JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

To-tre havnearbeidere vil trolig miste jobben

Avtale kan berge 13 av 15 havnearbeidere i Fredrikstad

– Vi hadde ikke noe valg, sier Tom Inge Solgaard, leder for havnearbeiderne i østfoldbyen.
To-tre av havnearbeiderne i Fredrikstad vil trolig miste jobben som følge av et forslag til avtale med havneoperatøren Andersen & Mørck.

To-tre av havnearbeiderne i Fredrikstad vil trolig miste jobben som følge av et forslag til avtale med havneoperatøren Andersen & Mørck.

Roy Ervin Solstad

Saken oppsummert

res@lomedia.no

Forslaget som ble framlagt for havnearbeiderne i Fredrikstad på mandag var et "take-it-or-leave-it"-tilbud fra den største havneoperatøren, Andersen & Mørck. Medlemsmøtet som havnearbeiderne avholdt i går kveld var samstemte i at man ville akseptere forslaget som innebærer følgende:

• Sju av havnearbeiderne ansettes i Andersen & Mørck.

• To av havnearbeiderne som er 60 år, fortsetter i losse- og lastekontoret til de kan gå av med AFP om to år.

• Én får en halv stilling på losse- og lastekontoret, men får kompensert slik at han ikke taper pensjon når han om tre år blir 67 år.

• Det kan komme tilbud om enda en stilling hos Andersen & Mørck.

• To personer vil ikke få tilbud om jobb.

• I tillegg har allerede én av de opprinnelige 15 begynt i jobb som kranfører i Borg Havn, og en har begynt å jobbe hos en av de andre havneoperatørene, Denofa.

Tidligere sak: Havnearbeiderne i Fredrikstad mister jobben

Laber stemning

Til tross for at havnearbeiderne sa ja til pakka som ble fremlagt, er det ingen jubel å spore.

– Det er laber stemning her nå. Vi føler at vi ble kjørt opp mot veggen og ikke hadde noe valg. Vi kom også med andre forslag, men svaret var det samme: Vi måtte ta stilling til denne pakka, sier Solgaard.

Frode Hurrød Larsen, tillitsvalgt for Transportarbeiderforbundet i Andersen og Mørck i Fredrikstad og Tom Solgaard, leder for havnearbeiderne i Fredrikstad (til høyre) er ikke glade for hvordan prosessen har foregått, mener ikke bekymret for samarbeidet framover.

Frode Hurrød Larsen, tillitsvalgt for Transportarbeiderforbundet i Andersen og Mørck i Fredrikstad og Tom Solgaard, leder for havnearbeiderne i Fredrikstad (til høyre) er ikke glade for hvordan prosessen har foregått, mener ikke bekymret for samarbeidet framover.

Roy Ervin Solstad

Alternativet var å ta krigen om arbeidsplassene på losse- og lastekontoret.

– Vi vet ikke hva utfallet ville blitt om vi hadde gått til konflikt, så av pest og kolera, var dette det minst ille, sukker han.

Ikke signert

Selv om havnearbeiderne har blitt enige om å takke ja til avtalen, er den ikke signert.

– Vi må få en lokal særavtale som inkluderer fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet. Den må både Transportarbeiderforbundet og NHO godkjenne, sier Solgaard.

Han peker på at havnerarbeiderne i Fredrisktad er de første i landet som eventuelt vil inngå en slik avtale.

– Vet ikke om vi er prøvekaniner for resten av Havne-Norge, men vi er i hvert fall ikke blitt sparka loddrett ut, slik det har skjedd andre steder, understreker han.

Få nyhetsbrevet vårt:

Positivt overrasket

Til tross for at han er kritisk til prosessen, tror Solgaard at det arbeidsmessig vil gå greit med ny arbeidsgiver.

– Samarbeidet med gutta på Andersen & Mørck og terminalformannen blir ikke noe problem, men jeg er jo spent på hvordan de vil organisere dette. Det får tida vise, sier Tom Inge Solgaard.

Heller ikke Transportarbeiderforbundets tillitsvalgte blant terminalarbeiderne i Andersen & Mørck, Frode Hurrød Larsen, ser svart på situasjonen.

– Prosessen gir meg en vond smak i munnen, men nå må vi se fremover. Jeg føler at vi har vært kolleger i alle år, men nå kommer vi til å spise sammen også. Det er vel det eneste nye, sier Hurrød Larsen.

Han forteller at intensjonen er at de som jobba på losse- og lastekontoret skal være på båtene, men innrømmer samtidig at han ikke hadde ventet en så positiv pakke som Andersen & Mørck kom med.

– Nå får man 13 av 15 mann i jobb. Jeg er overrasket over at de fikk en så grei avtale til slutt, sier Frode Hurrød Larsen.

LO sentralt sa nei til lokal Color Line-boikott

Berømmer selskapet

Andre nestleder i Transportarbeiderforbundet, Terje Fenn Samuelsen, sier til Transportarbeideren at arbeidet med en lokal tilpasningsavtale starter allerede fredag morgen.

– Vi er enige med Andersen & Mørk om at den lokale tilpasningsavtalen terminalarbeiderne har, skal videreføres. I tillegg må det komme en tilføyelse som gjelder arbeid om bord i båtene, og at det skal være en klausul om at skipsmannskap ikke skal benyttes til lossing og lasting. Da vil fortrinnsretten være sikret, og det har jeg opplevd at vi og Andersen & Mørck er enige om, sier Fenn Samuelsen.

Om avtalen blir signert, vil havnearbeiderne bli ansatt i Andersen & Mørck, men med en lokal tilpasningsavtale som gjør at de kan gå om bord i båtene.

Om avtalen blir signert, vil havnearbeiderne bli ansatt i Andersen & Mørck, men med en lokal tilpasningsavtale som gjør at de kan gå om bord i båtene.

Roy Ervin Solstad

Fenn Samuelsen benytter samtidig anledningen til å sende litt ros til selskapet og daglig leder Geir Teistung.

– Vi var i møte med Teistung på mandag, og jeg må berømme Teistung og Andersen & Mørck for vilje til å være løsningsorientert og konkret, sier han.

Han føler seg trygg på at bedriften og NTF er enige, og at alt som gjenstår er at NHO godkjenner en slik avtale.

– Dette vil være et lite gjennombrudd når vi kan lage en lokal tilpasset avtale. Det viser at man ikke kan ha en landsdekkende avtale som kan blåkopieres overalt, sier terje Fenn Samuelsen.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Har tro på avtalen

Daglig leder i Andersen & Mørck, Geir Teistung, innrømmer at han ikke har kjøpt champagne for å feire at avtalen er i boks, men håper at avtalen kan signeres. Han forteller at han har informert NHO kort om avtalen, og at han oppfatter signalene tilbake som positive.

– Jeg håper ikke det vil bli noe problem å få avtalen godkjent i NHO, for jeg har tro på at denne avtalen er bra for oss, sier Teistung.

Han bekrefter at selskapet ikke har noen intensjoner om å benytte skipsmannskap til lossing og lasting av skip.

– Så lenge vi har nok folk, skal ikke skipets mannskap benyttes, sier Geir Teistung.

• Les også: Transport vil ha forbundsvist lønnsoppgjør

• Les også: Slik unngår du AFP-smellen

Warning