JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Enighet i utenriksforhandlingene

Lønnstillegg på 2,5 prosent var hovedresultatet da Norges Rederiforbund og sjømannsorganisasjonene i går kveld kom til neighet i lønnsoppgjøret for NOR-registrete skip i utenriksfart.
Utenriksforhandlingene for NOR-registrerte skip, foregår parallelt mellom alle de tre sjømannsorganisasjonene og Norges Rederiforbund.

Utenriksforhandlingene for NOR-registrerte skip, foregår parallelt mellom alle de tre sjømannsorganisasjonene og Norges Rederiforbund.

Omar Jørgensen

csd@lomedia.no

Utenriksforhandlingene, der alle tre sjømannsorganisasjonene forhandler parallelt med Norges Rederiforbund, startet tirsdag. Partene er nå kommet til enighet med Norges Rederiforbund om en overenskomst for NOR-registrerte skip i utenriksfart. Forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, kan opplyse at totalrammen for dette oppgjøret er omtrent det samme som de øvrige oppgjørene i 2014.

Generelt tillegg

Det gis et generelt tillegg på 2,5 prosent, minimum 565 kroner, på lønnen i NOR-utenriks.

– I tillegg til dette, er det innført betaling for reisetid i forbindelse med pålagte kurs og også kompensasjon dersom man ikke kommer seg hjem på avløserdag, sier Hansen.

Noe som er helt nytt i overenskomsten er hvis avløsning skjer utenfor EU/EØS-området, plikter rederiet å ha en forsikringsordning som omfatter behandling for sykdom hvis dette oppstår under reisen til og fra fartøyet.

Sjømannsforbundet og Rederiforbundet er også enige om at det skal settes ned et utvalg som skal revidere alle overenskomsttekstene slik at disse er korrekte i henhold til den nye skipsarbeidsloven.

I bunn og grunn er Hansen fornøyd med oppgjøret.

– Man kan alltids ønske seg mer, men det var ikke mulig å få til i disse forhandlingene, uttaler han til Maritim Logg.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse