JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hovedbilde

Hovedbilde

Roy Ervin Solstad

Arnkværn Miljø & Renovasjon

En jobb som virkelig suger

Eilert Randtun sin jobb kan være noe dritt, eller hva som helst annet som må suges opp fra tanker eller tette rør.


09.06.2017
10:28
21.08.2023 17:14

Hvis tidligere finansminister Sigbjørn Johnsen sa til deg at det kom til å gå til helvete, så var det på en så godslig dialekt at du gledet deg til turen og til å komme fram. Johnsen vokste opp på Nes i Ringsaker, og det er ikke mange kilometerne derfra til hjemplassen til Eilert Randtun, Brumunddal.

For alt annet enn lokalkjente språkører, høres det ut som de to prater helt likt. Så når Randtun forteller om jobben operatør i Arnkværn Miljø & Renovasjon, en jobb som blant annet innebærer å tømme septiktanker, så høres det ut som verdens triveligste jobb.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Fra fire til over 50

Jeg ble i hvert fall så fristet at jeg satte meg i bilen og kjørte til Ringsaker for å være med den blide 1960-modellen på jobb. Etter en del timer i passasjersetet i bilen hans og ute på oppdrag, slo det meg at det ikke var dialekta som gjorde jobben trivelig. Dette var en så flott arbeidsplass at man kunne vært både trønder, finnmarking, bergenser eller fra beste vestkant i Oslo og hatt sine ord i behold. Dette er nemlig en arbeidsplass man blir værende i. Randtun selv begynte i 1982 og kan feire 35-årsjubileum i samme bedrift i år.

– Jeg jobbet på anlegg, men da vi fikk unger fikk jeg beskjed om å skaffe meg en jobb der jeg ikke var så mye borte, smiler han.

Den jobben fikk han i Arnkværn.

– Da jeg begynte var vi bare fire i selskapet, sier han.

I dag er de 32, men søsterselskapet, Brødrene Stenskjær som Arnkværn overtok fra 1. januar i år, har ytterligere 22, så nå har Eilert 53 gode kollegaer stasjonert på Lillehammer, Hamar, Elverum, Trysil, Stange, Nord-Odal og Bjørkelangen.

Følg Transportarbeideren på Facebook

En eller to på bilene

Selskapet tilbyr blant annet slam- og septik-tømming, tankrengjøring, kontroll og fjerning av fyringstanker hos private, innhenting av spill-olje, høyttrykkspyling og inspeksjon og rensing av rør. I tillegg har de biler som kan suge opp masse i stedet for å måtte grave seg fram til eksempelvis ødelagte rør.

Det er 33 biler totalt i de to selskapene, og ifølge Randtun er det som regel to operatører på de fleste av dem.

– På slamsuging er vi bare en på hver bil, men vi må jo passe på at det ikke faller folk ned i åpne kummer, sier han.

Svært mye av arbeidet er ikke planlagt på forhånd.

– Ser vi fire dager framover vil vi ikke ha jobb til halvparten av de ansatte. Det kommer som akuttoppdrag. Det er jo ingen som planlegger å få tette rør, sier logistikksjef Roger Andreassen.

Mer «jobb» enn kjøring

Arbeidstiden er fra sju til tre, men ti av de ansatte har også utvidet vakttjeneste. De går enten kort- eller langvakt, der kortvakta er å være i beredskap tirsdag og torsdag, mens langvakta er mandag, onsdag, fredag og helga.

– Det gir en vakt per femte uke. Vi har tillegg for vakta og vanlig overtidsbetalt når vi må ut på oppdrag, sier Randtun.

Hos Arnkværn kalles de ansatte som ikke tilhører administrasjonen for operatører, ikke sjåfører.

– Det er fordi mesteparten av jobben ikke er å kjøre bilene, men å jobbe ute på stedene. Hos oss går bilene bare 30.000-40.000 kilometer i året, forteller daglig leder Ole Kristian Qvale.

– Dette er ikke noen jobb for de som bare vil banke kilometer, legger Eilert Randtun til.

Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge

Trofast mot Mercedes

Inni en av de store garasjene på avdelingen på Ringsaker står bilen «hans», men «yrkessjåfør-krigen» om det er Volvo eller Scania som lager de beste lastebilene tar ikke Randtun del i.

– Nei, sier han og trekker lenge på svaret.

Midt i rattet hans er det nemlig en helt annet logo. Mercedes sin.

– Da jeg var liten hadde en av onklene mine Mercedes. Det har vært favorittbilen min siden, innrømmer han.

På dette området skiller han ikke mellom jobb og fritid, heller. Hjemme kjører han ganske så ny E-serie til vanlig, og i garasjen står en 560SEC fra 1991 som han holder på å sette i stand.

– Jeg har holdt på noen år med den, sier han med glød i stemmen.

90 prosent organiserte

Jobb-Mercedesen er imidlertid verken familiecruiser eller sportsbil. Den er i stedet en kombi-bil utstyrt for både å suge slam og spyle rørledninger. Den kan også gjenvinne slamvannet til «vanlig» vann som derfor kan brukes senere til spyling. Prislappen for herligheten er nesten fem millioner, noe som gjør at den ligger helt i toppskiktet av kostnaden for Arnkværn sine biler. De koster ifølge Qvale mellom to og fem millioner kroner - hver.

