Nytt forslag til bussbransjeavtale
Klokka 1300 i dag satte busstillitsvalgte fra de fire fagforbundene som organiserer bussarbeidere seg sammen for å drøfte et nytt forslag til bransjeavtale. Forhandlingene om en bransjeavtale for hele bussbransjen ble ført i forrige uke og sent fredag kveld ble partene enige om en avtale.
I løpet av ettermiddagen er det ventet en avklaring om avtalen blir godtatt eller ikke av den store forsamlingen av busstillitsvalgte fra de fire fagforbundene: Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet.
Lønn og kompetanse
Da avtaleforhandlingene brøt sammen for halvannen måned siden skyldtes det først og fremst økonomi. I den nye avtalen er timelønna økt og kompetansetilleggene er mye mer forpliktende.
Timelønnstillegget er på kr. 13,50 (i forhold til den nåværende avtalen), mens kompetansetilleggene skal gis for opplæring i fire moduler. En faglært bussjåfør vil få kr. 1,50 per time for hver av fire modulene, mens de ufaglærte vil få kr. 2,- per time. Dette betyr at det samlete lønnstillegget for en ufaglært bussjåfør blir på kr. 21,50 per time når alle kompetansemoduler er gjennomført, mens fagarbeideren vil få et timelønnstillegg på kr. 19,50. Fagarbeidertillegget på kr. 6,50 vil komme i tillegg.
Lønnstilleggene som ligger i avtalen tilsvarer kr. 41 925,- per år for ufaglærte, og kr. 38 025,- for faglærte.
De fire kompetansemodulene skal være ferdig seinest fra 1.1.2008. Hvis ikke en gjennomføringsplan er på plass innen 1.1. 2009 kan sjåførene kreve kompetansetilleggene utbetalt for hvert kvartal planen ikke foreligger, fra første gang 1. april 2009.
Bransjeavtalen er lik for både Transportbedriftenes Landsforening og NAVO.
Pensjon
Partene er enig om en innskuddsbasert pensjonsavtale på 5 prosent, hvorav bedriften skal betale tre prosent og den ansatte to prosent av premien. I avtalen ligger også en uførepensjon på 62 prosent, som det er premiefritak på.
Innfasing
Bussarbeiderne skal over på denne bransjeavtalen etter hvert som selskapet de er ansatt i går over på nye kontrakter/anbud, eller ved reforhandling av avtale. Seinest innen 1. april 2012 skal alle ansatte i busselskapene inn på den felles bussbransjeavtalen. NAVO og LO Stat har akseptert at Nettbuss og Borgbuss skal ha parallelle tarifforhandlinger med Transportbedriftenes Landsforening.
Flere forhold avgjørende
Etter at forhandlingene om bransjeavtale brøt sammen 15. desember i fjor var det forventet at nye forhandlinger ikke ville komme i gang før i forbindelse med tariffoppgjøret neste år.
At partene allerede nå har kommet fram til en anbefalt bransjeavtale skyldes nok flere forhold, blant annet bedriftenes rekrutteringsbehov og det presset fagforbundene la på arbeidsgiverne gjennom sin mobilisering for fjorten dager siden.
Et annet forhold er at det hittil største anbudet innen bussbransjen vil bli lagt ut i Rogaland i siste halvdel av februar.
Vi vil komme tilbake til mer av innholdet av avtalen, og kommentarer fra de involverte seinere.