JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnekonfliktene i Mosjøen, Tromsø, Drammen, Risavika og Oslo fortsetter:

Det blir ingen havnestreik

• Partene enige åtte timer på overtid.
• Ber om hjelp fra ILO.
• Konfliktene i Mosjøen, Tromsø, Drammen, Risavika og Oslo fortsetter.
ILO-konvensjon 137 kommer inn i den nye tariffavtalen, men partene har bedt ILO om hjelp til å avgjøre om konvensjonen er riktig implementert i Norge gjennom tariffavtalen.

ILO-konvensjon 137 kommer inn i den nye tariffavtalen, men partene har bedt ILO om hjelp til å avgjøre om konvensjonen er riktig implementert i Norge gjennom tariffavtalen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Over åtte timer på overtid i den avsluttende meklingen for havneområdet ble partene enige om nye tariffavtaler. Meklingen omfattet Rammeavtalen om fastlønnssystem for losse- og lastearbeidere (Rammeavtalen), Sør- og Nord-Norgeavtalen og Havneoverenskomsten.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Enige om ILO-konvensjon

Enigheten betyr imidlertid ingenting for de mange havnekonfliktene. Både kampen for tariffavtale i Risavika og de tilhørende sympatistreikene i Mosjøen og Tromsø fortsetter. Enigheten betyr heller ingenting for Holship-saken i Drammen eller Yilport-saken i Oslo.

Holship-saken til Høyesterett i november

Derimot er det i den nye tariffavtalen enighet om at ILO-konvensjon 137 er gjennomført gjennom Rammeavtalen og Sør- og Nord-Norgeavtalen, men partene vil be Arbeids- og sosialdepartementet om å iverksette arbeid opp mot ILO for å avklare om ILO 137 er korrekt implementert i Norge.

– Havnearbeidere: Lykke til med meklingsinnspurten

Viderefører dagens ordninger

Inntil ILO har besvart henvendelsen, vil dagens arbeidsordninger i havnene bli videreført, og det vil ikke være adgang til å inngå nye avtaler der tariffavtalenes unntaksbestemmelse anvendes. Det medfører at det ikke vil være mulig å endre tariffbindingene i havnene eller lage nye "eksklusivitetsavtaler" slik man har sett i mange havner. Det for å kunne benytte egne ansatte framfor de organiserte havnearbeiderne.

Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år

Skal ha arbeidet om bord

Partene er også enige om å medvirke til at eventuelle losse- og lasteklausuler i tariffavtalene for ITF-tilsluttede sjømannsorganisasjoner ikke brytes. Det betyr at det skal jobbes for at losse- og lastearbeiderne utfører alt losse- og lastearbeid om bord i skip med den såkalte Cargo Handling Clause.

– Har LO endelig lært?

– Kun ILO kan avklare

– Løsningen satt langt inne, sier NTFs forhandlingsleder Lars Johnsen. Vi fikk selvfølgelig ikke helt den løsningen vi ønsket, men vi tror det vil være god vei å gå for å be ILO om å tolke sin egen konvensjon og klargjøre om dagens ordninger i Norge er i samsvar med kravene. Vi i NTF er av den formening at dagens praktisering med eksklusivitetsavtaler og andre unntak fra fortrinnsretten er i strid med konvensjonen. Det er kun ILO som kan avklare dette, sier Johnsen.

Flere kurs på danskebåten og Kiel-ferja avlyses

Sikrer jobb om bord

Forbundslederen understreker at tariffavtalen kun gjelder for NHO-bedrifter, slik at Yilport i Oslo og Holship i Drammen ikke vil omfattes. Derimot vil avtalen sikre losse- og lastearbeid om bord i båtene, både i Risavika, Mosjøen og Tromsø.

– Nå har vi en tekst på plass, og det er opp til oss å bruke den riktig, men avtalen betyr at gutta våre skal være om bord når det losses og lastes, sier Johnsen.

«Jeg er med i LO i all hemmelighet. Om jeg avslører det, er jeg redd jeg mister jobben»

Satt langt inne

Det vanskeligste var å få på plass at ILO 137 var implementert i Norge gjennom tariffavtalen, men Johnsen understreker at det også var viktig at det ikke kan opprettes nye eksklusive avtaler på havnene for å unngå å benytte de registrerte havnearbeiderne.

– Der det ikke er iverksatt å benytte egne avtaler, skal det fortsette som i dag. Det vil få konsekvenser i Drammen der de tre store operatørene har fått ekslusive avtaler, men fremdeles bruker losse- og lastekontoret. Det må de fortsette med nå, sier Johnsen.

Lars Johnny havnet i pensjonsfella. Nå får han ikke AFP

Sjansespill

Han avslører også at om det kommer en avgjørelse fra ILO om Norge oppfyller sine forpliktelser gjennom tariffavtalen i tariffperioden, vil partene måtte forholde seg til den avgjørelsen umiddelbart.

– Det er jo et sjansespill, men om ILO sier at unntaksbestemmelsen ikke er i henhold til ILO-konvensjonen, er det bindende for partene. Det vil bety mye i Oslo der store deler av havna er unntatt tariffavtalen gjennom eksklusive avtaler, sier han.

Tariffavtalene sendes nå ut til uravstemning med en anbefaling fra et enstemmig forhandlingsutvalg om å si ja til avtalen.

Den 14. oktober skal motparten ha beskjed om resultatet i uravstemningen.

Bedriften vil trekke ansatte 2000 kroner dagen ved sykefravær

Sjekk lønna i over 100 bransjer

Dette er ILO:

ILO er FNs særorganisasjon for arbeidslivet, skapt for å bedre levevilkårene, arbeidsforholdene og arbeidsmulighetene for arbeidstakere verden over.

ILO er ansvarlig for å sette opp og ha tilsyn med internasjonale arbeidsstandarder.

Warning
Annonse
Annonse

Dette er ILO:

ILO er FNs særorganisasjon for arbeidslivet, skapt for å bedre levevilkårene, arbeidsforholdene og arbeidsmulighetene for arbeidstakere verden over.

ILO er ansvarlig for å sette opp og ha tilsyn med internasjonale arbeidsstandarder.