JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NHO og NTF har startet møtene

Denne tariffavtalen kan få nytt liv

Etter tariffoppgjøret i fjor ble havnetariffavtalen nærmest erklært død og begravet. Etter Holship-dommen er det imidlertid denne tariffavtalen både NHO og NTF ser til når de skal prøve å spikre en ny landsomfattende avtale.
- Målet er å ha på plass en ny landsomfattende tariffavtale på havnene innen tariffoppgjøret i 2018, og vi har fått en god start på det arbeidet, sier Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

- Målet er å ha på plass en ny landsomfattende tariffavtale på havnene innen tariffoppgjøret i 2018, og vi har fått en god start på det arbeidet, sier Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det bekrefter 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Terje Fenn Samuelsen.

Han har allerede hatt to møter med Thor Christian Hansteen i NHO Logistikk og Transport. Målet er å finne en løsning for tariffavtaler for havnene i Norge etter Holship-dommen som sa at fortrinnsretten i de to tariffavtalene ofte bare kalt Sør- og Nord-Norge-avtalen og Rammeavtalen var ulovlig.

Uten fortrinnsrett

Fenn Samuelsen avslører at man i de to møtene har hentet fram den tredje tariffavtalen for havnene, ofte bare kalt havnetariffen. Den ble mer eller mindre skrotet i forrige tariffoppgjør siden det var så få som var omfattet av den. Nå får den høyst trolig sin renessanse.

– Vi er enige om at vi må se på muligheten for en felles avtale for hele landet i havnesektoren, og jeg har sagt klart i fra at det å bruke speditørtariffen med tilleggsavtale for å kunne gå om bord i skipene og mulighet for utvidet arbeidstid, ikke er aktuelt. I stedet er vi enige om å se på havnetariffen. Den kan brukes, siden den ikke inneholder fortrinnsretten Høyesterett dømte ulovlig, sier NTF-nestlederen.

Disse 27 yrkene gikk ned i lønn i fjor

Snakker samme språk

En slik avtale bør være på plass før tariffoppgjøret i 2018. Da utløper nemlig dagens tariffsystem, og med Holship-dommen vil det bli umulig å videreføre denne. Skulle NTF og NHO LT derimot bli enige om ny landsomfattende tariffavtale på havnene basert på havnetariffen, vil det ifølge Fenn Samuelsen bety at det vil bli flere havnearbeidere enn det har vært på svært mange år, siden havnetariffen også dekker terminalene på havnene. Dermed vil de registrerte havnearbeiderne både være de som jobber for operatørenes terminaler på havnene og de som foretar selve lossingen og lastingen av skipene.

– Dette vil også ha betydning for den definisjonen av hva en havnearbeider er som departementet må se på i etterkant av Holship-dommen. Både NHO og vi har sendt brev til departementet om dette, men de møtene jeg og Hansteen i NHO har hatt, viser at vi snakker samme språk nå, sier Fenn Samuelsen.

Går gjennom alle havneavtalene

Han legger til at det selvsagt vil måtte bli tilpasningsavtaler i de ulike havnene slik det er i dag, men at man allerede ser på hvilke geografiske områder som kan dekkes av de samme avtalene.

– Vi går nå gjennom havn for havn for å se på hvilke operatører og hvilke tariffavtaler de ulike operatørene har, slik at vi har et grunnlag å jobbe videre fra, understreker han.

Fenn Samuelsen er i hvert fall optimist.

– Jeg føler at vi har fått en god start på dette nå, sier Terje Fenn Samuelsen.

Slik vil Transport-lederen sikre seriøse forhold for havnearbeiderne

– Vi er blitt flinkere på powerpoint enn arbeiderkamp

– Tar den tiden som trengs

Også i NHO Logistikk og Transport er opplevelsen at dialogen mellom partene er god.

– Vi jobber med oppfølging av enkelte punkter fra tariffoppgjøret i 2016, og vi må også jobbe med oppfølging av Holship-dommen og Fjord Line-dommen fra desember 2016. De to dommene vil nødvendigvis medføre endringer. Etter vårt syn er det et mål å finne løsninger så raskt som mulig, men vi tar den tiden som trengs for å finne gode løsninger, sier Thor Christian Hansteen i NHO Logistikk og Transport.

Thor Chr. Hansteen, assisterende direktør og advokat i NHO Logistikk og Transport.

Thor Chr. Hansteen, assisterende direktør og advokat i NHO Logistikk og Transport.

Roy Ervin Solstad

Annonse
Annonse