JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderforbundet vant i arbeidsretten

Bussjåfører får to timer mindre jobb hver uke

Arbeidstiden for de 20 Nobina-ansatte går ned fra 37,5 til 35,5 timer per uke.
Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund skulle ønske dommen i arbeidsretten var mer prinsipiell. - Dommen tar kun for seg de seks turnuslistene i Nobina i Sunnhordland, sier han.

Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund skulle ønske dommen i arbeidsretten var mer prinsipiell. - Dommen tar kun for seg de seks turnuslistene i Nobina i Sunnhordland, sier han.

Colourbox/Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Punktum er satt for en tvist som har vart i snart tre år etter at arbeidsretten bestemte at seks turnusplaner i Nobina i Sunnhordland fyller vilkårene for redusert arbeidstid.

Hovedtillitsvalgt i Nobina, Morten Kvam, er godt fornøyd med dommen.

– Det er klart dommen kunne vært klarere, men dette er samtidig en pekefinger til arbeidsgiverne om at turnuser som har skift med start før klokka seks og arbeid etter klokka 21 i tillegg til helgejobbing, medfører redusert arbeidtid, sier Kvam.

Han forteller at de tillitsvalgte lokalt nå går igjennom hvilke sjåfører som er omfattet av disse turnusene og hvor mye de skal ha etterbetalt.

– Det jeg har fått tilbakemelding på er at det dreier seg om drøyt 20 sjåfører og at et foreløpig anslag tilsier 200.000 kroner totalt i etterbetaling til disse sjåførene, sier Morten Kvam.

Disse 27 yrkene gikk ned i lønn i fjor

Ulik vurdering av ulempe

Både bussjåførene, NTF og LO har hele tiden hevdet at de seks turnusplanene omfattes av Bussbransjeavtalens punkt om at det skal beregnes gjennomsnittlig 35,5-timers arbeidsuke ved "2-skiftarbeid og "sammenlignbart" turnusarbeid som "regelmessig" drives på søn- og/eller helligdager". Dette er begrunnet med at turnusene har svært mange skift som starter før klokka seks om morgenen og at alle kveldsvaktene varer lenger enn til klokka 21 på kvelden, og dermed er å definere som nattarbeid. I tillegg har turnusene regelmessig arbeid på søndager.

NHO mente derimot at siden det ikke var like mye dag- og kveldsarbeid i turnusene, og at arbeidet før klokka seks og etter klokka 21 ikke var tilsvarende som i en to-skiftsordning, var det ikke slike ulemper at det skulle utløse redusert arbeidstid.

Arbeidsretten delte seg

I sin dom har Arbeidsrettens syv dommere delt seg i et flertall og et mindretall, der de tre faste dommerne pluss de to som er utnevnt fra LO har støttet LO og NTF sitt syn, mens de to utnevnt fra NHO har støttet egen hovedorganisasjon.

Flertallet peker både på at innslaget av delte skift med lange arbeidsdager, at det er stor grad av varierende arbeidstidspunkter i turnusen og at innslaget av nattarbeid ikke er ubetydelig, gjør at den samlede ulempen er så stor at den kan sammenlignes med å jobb i en toskiftsordning. Sjåførene får også etterbetalt det de har jobbet for mye, helt siden tvisten startet for nesten tre år siden.

Hvor lenge skal du være borte fra jobben når du er syk?

Savner mer prinsipiell dom

Også forbundssekretær Peter Hansen i Transportarbeiderforbundet er glad forbundet vant saken i arbeidsretten, men som Kvam skulle han gjerne sett at dommen hadde sett utover de seks turnuslistene som dommen berører.

– Det er problematisk at dommen ikke legger lista for når ulempen er stor nok til å gi redusert arbeidstid. Samtidig er det bra at dommen har foretatt en generell ulempevurdering, ikke en matematisk utregning slik bedriften og NHO stod for. Derfor er det viktigste med dommen at den påpeker at selv om turnusene har lite arbeid på sen kveldstid, så har den tatt hensyn til at både tidlig oppstart, varierende oppstart, delte skift og helgearbeid, er så belastende at det utløser redusert arbeidstid til 35,5 timer, sier Hansen.

– Kan ramme sjåførenes ønsker

Advokat Johannes Straume i NHO Transport, sier de vil studere dommen nøye.

– Det som imidlertid er trist er at arbeidsretten overhodet ikke har vektlagt at dette var turnuser som de ansatte ønsket seg. Dette kan bety at arbeidsgivere fremover vil ha mindre handlingsrom for å imøtekomme sjåførenes ønsker når en utarbeider arbeidsplaner, sier Straume til Transportarbeideren.

Ber tillitvalgte sjekke

Hansen utelukker ikke at NTF og NHO Transport vil måtte ta noen møter for å få lagt lista for hva som skal til for at bussjåførene skal ha 35,5 timer gjennomsnittlig arbeidstid per uke, framfor 37,5 timer.

– Det er grunn til å tro at NHO og bedriftene vil se på turnuslistene sine i etterkant av dommen. Selv om vi vanskelig kan gå ut til de tillitsvalgte å si at det er her terskelen ligger, så bør de gå igjennom turnuslistene sine. Det er nok mange som er spente på hva de kan få ut av en slik dom, så vi skal prøve å få laget et rundskriv til alle de tillitsvalgte i bussbransjen, men å sette en oppskrift på hva som er innafor blir vanskelig, innrømmer Peter Hansen i NTF.

Det var i april 2014 de tillitsvalgte ved Nobina sine avdelinger ved Leirvik på Stord og Svortland på Bømlo i Hordaland tok opp spørsmålet om rett til nedsettelse av arbeidstiden fra 37,5 til 35,5 timer. Tvisteforhandlinger mellom Transportarbeiderforbundets sjåførgruppe og Nobina ble gjennomført 26. juni samme år uten at partene kom til enighet. Senere var det forhandlingsmøte mellom NTF og NHO Transport 23. september 2014 og tvisteforhandlinger mellom NHO og LO 23. januar 2015. Samme høst, den 22. oktober 2015, tok LO og NTF ut stevning for arbeidsretten og hovedforhandlingene var opprinnelig berammet til april 2016, men grunnet sykdom ble rettssaken utsatt til 24-25. januar 2017.

Les hele dommen her [PDF, ekstern lenke]

Morten Kvam, hovedtillitsvalgt i Nobina for sjåførene organisert i Norsk Transportarbeiderforbund.

Morten Kvam, hovedtillitsvalgt i Nobina for sjåførene organisert i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

Annonse
Annonse