JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NTF vil ha omfattende organisasjonsdebatt fram mot landsmøtet til høsten:

Åpner for sammenslåing med andre forbund og færre foreninger internt

– Det er for tidlig å konkludere nå, men vi må tørre å ta debatten om hvordan Transportarbeiderforbundet skal se ut i framtiden, sier 2. nestleder i NTF, Dag-Einar Sivertsen.
- Forbundet trenger en debatt om antall foreninger, bransjeråd og tilknytning til andre forbund der vi ikke setter konklusjonen før debatten starter, sier 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

- Forbundet trenger en debatt om antall foreninger, bransjeråd og tilknytning til andre forbund der vi ikke setter konklusjonen før debatten starter, sier 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Roy Ervin Solstad

Han leder vedtekts og organisasjonskomiteen som NTF har nedsatt. I den komiteen har diskusjonen allerede startet. Nå vil Sivertsen løfte diskusjonen ut i hele forbundet.

– Mandatet til komiteen er å evaluere organisasjonen fra 2009 og fram til neste års landsmøte. Vi har allerede vært gjennom to prosesser med tanke på sammenslåing, og vi i komiteen vil fremme et forslag på at vi bør se på organisasjonsstrukturen i NTF i neste landsmøteperiode, sier 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Andre diskuterer

Det er en diskusjon som nestlederen mener bør være fri for begrensninger.

– Vi må diskutere foreningene og foreningsgrensene og bransjerådene og utvalgene våre.Vi må også tørre å se på om NTF bør splitte seg på flere andre forbund alt etter hvilken bransje man snakker om. Det viktigste må være hva som er det beste for medlemmene, understreker han.

Det er utviklingen på arbeidsmarkedet som Sivertsen mener gjør at forbundet nå må sette seg ned og finne ut hva man vil.

– Vi vet jo at det er flere forbund som diskuterer lignende ting, og debatten av hvordan forbundet skal være organisert er en konsekvens av det som skjer ute i arbeidslivet. Vi ser jo at kartet med hvor arbeidsgivere og arbeidsplasser endrer seg så fort at vi er nødt til å ta en god og grundig organisasjonsdebatt, påpeker han.

Forbundsleder vil ha ett storforbund for samferdsel

Grensetvister

Den debatten må gå på både ekstern tilknytning og intern struktur.

– Debatten om vår tilknytning til andre forbund handler ikke om økonomi, men heller om de organisasjonstvistene vi ser mot andre forbund. Vi ser at våre branjer kolliderer med veldig mange andre forbund. Det skaper en utfordring når andre forbund organiserer medlemmer inn i våre kjerneområder. Både i buss, spedisjon og grossist ser vi det, og vi må ta en prinsipiell diskusjon om vi vil ha kamp eller samarbeid, og hvilken vei som tjener medlemmene våre best, sier han.

Bransjerådet for buss har allerede sendt inn forslag til komiteen. Der er målet å få gjort en utredning sammen med andre interesserte forbund for å se om det er mulig å samle alle bussjåførene i ett forbund i LO, i stedet for i tre LO-forbund som nå.

Bruk av ressurser

En diskusjon om hvordan forbundet skal organisere seg internt, vil ikke bare handle om prinsipper.

– Der vil selvsagt økonomi spille en vesentlig rolle. En slik debatt må belyse hvilke arbeidsoppgaver de ulike organene skal ha og hvor vi skal bruke ressursene våre. Jeg vil ikke sette to streker under svaret nå. Det viktigste er å ta en grundig debatt, gjentar han.

Sivertsen tar gjerne den debatten også før landsmøtet.

– Det er klart at LO-kongressen i mai vil kunne påvirke debatten også i vårt forbund. Særlig når det gjelder grenseoppganger mot andre forbund i LO-familien. Vi vet jo ikke hva som kommer opp der. Sist dukket Fagforbundet opp og ville bli en del av bussbransjeavtalen, og skjer noe tilsvarende nå, må vi være klare til å ta diskusjonen.

Flere LO-forbund åpner døra for post- og jernbaneansatte

Før LO-kongressen

Bildet kan endre seg mye på bakgrunna av det som skjer på kongressen, sier han.

Organisasjonskomiteen vil i hvert fall ha gjort unna mye av diskusjonen før LO-kongressen starter. Den skal nemlig levere sin innstilling allerede 26. april.

– Det er klart at kommer vi i en setting der vi må ta debatten før landsmøtet, så gjør vi det. Vi kan godt få en slik diskusjon før landsmøtet, snarere enn at det er der vi setter den i gang i forbundet. Vi kan ikke stikke hodet i sanda om virkeligheten endrer seg før september neste år, avslutter han.

