbanereformen og opprettelsen av flere nye selskap. Statsråden lovte å komme tilbake til dette spørsmålet.
I mellomtiden har Navarsetes partikollega Janne Sjelmo Nordås etterlyst dette svaret i form av et skriftlig spørsmål til statsråden.
Nå foreligger altså svaret. Bane NOR betaler en årlig netto forsikringspremie på 95 millioner kroner. Andre person- og pensjonsforsikringer er ikke inkludert.
Premien vil selvsagt delvis motsvares av at forsikringene dekker påførte skader som skulle oppstå, skriver Ketil Solvik-Olsen i sitt svar. Han skriver også at det er opp til Bane NOR å vurdere hvordan forsikringskostnadene på virksomheten på sikt kan holdes så lave som mulig, herunder om Bane NOR bør etablere et internt forsikringsselskap som NSB har gjort, skriver han.
• Følg oss på Facebook
Uforutsette hendelser
Til sammenlikning var forsikringskostnader for NSB-konsernet eksklusive Nettbuss om lag 83 millioner kroner i 2016. For 2017 er tilsvarende kostander redusert til 71 millioner kroner. Ifølge samferdselsministeren har NSB opplyst om at det ikke er grunn til å tro at selskapene som skilles ut av NSB får dårligere forsikringsvilkår sammenlignet med da de var del av NSB-konsernet.
– Bane NOR som statsforetak får samme posisjon som NSB har hatt siden omdanning til aksjeselskap i 2002. Det skal i den ordinære driften ta høyde for at det normalt skjer en del uforutsette hendelser, på samme måte som vi i privatøkonomien må sette av noen kroner i tilfelle vi får noen uforutsette utgifter i hjemmet, skriver Solvik-Olsen.