JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bedriftsforbundet krever at LO og NHO endrer tariffavtalene i havnene

Bedriftsforbundet ber næringsministeren gripe inn for å få LO og NHO til å endre tariffavtalene om havnearbeidere i tråd med en høyesterettskjennelse.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Roy Ervin Solstad

LO og NHO har ennå ikke endret de to tariffavtalene som gir fortrinnsrett for Norsk Transportarbeiderforbunds medlemmer i norske havner, trass i at Høyesterett i desember kom til at fortrinnsretten er i strid med EØS-avtalen.

Bedriftsforbundets advokat Nicolay Skarning skriver i henvendelsen til næringsministeren at det er beklagelig at LO og NHO ennå ikke har tatt fortrinnsretten ut av tariffavtalene, og han krever derfor at myndighetene griper inn.

Skarning skriver at fortrinnsretten skaper et dyrt monopol som går ut over effektiviteten i havnene, og viser til at Høyesterett i desember fant fortrinnsretten ulovlig.

Arbeidsdagen utvides med to timer fra 1. juli

Det var konflikten mellom havnearbeiderne i Drammen og rederiet Holship som til slutt endte opp i Høyesterett i desember.

Bedriftsforbundet klaget også i april på at LO og NHO ennå ikke hadde endret tariffavtalene, men LO og NHO er ikke enig med Bedriftsforbundet i tolkningen av kjennelsen.

De mener at kjennelsen bare angikk Transportarbeiderforbundets boikott av Holship, og NTFs forbundsleder Lars M. Johnsen sier at det ikke er snakk om et monopol, slik Bedriftsforbundet sier, men fortrinnsrett for en yrkesgruppe for ett bestemt arbeid.

(©NTB)

Havnearbeiderne kan få omkamp om Holship-saken i menneskerettighetsdomstolen

Annonse
Annonse