JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rapport etter Turøy-ulykken:

Statoil med klare tiltak for helikoptersikkerhet

– Det er viktig å holde på dette, også i dårlige tider, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, helikopterekspert i Industri Energi.
Stavanger 20160923. F.v. Anders Opedal, konserndirektør, sikkerhet og effektiv drift, Arne Sigve Nylund, konserndirektør, norsk sokkel, og Gunnar Breivik, direktør, konserngransking, under fremleggelsen av Statoils granskingsrapport etter helikopterulykken på Turøy

Stavanger 20160923. F.v. Anders Opedal, konserndirektør, sikkerhet og effektiv drift, Arne Sigve Nylund, konserndirektør, norsk sokkel, og Gunnar Breivik, direktør, konserngransking, under fremleggelsen av Statoils granskingsrapport etter helikopterulykken på Turøy

Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix

Statoils egen granskningsgruppe foreslår flere tiltak for å styrke arbeidet med helikoptersikkerhet etter Turøy-ulykken som kostet 13 mennesker livet.

– Granskingen konkluderer med at Statoil jobber godt med helikoptersikkerhet på norsk sokkel, sa direktør for konserngransking, Gunnar Breivik, da han la fram rapporten fredag.

Statoil besluttet etter helikopterulykken 29. april å iverksette sin egen gransking. Det er Statens havarikommisjon for transport som er ansvarlig for å kartlegge hendelsesforløp og årsak til selve ulykken, mens Statoils granskningsgruppe har sett på tiltak som kan forbedre selskapets arbeid med helikoptersikkerhet på norsk sokkel.

Industri Energi skeptiske til Airbus etter ulykken

Statoil må få et bevisst forhold til om innsparinger i oljebransjen kan påvirke helikoptersikkerheten, mener Statoils granskningsgruppe.

– Det overordnede spørsmålet er hvor langt er det mulig å strekke strikken, sa Breivik da han la fram rapporten.

Granskningsgruppen foreslår også at Statoil bør vurdere tiltak som legger til rette for bedre samhandling og informasjonsutveksling mellom helikopteroperatørene og fabrikantene. Gruppen anbefaler også at Statoil vurderer om flysikkerhetsarbeidet i enda større grad bør vektlegge konsekvensreduserende tiltak.

• Følg oss på Facebook og Twitter

– Rapporten er grundig og vil danne grunnlaget for vårt helikopterarbeid i årene som kommer, sier konserndirektør Anders Opedal.

Industri Energis helikopterekspert, Henrik Solvorn Fjeldsbø, sier til Frifagbevegelse at førsteinntrykket etter å ha sett pressekonferansen er bra.

Henrik Solvorn Fjeldsbø, leder av Industri Energis helkiopterutvalg.

Henrik Solvorn Fjeldsbø, leder av Industri Energis helkiopterutvalg.

Alf Inge Molde

– Det ble vist til den gode statistikken, og den viser at Statoil jobber godt med sikkerheten. Det er viktig å holde på dette, også i dårlige tider, sier Fjeldsbø.

– Transporten til jobb på norsk sokkel skal være i verdensklasse – alt annet er uhørt

Han har fredag ettermiddag ikke fått lest rapporten, men uttaler seg på bakgrunn av å det som ble lagt fram på dagens pressekonferanse. Der dukket det opp to punkter som Industri Energi er skeptiske til.

– Det ene gjelder penalty, altså straff til helikopterselskap for å ikke holde flytiden. Det er en ganske stor sum det er snakk om. En sånn ordning i en presset økonomisk tid kan være et initiativ til at noen vil jukse, og slike initiativ trenger vi ikke. Det andre er å redusere snutiden som i dag er på 60 minutter. Det kan sette et tidspress som kan ha konsekvenser, og det er en utvikling vi ikke ønsker, sier Fjeldsbø.

Aller mest positiv er Fjeldsbø til at Statoil gikk langt i å si at de nye felleseuropeiske reglene ikke er gode nok for norske forhold.

– Det betyr at Statoil rett og slett setter sikkerheten foran pengene. Her sender de egentlig en advarende pekefinger rett til Samferdselsdepartementet. Det kan ikke tolkes på en annen måte, sier Fjeldsbø.

Oljearbeidere frykter utenlandske helikopterselskaper kan gi dårligere sikkerhet

Super Puma-helikopteret med 13 mennesker om bord styrtet på vei fra den Statoil-drevne oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen 29. april. Alle om bord mistet livet.

Etter tragedien besluttet Luftfartstilsynet at flere av Super Puma-helikoptrene av typen som styrtet – EC225, skulle settes på bakken. Det europeiske luftfartstilsynet EASA la senere ned flyforbud for både denne og Airbus-helikoptre av typen 332L2.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har lagt fram flere foreløpige rapporter etter ulykken. Styrten var mest sannsynlig forårsaket av utmattelsesbrudd i et av planetgirene, ifølge en rapport som ble offentliggjort i juni. (©NTB)

LO-tillitsvalgt advarte mot helikoptertype måneder før ulykken

Annonse
Annonse