JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«When Harry met Santa»:

Postens skeive julenisse får ros av fagforeningsledere: – Genial og klok reklame

Postens reklamefilm, der selveste julenissen forelsker seg i en mann, har fått internasjonal oppmerksomhet. I Norge roser fagforeningsledere Posten.
KJÆRLIGHET: I Postens reklamefilm fikk julenissen et spesielt god øye til én av gavemottagerne. Til slutt hyret han inn Posten for å kunne ta fri julaften.

KJÆRLIGHET: I Postens reklamefilm fikk julenissen et spesielt god øye til én av gavemottagerne. Til slutt hyret han inn Posten for å kunne ta fri julaften.

skjermdump

nina.hanssen@lomedia.no, alf@lomedia.no

Filmen som Posten har kalt «When Harry met Santa» overrasket publikum både i Norge og utlandet. I filmen forelsker selveste julenissen seg i en mann og velger til slutt å få vikar til å levere pakkene så han kan tilbringe kvelden med sin utkårede.

Da den fire minutters lange filmen ble lansert var Monica Solberg, markedsdirektør for Posten og Bring, forberedt på kritikk, men lovte samtidig kjærlighet for alle pengene.

Bakgrunnen for at Posten valgte dette tema til kampanjen kom ut fra at det i 2022 er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge – at vi kunne elske den vi ville. Men slik er det ikke overalt i verden, så da filmen ble lansert var det flere konservative miljøer blant annet i USA som reagerte kraftig.

– Stas med internasjonal oppmerksomhet

Gerd Øiahals, som er leder for Fagforbundet Post og finans, synes det er stas at filmen fra Posten har fått internasjonal fart.

– Det er jo veldig morsomt at en reklamefilm laget for det norske publikum blir lagt merke til utover landets grenser. Temaet som filmen tar opp er absolutt «under angrep» i mange europeiske land så derfor er det jo ekstra bra at den omtales utover landets grenser, sier hun.

Gerd Øiahals er leder for Fagforbundet Post og finans.

Gerd Øiahals er leder for Fagforbundet Post og finans.

Alf Ragnar Olsen

– Hvilken innflytelse og påvirkning kan denne julereklamen ha?

– Et viktig budskap kan aldri sies for ofte, så jo flere ganger den vises jo oftere kommer budskapet fram. Det kan jo kanskje påvirke noen, sier hun.

– Og hva mener du om at nissen henter inn en vikar på slutten av filmen?

– Vi ønsker selvfølgelig faste stillinger, men julenissen og hans hjelpere har vi konkurrert med i mange år og det lever vi godt med, sier hun og smiler. 

– Klok reklame

Også forbundsleder Mimmi Kvisvik i FO er glad for at Posten nå har valgt å lage denne spesielle filmen.

– Alle drømmer vi om jul, om nissen og om den store kjærligheten. Vi trenger drømmer i hverdagen også. Det er flest av de dagene. La alle leve drømmen sin i hverdagen, sier hun.

FO-leder Mimmi Kvisvik.

FO-leder Mimmi Kvisvik.

Charles Hextall/FO

Kvisvik mener det er en genial og klok reklame.

– Takk til Posten og på forhånd takk til nissen, sier hun.

– Vil bidra til inkludering

Konsernsjef Tone Wille likte ideen til årets julefilm, da hun fikk den presentert.

– Min første tanke var at dersom vi skulle gjøre noe på dette temaet, så var det viktig å finne en god form og et godt sluttprodukt. Jeg synes alle involverte har gjort en kjempejobb, og at filmen ble veldig fin, sier hun.

Konsernsjef Tone Wille.

Konsernsjef Tone Wille.

Alf Ragnar Olsen

Wille sier at de i Posten er en arbeidsgiver med mangfold, som jobber aktivt med inkludering.

– Alle er velkommen i våre rekker, uansett opprinnelse, religion eller legning, og det bidrar filmen til å vise, sier Wille.

Hun synes det er stas at filmen har fått internasjonal oppmerksomhet og anerkjennelse.

– Det tenker jeg forteller mye om at Norge har kommet langt når det gjelder inkludering, selv om det er et kontinuerlig arbeid også her. I tillegg håper og tror jeg det bidrar til å bygge oppunder Postens omdømme, og til å sette Norge på kartet i en positiv sammenheng, sier Wille.

Her kan du se Postens reklamefilm.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse