JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Godsstreik vil gi bensinkrise

Mellom 500 og 600 lastebilsjåfører tas ut i streik fra onsdag neste uke om meklingen ikke fører fram.
Statoil/CircleK sine bensinstasjoner vil sammen med Esso sine bli rammet av det første streikeuttaket dersom det ikke blir enighet om ny tariffavtale for godssjåførene.

Statoil/CircleK sine bensinstasjoner vil sammen med Esso sine bli rammet av det første streikeuttaket dersom det ikke blir enighet om ny tariffavtale for godssjåførene.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det viser streikeuttaket som ble offentliggjort i dag klokka 14. Totalt dreier det seg om 559 sjåfører organisert i Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet og hvor bedriftene er organisert i NHO Transport og Norsk Lastebileier Forbund.

Rammer hele landet

Blant de som tas ut i de første uttaket er Hoyer (tidligere Gran Taralrud) som kjører bensin og diesel til Esso og Statoil/CircleK sine bensinstasjoner over hele landet.

– Vi har tatt ut et bredt spekter av transporten i Norge. Det vil ramme distribusjon og godstransport og utkjøring av drivstoff til bensinstasjoner over hele landet, sier forhandlingsleder for Transportarbeiderforbundet, forbundssekretær Morten Hagen.

– Lønna må opp

Han peker på at godssjåførene har sakket akterut lønnsmessig i lang tid.

– Lønna til yrkessjåførene ligger nå på under 85 prosent av hva en gjennomsnittlig industriarbeider tjener. Det står ikke i forhold til ansvaret og belastningen som hviler på sjåførene av de største kjøretøyene som ferdes langs norske veier. Vi krever en kraftig økning av minstelønna. Nå er det på høy tid at denne yrkesgruppen får et kraftig løft, sier han.

Umulige motkrav

Hagen er ikke overoptimistisk med tanke på å finne en løsning i meklingen. Det skyldes ikke minst kravene arbeidsgiverne kom med.

– Nå får sjåførene betalt en halvtimes overtid for hver påbegynte halvtime overtid, men arbeidgiverne vil svekke dette ved å betale minutt for minutt. I tillegg vil de fjerne ansiennitetsstigen som allerede ligger i avtalen. En slik svekkelse av tariffavtalen for sjåførene kunne vi ikke, og vil vi ikke godta, sier Morten Hagen.

Streikeuttaket

NLF

• Hans I Slåttøy: 28 sjåfører

• Hoyer Norway AS: 124 sjåfører

• Østerhus Transport: 33 sjåfører

• Veøy AS: 162 sjåfører

NHO

• HOB Gods: 103 sjåfører

• SB Transport: 68 sjåfører

• Veøy Møre AS: 41 sjåfører

Totalt gir det 559 sjåfører i det første streikeuttaket 15. juni 2016.

Annonse
Annonse

Streikeuttaket

NLF

• Hans I Slåttøy: 28 sjåfører

• Hoyer Norway AS: 124 sjåfører

• Østerhus Transport: 33 sjåfører

• Veøy AS: 162 sjåfører

NHO

• HOB Gods: 103 sjåfører

• SB Transport: 68 sjåfører

• Veøy Møre AS: 41 sjåfører

Totalt gir det 559 sjåfører i det første streikeuttaket 15. juni 2016.