Forbundsleder: Derfor bør LO si nei til EØS-avtalen
Få dager før LO-kongressen starter, er leder Lars Morten Johnsen i Transportarbeiderforbundet klar til å stå på barrikadene for å få LO til jobbe for å si opp hele EØS-avtalen.
Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen mener at EØS-avtalen gjør at den norske modellen med trepartssamarbeid er i full oppløsning. - Partene i arbeidslivet styrer ikke selv, sier han.
Tri Nguyen Dinh
res@lomedia.no
Det har han full støtte for i handlingsprogrammet til Transportarbeiderforbundet, og en undersøkelse Transportarbeideren gjorde blant både delegater og deres varaer til LO-kongressen fra NTF, viste at tolv av de 15 hadde EØS-saken som sin viktigste sak under kongressen.
Allerede for fire år siden gjorde LO-kongressen et vedtak om EØS-avtalen som satte klare krav til avtalens mulighet for å påvirke norsk arbeidliv. I vedtaket står det:
"EØS-avtalen påvirker norsk arbeidsliv og samfunn gjennom beslutninger fattet i EU. LO krever at norske myndigheter går imot begrensinger i retten til kollektive kampmidler, det kollektive forhandlingsystemet og retten til nasjonal lønnsdannelse. ILO konvensjoner, norske tariffavtaler og norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran EU regler. En slik forrang må avklares mellom EØS-avtalens parter. LO understreker at EU-reglene skal være underordnet norske lover og spilleregler i arbeidlivet."
• Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge
– Trepartssamarbeidet i full oppløsning
Hverken Mimmi Kvisvik fra FO eller Sissel Karlsen fra Transportarbeiderforbundet som satt i redaksjonskomiteen den gang, mente den siste setningen gikk langt nok, og ville ha med at hele avtalen skulle sies opp dersom ikke EU godtar en slik ordning, men fikk bare støtte fra mellom 20 og 30 delegater i dette.
Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, er imidlertid klar på at tiden etter forrige LO-kongress har vist at det er norske lover og regler som må vike, ikke EUs regler.
– Den viktigste grunnen til at EØS-avtalen må sies opp er at den griper inn folks lønns- og arbeidsvilkår, i tariffavtalene og fører til sosial dumping. EØS-avtalen gjør at vi ikke lenger kan styre oss selv. Det gjør at hele den norske modellen med trepartssamarbeider er i full oppløsning, tordner Johnsen.
• Følg oss på Facebook
Mer katolske enn paven
Han viser til at Holship-dommen i Høyesterett sa rett ut at tariffavtalen var i strid med EØS-avtalen og at havnearbeidernes ILO-konvensjon måtte vike for EØS-avtalen.
– Sverige har nettopp vedtatt en lov som ikke akseptere noen innskrenkning av kampretten når man skal opprette en tariffavtale, slik Høyesterett sa i Holship-dommen her i Norge. Her har vi en situasjon der en ytre faktor blander seg direkte inn i arbeidsforhold i Norge. Det er ikke akseptabelt, og det er helt utrolig dersom vi skal bli det eneste landet som ikke kan bruke kampmidler i opprettelse av tariffavtaler, sier Johnsen.
– Betyr det at vi er mer katolske enn paven når det gjelder å gjennomføre EU-politikk på arbeidslivsområdet?
– Det er helt tydelig at det ikke lenger er partene i arbeidslivet som er rådende lenger, så alt tyder på det, sier Johnsen oppgitt.
• Alt om LO-kongressen på vår samleside
Tror på splitta kongress
Mens hovddelen av EØS-vedtaket i 2013 var enstemmig, tror Johnsen at det kan bli vanskeligere å bli enige om en felles uttalelse om EØS på neste ukes kongress.
– Det har vært en betydelig utvikling innenfor fagbevegelsen. Det blir stadig flere som er skeptiske og mot EØS-avtalen. Samtidig er det helt tydelig at det er skapt en situasjon der folk tror at vi mister all handel og alt samkvem med EU dersom avtalen sies opp, så jeg tror vi får en splitta kongress i det spørsmålet, sier han og legger til at Norge ikke har noen bilateral handelsavtale med USA.
– Men vi handler jo med dem likevel, sier han.
Er klar til å kjempe
At han kommer til å prioritere EØS-saken under årets LO-kongress, mener han er helt naturlig, siden bransjene forbundet organiserer ansatte i er spesielt hardt rammet av virkningene av EØS-avtalen.
– For våre medlemmer griper dette inn på alle områder. Sjåførene opplever sosial dumping som ødelegger hele sektoren, i havnene er tariffavtalen dømt ulovlig, på lagrene ser vi innleie av arbeidskraft, og i flere andre bransjer har vi anbud. Derfor er det viktig for oss å ta denne kampen, avslutter Lars Morten Johnsen.