NHO og Transportarbeiderforbundet ble ikke enige:
Fjord Line-sjauing til arbeidsretten
NHO Logistikk og Transport mener at Fjord Line kan stå for lossing og lasting selv. Transportarbeiderforbundet mener Fjord Line er bundet av tariffavtalen for havnearbeiderne.
Havnearbeiderne i Stavanger skal få losse og laste Fjord Line sine ferger når de anløper Stavanger. I hvert fall fram til arbeidsretten har avgjort om rederiet er omfattet av havnearbeidernes tariffavtale eller ikke.
Fjord Line
res@lomedia.no
Partene forsøkte sist uke å bli enige ved hjelp av riksmekler Nils Dalseide, men noen endelig løsning klarte man ikke å finne.
Transportarbeiderforbundet mener Fjord Line er bundet av den såkalte Rammeavtalen for lossing og lasting, og at rederiet dermed skal bestille havnearbeidere fra Stavanger Losse- og Lastekontor. NHO Logistikk og Transport på sin side, hevdet at Fjord Line ikke var part i tariffavtalen, og dermed ikke bundet av den.
• Ni av ti havnearbeidere sa ja til meklingsresultatet
Skal bruke havnearbeiderne
For å komme videre, ble derfor partene enige om at det er opptil arbeidsretten å avgjøre om Fjord Line er bundet av tariffavtalen eller ikke. Derfor tar LO ut stevning mot NHO, og det er allerede funnet plass i kalenderen hos arbeidsretten den 23. og 24. november. En avklaring kan derfor kanskje komme på denne siden av nyttår.
Partene er også enige om at Fjord Line skal benytte havnearbeiderne i Stavanger Losse- og Lastekontor inntil arbeidsretten har sagt sitt. Et krav om etterbetaling som følge av det NTF og LO mener er en utestengelse fra Fjord Line-terminalen, vil ikke bli frafalt til tross for å enigheten om å løse saken gjennom arbeidsretten.
• Ordføreren mener havnearbeiderne i Mosjøen kan utestenges
Tror på seier
Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, virker ikke videre bekymret for utfallet av arbeidsrettssaken.
Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet.
Roy Ervin Solstad
– I den lokale avtalen i Stavanger med Fjord Line var det en oppsigelsesklausul om at avtalen kunne sies opp med tre måneders varsel dersom det oppstod en vesentlig endring i arbeidssituasjonen. Fjord Line sa opp avtalen med virkning fra 1. oktober, men det har jo ikke vært noen endring i arbeidet i det hele tatt. Derfor kan ikke avtalen sies opp, og Fjord Line er bundet av den avtalen. Det ville være forunderlig om arbeidsretten kommer til noen annen konklusjon enn det. Jeg kan faktisk ikke se at den saken egentlig har noe å gjøre i arbeidsretten i det hele tatt, siden de betingelsene ligger i den lokale avtalen, understreker Terje Fenn Samuelsen.
• Havnearbeiderne har vært utestengt i to og et halvt år på grunn av en avtale som ikke eksisterer