Nå blir det enklere på betale taxi-turen:
Drosjeselskap tar opp app-kampen med Uber
En fellesapp for hele landet ville vært det beste, mener Transportarbeiderforbundet.
Med betalingsapp på telefonen blir det enklere for taxikundene å betale for turene.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Selskapet Uber har vært en torn i øyet for den regulære drosjenæringa siden de tilbyr offentlig persontransport med privatpersoner i privateide biler. I fjor startet politiet i Oslo å avskilte biler som kjørte for Uber, og bøtela også sjåførene. En slik sak havnet i retten, der sjåføren ble frifunnet, da Oslo tingrett kom til at det ikke dreide seg om å tilby persontransport mot vederlag rettet mot publikum på offentlig sted. Retten argumenterte med at Uber-appen ikke kunne regnes som offentlig sted.
– For mange drosjeløyver er en større trussel enn Uber
Taxifix
Dommen ble av hele næringa karakterisert som både uforståelig og meningsløs, og påtalemyndighetene var ikke sene om å anke dommen.
Forbundssekretær Jan Sivertsen i Transportarbeiderforbundet er klar på hva næringa må gjøre dersom lagmannsretten bekrefter tingrettens avgjørelse.
– Da kan bransjen bare avskaffe både løyver, holdeplasser og taksametere, sier han oppgitt.
Jan Sivertsen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad
Så langt håper han det ikke går, og Oslo Taxi sin nye betalingsapp, Taxifix, ønsker han hjertelig velkommen.
– En betalingsapp er et fantastisk system, så det liker vi. Det å bestille taxi via app på telefonen hadde flere taxiselskaper i hele Norge på plass allerede før Uber dukket opp, sier Sivertsen.
Transportarbeiderforbundet ber staten stoppe Uber før innføring av lavutslippsdrosjer
Skeptisk til fellesapp
Han er likevel ikke sikker på om Taxifix vil utkonkurrere Uber.
– Nei, jeg tror det har festet seg en oppfatning blant folk at Uber er billigere, selv om det ikke er det. Fordelen til Uber er at de har en app som gjelder uansett hvor du er. Skal taxibransjen kunne konkurrere må de bli enige om en felles taxiapp for hele Norge, påpeker Sivertsen.
Det kan han trolig se langt etter, til tross for at både Bergen Taxi, Norgestaxi og Taxi 2 ifølge avisa VG enten har eller har planer om lignende apper som Oslo Taxi sin Taxifix. For Norgestaxi-sjefen er skeptisk.
– Når vi har utviklet og har i drift en så god betalingsapp som vi har, er det et konkurransefortrinn for oss, sier daglig leder Truls Moksnes Børresen i Norgestaxi AS til VG.