JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Facebook-varsling en trussel mot trafikksikkerheten

– Sjåfører som varsler kontroller skal kunne miste jobben

Transportarbeiderforbundet og Norsk Lastebileier-Forbund mener varsling på sosiale medier om kontroller langs veiene er en trussel mot både trafikksikkerhet og konkurransevilkår.
VARSLER PÅ FACEBOOK: Å varsle om en politikontroll på sosiale bør koste en yrkessjåfør jobben. Det mener Transportarbeiderforbundet og Norsk Lastebileier-Forbund.

VARSLER PÅ FACEBOOK: Å varsle om en politikontroll på sosiale bør koste en yrkessjåfør jobben. Det mener Transportarbeiderforbundet og Norsk Lastebileier-Forbund.

Scanpix

res@lomedia.no

– Hvis du varsler en kontroll, bidrar du til at trafikkfarlige sjåfører og kjøretøy slipper unna, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo og leder i NTF, Lars M. Johnsen.

– Skremmende praksis

De to tar sterk avstand fra praksisen enkelte yrkessjåfører har, ved å varsle om kontroller langs veiene på sosiale medier.

– Kontroll av tunge kjøretøy og yrkessjåfører er ment for å gjøre veiene tryggere og luke ut verstingene som ikke bare utkonkurrerer norske transportører på pris, men som også utgjør en reell trafikkfare, sier Johnsen.

De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale

Han synes det er skremmende at kontrollene jevnlig varsles på lukkede Facebook-sider, og at så mange åpenbart ikke ser problemet med å bruke disse kanalene.

Farlige biler og sjåfører unnslipper

Geir A. Mo peker på at mange av kontrollene er fellesaksjoner utført av Statens vegvesen, Politiet og Arbeidstilsynet, hvor det blir kontrollert alt fra kjøretøytilstand, bruk av narkotika, trafikkfarlige legemidler og alkohol og at den ansatte får riktig lønn og diett.

– Det er umulig for en sjåfør å vite på forhånd hva som skal kontrolleres. Når kontrollen varsles, risikerer en derfor at ruskjørere og trafikkfarlige kjøretøy går under radaren, forteller Mo.

Geir A. Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund og Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund mener det må vurderes om det skal få konsekvenser for ansettelsesforholdet dersom yrkessjåfører varsler om kontroller.

Geir A. Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund og Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund mener det må vurderes om det skal få konsekvenser for ansettelsesforholdet dersom yrkessjåfører varsler om kontroller.

NLF

Sikrer like konkurransevilkår

De to som representerer både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden understreker at det er nødvendig med kontroller, ikke minst på bakgrunn av det økende antall utenlandske transportører i Norge. Forbundene har derfor ovenfor myndighetene krevd flere og grundigere kontroller.

– Dette for å bedre vegsikkerheten, og for å sikre rettferdige konkurransevilkår og hindre sosial dumping innenfor transportbransjen, sier de to.

Bør inn i ansettelseskontrakter

Derfor mener de at den varslingen som pågår i sosiale medier undergraver arbeidet myndighetene gjør, og samtidig fører til at de som ikke har "rent mel i posen" kan unnslippe kontroll.

– Sjåførene som varsler kontroller er ofte tilknyttet en konkret transportbedrift og varslingen vil derved undergrave egen bedrift og arbeidsplass. I en arbeidskontrakt bør det være tydelige retningslinjer knyttet til adferd i sosiale medier som kan knyttes til ansettelsesforholdet. Varsling kan være et klart brudd på disse retningslinjene og det kan derved få konsekvenser for ansettelsesforholdet, forteller NTF-leder Johnsen.

Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge

Må tas opp i bedriftene

Det er NLF-direktør Geir A. Mo enig i, og sammen med Johnsen ber han nå transportbedrifter ta opp temaet med sine ansatte for å mane frem en bedre kultur.

– For mange oppleves kontroller som et nødvendig onde. Det er viktig å huske på at uten disse kontrollene har vi liten eller ingen oversikt over tilstanden på utstyret og sjåførene som sitter bak rattet. Dette blir bare enda viktigere jo sterkere den internasjonale konkurransen blir, avslutter Geir A. Mo.

– For drastisk

Nylig avgått bransjerådsleder for gods i Norsk Transportarbeiderforbund, og sjåfør i Bring, Chris-Rudi Lind, er helt enig med Johnsen og Mo i at varsling av kontroller ikke er bra.

– Det har jeg tenkt på mange ganger. Personlig synes jeg det er noe svineri å varsle på Facebook, men for meg blir det for drastisk å skulle miste jobben på grunn av det, sier Lind.

Han innrømmer derimot at et slikt "ris bak speilet" kan ha effekt.

– Det er et vanskelig spørsmål som burde tas tak i og diskuteres, for jeg har ikke noe godt forslag til hvordan man skal kunne få bort denne varslingen. Kanskje vil det bli mindre av det om sjåførene vet at man kan miste jobben for å skrive sånt på Facebook, men jeg synes likevel det blir for drastisk, avslutter Chris-Rudi Lind.

• Følg oss på Facebook

Annonse
Annonse