Havnekonfliktene i Mosjøen, Tromsø, Drammen, Risavika og Oslo fortsetter:
Det blir ingen havnestreik
• Partene enige åtte timer på overtid.
• Ber om hjelp fra ILO.
• Konfliktene i Mosjøen, Tromsø, Drammen, Risavika og Oslo fortsetter.
ILO-konvensjon 137 kommer inn i den nye tariffavtalen, men partene har bedt ILO om hjelp til å avgjøre om konvensjonen er riktig implementert i Norge gjennom tariffavtalen.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Over åtte timer på overtid i den avsluttende meklingen for havneområdet ble partene enige om nye tariffavtaler. Meklingen omfattet Rammeavtalen om fastlønnssystem for losse- og lastearbeidere (Rammeavtalen), Sør- og Nord-Norgeavtalen og Havneoverenskomsten.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Enige om ILO-konvensjon
Enigheten betyr imidlertid ingenting for de mange havnekonfliktene. Både kampen for tariffavtale i Risavika og de tilhørende sympatistreikene i Mosjøen og Tromsø fortsetter. Enigheten betyr heller ingenting for Holship-saken i Drammen eller Yilport-saken i Oslo.
• Holship-saken til Høyesterett i november
Derimot er det i den nye tariffavtalen enighet om at ILO-konvensjon 137 er gjennomført gjennom Rammeavtalen og Sør- og Nord-Norgeavtalen, men partene vil be Arbeids- og sosialdepartementet om å iverksette arbeid opp mot ILO for å avklare om ILO 137 er korrekt implementert i Norge.
• – Havnearbeidere: Lykke til med meklingsinnspurten
Viderefører dagens ordninger
Inntil ILO har besvart henvendelsen, vil dagens arbeidsordninger i havnene bli videreført, og det vil ikke være adgang til å inngå nye avtaler der tariffavtalenes unntaksbestemmelse anvendes. Det medfører at det ikke vil være mulig å endre tariffbindingene i havnene eller lage nye "eksklusivitetsavtaler" slik man har sett i mange havner. Det for å kunne benytte egne ansatte framfor de organiserte havnearbeiderne.
• Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år
Skal ha arbeidet om bord
Partene er også enige om å medvirke til at eventuelle losse- og lasteklausuler i tariffavtalene for ITF-tilsluttede sjømannsorganisasjoner ikke brytes. Det betyr at det skal jobbes for at losse- og lastearbeiderne utfører alt losse- og lastearbeid om bord i skip med den såkalte Cargo Handling Clause.
– Kun ILO kan avklare
– Løsningen satt langt inne, sier NTFs forhandlingsleder Lars Johnsen. Vi fikk selvfølgelig ikke helt den løsningen vi ønsket, men vi tror det vil være god vei å gå for å be ILO om å tolke sin egen konvensjon og klargjøre om dagens ordninger i Norge er i samsvar med kravene. Vi i NTF er av den formening at dagens praktisering med eksklusivitetsavtaler og andre unntak fra fortrinnsretten er i strid med konvensjonen. Det er kun ILO som kan avklare dette, sier Johnsen.
• Flere kurs på danskebåten og Kiel-ferja avlyses
Sikrer jobb om bord
Forbundslederen understreker at tariffavtalen kun gjelder for NHO-bedrifter, slik at Yilport i Oslo og Holship i Drammen ikke vil omfattes. Derimot vil avtalen sikre losse- og lastearbeid om bord i båtene, både i Risavika, Mosjøen og Tromsø.
– Nå har vi en tekst på plass, og det er opp til oss å bruke den riktig, men avtalen betyr at gutta våre skal være om bord når det losses og lastes, sier Johnsen.
• «Jeg er med i LO i all hemmelighet. Om jeg avslører det, er jeg redd jeg mister jobben»
Satt langt inne
Det vanskeligste var å få på plass at ILO 137 var implementert i Norge gjennom tariffavtalen, men Johnsen understreker at det også var viktig at det ikke kan opprettes nye eksklusive avtaler på havnene for å unngå å benytte de registrerte havnearbeiderne.
– Der det ikke er iverksatt å benytte egne avtaler, skal det fortsette som i dag. Det vil få konsekvenser i Drammen der de tre store operatørene har fått ekslusive avtaler, men fremdeles bruker losse- og lastekontoret. Det må de fortsette med nå, sier Johnsen.
• Lars Johnny havnet i pensjonsfella. Nå får han ikke AFP
Sjansespill
Han avslører også at om det kommer en avgjørelse fra ILO om Norge oppfyller sine forpliktelser gjennom tariffavtalen i tariffperioden, vil partene måtte forholde seg til den avgjørelsen umiddelbart.
– Det er jo et sjansespill, men om ILO sier at unntaksbestemmelsen ikke er i henhold til ILO-konvensjonen, er det bindende for partene. Det vil bety mye i Oslo der store deler av havna er unntatt tariffavtalen gjennom eksklusive avtaler, sier han.
Tariffavtalene sendes nå ut til uravstemning med en anbefaling fra et enstemmig forhandlingsutvalg om å si ja til avtalen.
Den 14. oktober skal motparten ha beskjed om resultatet i uravstemningen.
• Bedriften vil trekke ansatte 2000 kroner dagen ved sykefravær
Dette er ILO:
ILO er FNs særorganisasjon for arbeidslivet, skapt for å bedre levevilkårene, arbeidsforholdene og arbeidsmulighetene for arbeidstakere verden over.
ILO er ansvarlig for å sette opp og ha tilsyn med internasjonale arbeidsstandarder.
Flere saker
Dette er ILO:
ILO er FNs særorganisasjon for arbeidslivet, skapt for å bedre levevilkårene, arbeidsforholdene og arbeidsmulighetene for arbeidstakere verden over.
ILO er ansvarlig for å sette opp og ha tilsyn med internasjonale arbeidsstandarder.