Havnearbeidere kritisk til flørting med gammel tariffavtale:
– Dette betyr døden for oss i Oslo
Transportarbeiderforbundet og NHO har plukket fram en vraket havnetariffavtale når de skal se på en ny landsomfattende tariffavtale for havnene. Det skremmer havnearbeiderne i Oslo.
Nestleder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard, mener det vil bli umulig for utestengte havnearbeidere å komme seg tilbake i arbeid dersom havnetariffen gjeninnføres.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Onsdag kunne Transportarbeideren fortelle at Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport har hatt møter for å prøve å finne modell for en ny landsomfattende tariffavtale for havnene i Norge etter at Holship-dommen i Høyesterett erklærte de to eksisterende tariffavtalene for ulovlige. Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i NTF, kunne også avsløre at det var den såkalte havnetariffen som var hentet opp av skuffen et drøyt halvår etter at tariffoppgjøret i 2016 i praksis avsluttet den.
Fenn Samuelsen mente også at dialogen var god mellom ham og Thor Christan Hansteen i NHO Logistikk og Transport. Det ble også bekreftet av Hansteen. For Roar Langaard, nestleder i Oslo Bryggearbeiderens Forening, er det nok til å få alarmklokkene til å ringe.
– Bare det at Hansteen i NHO er fornøyd gir grunn til bekymring. Vi kjenner ham fra før, sier han.
• Disse 27 yrkene gikk ned i lønn i fjor
– Dolkes i ryggen
Det Langaard frykter mest av alt er at havnetariffen kun vil gavne de som jobber på havneterminalene.
– Vi vil aldri komme inn på områdene igjen med en sånn avtale. Da vil de heller bruke dem som allerede er der enn å ta inn oss som har vært utestengt fra havneoperatørene i flere år. Det er mulig at NTF ser sitt snitt til å skaffe seg flere medlemmer på terminalene, mens vi som er utestengt blir dolka i ryggen, sier Langaard fortvilet.
Sosial dumping
OBF-nestlederen mener dette også vil åpne for utstrakt bruk av sosial dumping på havnene.
– Jeg synes det var veldig dumt å gå ut med dette før man hadde på plass en definisjon av hva en havnearbeider skal være. Man kunne også ventet på en uttalelse fra ILO om hvordan ILO-konvensjon 137 er ratifisert i Norge. Nå kan vi i stedet risikere at vi får mange terminaler uten registrerte havnearbeidere. Dermed vil det være fritt fram for sosial dumping på havnene når de skal bruke lavtlønnede sjøfolk i stedet for havnearbeiderne. Skal Yilport og Rieber Salt og de andre som har nektet å bruke oss passe på at de selv ikke benytter sjøfolk til jobben. Dette blir jo som å sette bukken til å passe havresekken, for Høyesterett har jo allerede sørget for at mange norske havner i praksis kan erklæres som bekvemmelighetshavner, påpeker han.
• Hvor lenge skal du være borte fra jobben når du er syk?
Heller ny avtale
Derfor hadde Langaard heller sett at havnetariffen hadde blitt værende i søppelbøtta.
– Jeg har ikke noen løsning på hvordan en ny landsomfattende tariffavtale burde se ut, men havnetariffen burde vi ikke børste støv av. Dette er en katastrofe for alle de utestengte havnearbeiderne, og vil bety døden for oss i Oslo, sier han.
Møter gjerne OBF
Transportarbeiderforbundes 1. nestleder, Terje Fenn Samuelsen har blitt forelagt kritikken fra OBFs nestleder, men vil ikke svare på den direkte.
– Siden vi så vidt er i oppstarten av forhandlingene, vil jeg ikke kommentere dette noe ytterligere, men jeg tar gjerne en samtale med Oslo Bryggearbeideres Forening om saken, sier Terje Fenn Samuelsen til Transportarbeideren.
• Betaler ut penger til de rammede havnearbeiderne
• Havnekonflikten har kostet Transportarbeiderforbundet 55 millioner kroner