JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt

SAMAK-rapport: Økt sosial dumping i luftfarten

Sosial dumping er et økende problem i luftfarten, ifølge en rapport fra de nordiske landsorganisasjonenes samarbeidskomité (SAMAK).
Illustrasjon piloter

Illustrasjon piloter

Colourbox

Ifølge rapporten har nesten 40 prosent av pilotene i lavprisselskaper en eller annen form for «atypisk ansettelse», skriver Dagsavisen.

Noen får bare betalt for akkurat de timene de er i luften og må dekke jobbrelaterte reiser selv – og betale for uniformen. Det meldes også om såkalte pay-to-fly-ordninger, der pilotene selv må betale for å fly, blant annet i forbindelse med ulike typer godkjenning.

Unge piloter er mest utsatt, ifølge rapporten.

Lars Magnus måtte betale 3.000 kroner for å komme på jobbintervju

SAMAK vil ha en samordnet nordisk luftfartspolitikk for å komme til livs falske ansettelser og regelshopping, der selskapene etablerer seg der de finner det gunstigste regelverket, i stedet for i land selskapet har naturlig tilknytning til. I tillegg vil SAMAK fastsette et prinsippet om direkte ansettelse og kreve at minst 75v prosent av besetningen er direkte tilknyttet selskapet de flyr for.

Komiteen vil også forby ansettelse av piloter og kabinpersonale som selvstendige næringsdrivende, øke offentlige investeringer i utdannelsen og innføre sertifisering av utdannelsesstedene.

Scener fra en lavkostkabin

Spansk fagforening truer Norwegian med konflikt

Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt

Annonse
Annonse