JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

40 nye Postkom-medlemmer i Bring Frigo på Alnabru

Coole kusker i grønne biler

Hver natt går grønne, lange, biler ut fra kjøleterminalen på Alnabru. Neste natt er de tilbake. Terminalen til Bring Frigo er knutepunktet for sjåførene som frakter kalde matvarer ut i landet.
– Vi jobber mens du sover, og holder sånn sett landet sammen, smiler Bring Frigo-sjåfør Steinar Aasen på klingende bergensk. Nylig meldte han og snaut 40 andre sjåfører ved Bring Frigo seg inn i Postkom.

– Vi jobber mens du sover, og holder sånn sett landet sammen, smiler Bring Frigo-sjåfør Steinar Aasen på klingende bergensk. Nylig meldte han og snaut 40 andre sjåfører ved Bring Frigo seg inn i Postkom.

Ole Palmstrøm

morten@lomedia.no

I vår flyttet Bring Frigo inn i nye lokaler på Alnabru. Termoterminalen nord i Oslo er navet – sjåførene er eikene som bringer frossen fisk, frisk frukt og andre kjølevarer rundt omkring i landet.

– Det er veldig bra her, slår Steinar Aasen fast.

Han er tillitsvalgt for snaut 40 nye Postkom-medlemmer – alle sjåfører – ved Frigo-terminalen på Alnabru.

– Vi meldte oss inn samlet. Det er viktig å være organisert. Jeg prøver å prente det inn hos de som enda ikke er medlemmer, fastslår han.

Med natta som arbeidsdag

På pauserommet er stemningen god, kaffen sterk og tonen røff. Klokka er 12, og de som ikke er her spiser frokost, lunsj eller sover – alt etter hvor nattens transportetappe startet.

Spøken sitter løst når sjåførene ved Bring Frigo møtes ved spisebordet. Fra venstre: Leif Magnar «Cadillac» Hopland fra Bergen, Tommy Nedergaard Nielsen fra Sandefjord og Leif Gunnar Waara fra Luleå i Sverige.

Spøken sitter løst når sjåførene ved Bring Frigo møtes ved spisebordet. Fra venstre: Leif Magnar «Cadillac» Hopland fra Bergen, Tommy Nedergaard Nielsen fra Sandefjord og Leif Gunnar Waara fra Luleå i Sverige.

Ole Palmstrøm

Døgnrytmen avgjøres av om man startet i Trondheim, Ålesund, Bergen eller Tromsø. Felles for de fleste, er at det er natta som er arbeidsdagen.

– Det blir mye nattkjøring. Mange sliter litt med det, og synes det er vanskelig å omstille seg når de har fri. Det er ikke alle som sover like godt. Men vi vet ikke om noe annet, ler Tommy Nedergaard Nielsen.

Kjører med høye skuldre

Det er ikke bare søvnen som kan være slitsom. Hverdagen på landeveien kan være vanskelig den og. Og det er blitt vanskeligere.

– Jeg har aldri vært så redd som jeg er nå. Jeg kjører med høye skuldre hele tiden, konstaterer Nielsen.

Konkurransen fra utenlandske sjåfører og vogntog er tøffere enn før.

– Det er jo egentlig ingen konkurranse – det er jo ikke noe å konkurrere med. Marginene på det vi driver med er så små, at det nesten ikke er noe igjen, sier Aasen.

– Dette er borgen min, sier Jarle Bakken, sjåfør for Bring Frigo. Han er Strømsgodset-supporter og tidligere sykepleier. Som sønn av en lastebilsjåfør hadde han egentlig lovet seg selv at han aldri skulle sette seg bak rattet i en lastebil. Slik gikk det ikke. Han jobber 10 dager på og fire dager av.

– Dette er borgen min, sier Jarle Bakken, sjåfør for Bring Frigo. Han er Strømsgodset-supporter og tidligere sykepleier. Som sønn av en lastebilsjåfør hadde han egentlig lovet seg selv at han aldri skulle sette seg bak rattet i en lastebil. Slik gikk det ikke. Han jobber 10 dager på og fire dager av.

Ole Palmstrøm

Spare, spare

Aasen og de andre sjåførene vet ikke hva som møter dem bak neste sving.

– Vi vet at det finnes sjåfører på veien, som nesten ikke har tid til å sove. De kjører dårlige biler på slitte dekk. Det spares der de kan. Det går ut over sikkerheten. Dessverre er det mange som slipper unna kontrollene, konstaterer Aasen.

Han er glad at han og de andre sjåførene i Bring ikke har det sånn.

– Vi har topp utstyr. Det er aldri snakk om å fire på sikkerheten. Vi vet at de som driver selskapet vil at vi skal kjøre lovlig.

Ung jente blant drevne menn

Selv om Aasen og kollegaene er en gjeng erfarne sjåfører, er det ett unntak; Cora Siren Valde.

Denne natta kom Cora Siren Valde fra Ålesund. Nå har hun sovet, spist frokost, og venter på at bilen skal bli lastet til returen. – Jeg synes det er en kjempekjekk jobb. Jeg lærer en masse hele tiden, sier Valde.

Denne natta kom Cora Siren Valde fra Ålesund. Nå har hun sovet, spist frokost, og venter på at bilen skal bli lastet til returen. – Jeg synes det er en kjempekjekk jobb. Jeg lærer en masse hele tiden, sier Valde.

Morten Hansen

20-åringen fra Ålesund, som ifølge Aasen både er et frisk pust og sabla dyktig, er sjåførlærling. Det har hun vært i snart ett år. At hun er jente og ung, i en verden av eldre menn, plager henne ikke.

– Det er aldri noe problem. De har tatt godt mot meg. Og så er det ikke så uvanlig lenger. Vi blir stadig flere jenter som kjører tungtransport. Jeg synes uansett det er et interessant yrke. Jeg er for rastløs til å sitte på et kontor, sier Valde.

Bring Frigo

• Tilbyr logistikkløsninger innen mat og næringsmidler i Norge, og fra og til hele verden.
• Har et omfattende transportnettverk for temperert gods, både innenriks og utenriks.
• Tilbyr effektive kjøle- og fryseterminaler med det ypperste innen teknologi.
• Har ca 150 ansatte og 60 biler

Det er viktig å være organisert. Jeg prøver å prente det inn hos de som enda ikke er medlemmer. Steinar Aasen, sjåfør

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Bring Frigo

• Tilbyr logistikkløsninger innen mat og næringsmidler i Norge, og fra og til hele verden.
• Har et omfattende transportnettverk for temperert gods, både innenriks og utenriks.
• Tilbyr effektive kjøle- og fryseterminaler med det ypperste innen teknologi.
• Har ca 150 ansatte og 60 biler