Viktige datoer

19. mai: Utvalg for handlingsprogrammet, utvalg for organisasjon og vedtekter samt utvalg for forbundets kontingent oppnevnt av forbundsstyret

29. november: Forbundsstyret vedtar blant annet foreløpig dagsorden og foreningenes representasjonsrettigheter

26. april: Frist for innsendelse av forslag til endringer i handlingsprogram, vedtekter og kontingent

8-12. mai: LOs 34. ordinære kongress

7-8. juni: Forbundsstyret behandler administrasjonens innstilling basert på de innkomne forslagene

20. juni: Frist for påmelding av delegater fra foreningene

20. juni: Representantskapet i NTF oppnevner forberedende valgkomite

22. juni: Dagsorden, forslag og innstillinger sendes ut til foreningene

24. august: Forbundsstyret vedtar forslag på valgkomite, redaksjonskomiteer, dirigenter og sekretærer

1. september: Frist for arbeidet til forberedende valgkomite

25. september: Valgkomiteen starter arbeidet sitt

26-29. september: Landsmøtet i NTF på Lillestrøm

Stor tiltro til foreningene

Mer enn hver tredje krone NTF tok inn i fjor gikk til foreningene som brukte langt over halvparten på personalkostnader.

Det viser en gjennomgang Transportarbeideren har gjort av de innsendte regnskapene fra forbundets 20 foreninger. Totalt tok foreningene inn rundt 35 millioner kroner i kontingent fra medlemmene i fjor, der omtrent 20 millioner kroner gikk til lønn og andre personalkostnader. NTF sentralt tok inn noe i underkant av 60 millioner kroner i rene kontingentinntekter i 2015. Disse inntektene kommer fra forbundets totale medlemsmasse på rundt 20 000 medlemmer.

NTF sentralt sin kontingent ligger fast på én prosent, pluss en andel på 0,1 prosent til kampfondet av bruttoinntekt inkludert feriepenger, mens kontingenten som går direkte til foreningene ligger på minimum 0,4 prosent, der foreningene selv fastsetter sin kontingentandel gjennom egne vedtak.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i NTF, innrømmer at økonomien i forbundet sentralt har sine utfordringer med arbeidskamp og mange tunge saker som NTF bruker mye ressurser på, mens tallene fra foreningene viser at økonomien ute i organisasjonen er god og at det drives godt i foreningene.

– Foreningene må forvalte pengene slik de mener er best for medlemmene, på lik linje med forbundet sentralt. Det har jeg også stor tiltro til at foreningene gjør, sier han.

– Men ville man ikke eksempelvis vært sikret en likere saksbehandling og kanskje en bedre utnyttelse av ressursene om dette ble gjort sentralt?

– I prinsippet skal man være sikret lik behandling uansett forening, men i en sammenslutning som vår med 20 foreninger av ulik størrelse, kan det nok oppleves at tilbudet og tilgjengeligheten er ulikt fra forening til forening. Grunnen til at vi er organisert slik, er at vi mener at man finner de beste løsningene når arbeidet gjøres på lavest mulig nivå nærmest medlemmet. Slik oppbyggingen organisasjonsmessig er i forbundet nå, har jeg ingen tro på en sentralisering av saksbehandlingen på enkelte områder, sier han.

Det betyr derimot ikke at man bør ta også denne diskusjonen.

– Vi må jobbe kontinuerlig med å bli bedre i alle ledd i hele organisasjonen Norsk Transportarbeiderforbund, så det er klart at organisasjonsdebatten også må ta tak i dette, sier Sivertsen.

Annonse

Flere saker

Annonse

Viktige datoer

19. mai: Utvalg for handlingsprogrammet, utvalg for organisasjon og vedtekter samt utvalg for forbundets kontingent oppnevnt av forbundsstyret

29. november: Forbundsstyret vedtar blant annet foreløpig dagsorden og foreningenes representasjonsrettigheter

26. april: Frist for innsendelse av forslag til endringer i handlingsprogram, vedtekter og kontingent

8-12. mai: LOs 34. ordinære kongress

7-8. juni: Forbundsstyret behandler administrasjonens innstilling basert på de innkomne forslagene

20. juni: Frist for påmelding av delegater fra foreningene

20. juni: Representantskapet i NTF oppnevner forberedende valgkomite

22. juni: Dagsorden, forslag og innstillinger sendes ut til foreningene

24. august: Forbundsstyret vedtar forslag på valgkomite, redaksjonskomiteer, dirigenter og sekretærer

1. september: Frist for arbeidet til forberedende valgkomite

25. september: Valgkomiteen starter arbeidet sitt

26-29. september: Landsmøtet i NTF på Lillestrøm