Denne dagen går turen til Nortura på Rudshøgda omtrent to mil å kjøre fra basen rett ved Scandic-hotellet på Olrud ved Hamar. Farta er sperret på 90 km/t, men i klatrefeltene oppover bakkene er det ikke Randtun sin lastebil som ligger i forbikjøringsfila til venstre.

Dette er en jobb som gjøres jevnlig. Under et kumlokk ligger en tank med slam som stammer fra vaskingen av bilene som kommer med dyr til slakteriet. Bilen til Eilert har plass til 10.000 liter.

Når slammet er sugd opp, spyles tanken ren, før også det vannet suges opp.

I Arnkværn har for øvrig NTF sugd opp rundt 90 prosent av de ansatte, men Randtun har foreløpig ikke rettet organisasjonsslangen mot søsterbedriften.

– Men de vil nok se at vi som er ansatt på Arnkværn har bedre vilkår siden vi har tariffavtale, sier han.

Med nye medlemmer fra Brødrene Stenskjær, håper han også å få startet en klubb.

– Nå er det kun jeg som er tillitsvalgt, men det må vi nok få dersom vi får mange nye medlemmer, sier Randtun.

Passer ikke til langtransport

Med alt slammet fra Nortura trygt sugd opp i tanken på Randtun sin Mercedes, kveiles slangene inn på rullene sine igjen. Det er ikke særlig fysisk arbeid lenger, for alt skjer ved hjelp av en fjernkontroll. Eilert bare trykker på en knapp, så rulles alt på plass. Dagens tyngste løft er å fjerne selve kumlokket, men Randtun viser at det like mye dreier seg om teknikk som ren styrke. På et øyeblikk er kumlokket fjernet, og like raskt har han vippet lokket på plass igjen.

Fra Rudshøgda passerer vi ikke mange meterne fra barndomshjemmet til Alf Prøysen før vi svinger sørover igjen ut på E6. Det er likevel ikke langt vi kjører «Den strakaste veien» som DDE synger om. Vi skal nemlig inn på avfallsmottaket på Heggvin, omtrent 12 kilometer mot Elverum etter at vi har svingt av E6 ved Vikingskipet i Hamar. Hadde vi kjørt et par mil til hadde vi havnet i Elverum, men Randtun har vært lenger enn det på jobb.

– Da det var flom i Gudbrandsdalen i 2011 og 2013 var jeg borte fire dager hver uke. Det var fint, og vi kunne bo på hotell, men de lengste turene mine har vært til Sogn, Sognefjellet og Strynefjellet, forteller han.

– På sånne langturer får jeg litt tid for meg selv bak rattet. Det er fint, men noen langtransportsjåfør blir jeg aldri. Det hadde ikke vært noe for meg, sier han.

Etter å ha tømt og spylt ren bilen på Heggvin, tar vi ikke raskeste veien hjem, men svinger bortom Scan Pole, der to av kollegaene til Randtun nettopp er blitt ferdig å tømme en tank med kreosot-olje. Det er slik olje man impregnerer lyktestolper av tre med, og det lukter tjære overalt. Når vi dukket opp, står imidlertid Alexander Østby og Erik Nordgaard med hoftefest, for i den andre tanken de skulle tømt, er oljen altfor varm.

– Nå holder oljen 75 grader, men vi skulle helst sett at den var under 40, sier Nordgaard.

Den siste uka har temperaturen sunket med bare ti grader, så det kan ta sin tid før Arnkværn-gutta får tømt den siste kreosot-tanken.

Mange eldre ansatte

Vi klatrer opp i den oransje, grønne og blanke bilen til Eilert igjen, og setter kursen tilbake mot gården på Olsrud der basen ligger. Etter noen få hundre meter peker Randtun inn i skogen mot høyre.

– Har du vært der, sier han med et stort flir.

Et skilt viser inn til et sted som spøkefullt blir kallt Costa Del Ilseng, siden mange har påstått de har vært på sydenferie når de egentlig har vært på Ilseng fengsel for å spikre paller som straff for enten promillekjøring eller for høy fart.

Jeg kan stolt replisere at jeg ikke en gang har en fartsbot på samvittigheten. Selv om det ikke er min skyld alene.

Det er ikke mye rasing rundt med Eilert heller. Den snart 57 år gamle brumunddølen har akkurat som mange av de andre kollegene begynt å dra på årene. På jobben er det kommet noen få under 30 år, og det ansettes folk som har rundet både 40 og 50 år.

– Det er jo det jeg liker best med jobben. At den er stabil og variert. Jeg jobbet en del overtid da jeg var yngre og hadde mindre unger. Da skulle jeg ha hus, og målet var å tjene mest mulig penger. Nå er jeg nok litt vanskeligere å få til å jobbe overtid, ler han, og svinger doningen sin inn på gårdsplassen hos Arnkværn.

Formiddagens sug etter slam er over.

Det er nemlig ikke bare bilen som skal få dekket sitt behov for opptak.

Eilert kjenner nemlig suget selv nå.

Det er jo lunsj.

Da lastebilsjåfør Marius Gundersen ikke klarte å løfte kaffekoppen fra dashbordet, skjønte han at noe var galt

– Sjåfører som varsler kontroller skal kunne miste jobben

De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale

09.06.2017
10:28
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger


Flere saker