JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Håper alle bussene i Nordland snart er kontantfrie

– I Nordland blir bussjåførene lyttet til når anbudskriteriene skal settes, sier leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening, Bjørn Tore Bråten.
Bodø var først med kontantfrie busser rett før jul i 2016, men planen er å innføre kontantfrie busser i hele fylket. Det mener sjåførene er bra.

Bodø var først med kontantfrie busser rett før jul i 2016, men planen er å innføre kontantfrie busser i hele fylket. Det mener sjåførene er bra.

Karoline O.A. Pettersen/Nordland fylkeskommune

res@lomedia.no

Det var fylkeshovedstaden, Bodø, som var først ut med kontantfrie busser i Nordland. Det skjedde 5. desember i fjor. Den overgangen mener Bjørn Tore Bråten har vært veldig positiv, med få klager, selv om Frp i februar i år krevde at det igjen skulle bli lov til å bruke kontanter på bussene. Frp sa i en pressemelding at det var de eldre passasjerne som ble skadelidende ved innføringen av kontantfrie busser. Det er et moment tillitsvalgt i Salten Bilruter, Arne Gabrielsen, mener går på tvers av egne erfaringer.

Bussjåføren får bot når skolebarna dropper beltet. Han prioriterer å følge med på veien

Flinke pensjonister

– Faktum er at pensjonistene i lang tid har vært den gruppen som har vært flinkest til å bruke busskort. Jeg vil også legge til at overgangen gikk seg til svært fort, og passasjerene opplever at ting går mye raskere med mindre forsinkelser. Sjåførene har fått en annen hverdag etter det ble slutt på kontantene. Det er svært arbeidsbesparende å slippe og håndtere kontanter, dessuten har man fått en mye tryggere arbeidsplass siden man ikke trenger å frykte ran, sier han.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Faste møter

Polarsirkellederen mener det ikke er tilfeldig at Nordland er først ute med kontantfrie busser.

– Dette er et resultat av fagligpolitisk samarbeid. I to år har vi hatt et formelt utvalg som har diskutert sjåførenes synspunkter når det gjelder anbudskriterier og andre ting, forklarer han.

Utvalget kalles Dialogforum - Buss -Nordland og har representanter fra både sjåførene, arbeidsgiverne og samferdselsledelsen i Nordland fylke.

I det utvalget satt Bråten fram til Arne Gabrielsen overtok sist vinter.

– Allerede i 2007, før kravet kom inn i yrkestransportloven, fikk sjåførene inn regelverk om virksomhetsoverdragelse i anbudskriteriene, og i nye anbud har de fått gjennom både separat klimaanlegg for bussjåførene, alarmknapp knyttet til sentral og sandstrøere eller kjettingpåleggere i bussene, sier Bråten.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Stor påvirkningskraft

Trolig er den gode tonen i dialogforumet en del av suksessfaktoren. Arne Gabrielsen bekrefter nemlig at han opplever møtene som svært positive.

– Fordelen med forumet er at vi som arbeidstakere i stor grad kan påvirke arbeidsmiljøet vårt. Blant annet har vi sett store endringer i tekniske krav til bussene etter at vi har tatt det opp i dialogforumet. Dessverre er det jo slik i et anbudsregime at arbeidsgiverne er svært forsiktige med å stille krav til fylket, mens vi som organisasjon står mer fritt til å ta opp kritiske spørsmål. Jeg opplever at arbeidsgierne holder en lav profil i møtene, men heller kommer med sine synspunkter i saker som vi tar opp, sier han.

Bussjåfører mener dårlig informasjon gir sure passasjerer

Savner bedre retningslinjer

Gabrielsen mener uansett at Nordland fylke må ta læring av innføringen av kontantfrie busser i Bodø, uavhengig av om det kommer opp i dialogforumet eller ikke.

– Håndteringen av overgangen til kontantfrie busser burde det bli bedre opplæring på i samarbeid mellom fylket og bedriften. Det burde blant annet være klare og gode retningslinjer for hvordan sjåførene skal håndterekunder som kun har kontanter. I Bodø opplevde vi at mange var usikre på hva man skulle gjøre med kunder som ikke hadde annet en kontanter. Vi så også at enkelte sjåfører fortsatte å ta betalt med kontanter når ikke annet var mulig, mens det også var et par tilfeller der folk ble nektet å være med fordi de ikke kunne betale for seg, sier han.

Vil ha kontaktløs kortbetaling

Løsningen sier Gabrielsen kunne vært at passasjerer som ikke kunne betale, kunne vært med til byen og ordnet med busskort på terminalen, dersom betaling på mobiltelefon ikke var et alternativ.

– På grunn av manglende retningslinjer var det til og med mellomledere som kom med sprikende info om hvordan ting skulle gjøres, forteller han.

Drømmen er imidlertid kontaktløse bankkort.

– Det er etter mitt syn framtiden, og noe man allerede ser i andre land. Da har man bankkort som er koblet mot VISA, men ikke krever oppkobling til bank. Det ville gjort betalingen mye kjappere, hevder Gabrielsen.

Bussjåfører i Trondheim går til streik for å få spise lunsj sammen

Skryter av sjåførene

Fylkesråd i Nordland, Svein Eggesvik skryter av dialogen med med tillitsvalgte og sjåfører i forkant av innføring av kontantfrie busser.

– Både sjåfører, operatør og samferdselsavdelingen hadde felles interesse av at bussene ble kontantfrie. De tillitsvalgte har bidratt konstruktivt for å få kontantfrie busser på dagsorden og til en smertefri gjennomføring av dette. Uten deres påtrykk hadde neppe kontantfrie busser kommet enda, sier han.

Eggesvik forteller at det var mange negative kommentarer i begynnelsen, men at passasjerene har tilpasset seg endringen raskt.

– De positive erfaringene er i hovedsak at påstigning på bussene har blitt merkbart hurtigere og bussene er mer i rute, spesielt i rushtiden. Mindre kontanthåndtering for sjåførene er også en viktig positiv side ved dette, påpeker han.

Avventer resten av fylket

Når det gelder innføring av kontantfrie busser i resten av Nordland, sier Eggesvik at lovverket ikke er entydig når det gjelder kontantfrie busser. Derfor er det ikke tatt noen avgjørelse på når resten av fylket vil følge etter Bodø.

– I Bodø er kravet om mulighet til å betale kontant ivaretatt ved Sentrumsterminalen. Andre steder i fylket har vi ikke tilsvarende mulighet, men det er heller ikke tatt noen beslutning når det gjelder Mo og Narvik, sier Svein Eggesvik.

Hans taper 8000 kroner i måneden på kjærligheten

Lastebilsjåfør Per Morten mistet førerkortet da han nesten meide ned en politimann - nå krever han erstatning

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

- Vi har jobbet i to år for å få til dette, sier Bjørn Tore Bråten, leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening.

- Vi har jobbet i to år for å få til dette, sier Bjørn Tore Bråten, leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening.

Roy Ervin Solstad

Hovedtillitsvalgt for Transportarbeiderforbundet i Salten Bilruter i Bodø, Arne Gabrielsen er glad for overgangen til kontantfrie busser, men mener enkelte ting bør bli bedre i overgangen fra kontantbetaling når det skal innføres kontantfrie busser i resten av Nordland fylke.

Hovedtillitsvalgt for Transportarbeiderforbundet i Salten Bilruter i Bodø, Arne Gabrielsen er glad for overgangen til kontantfrie busser, men mener enkelte ting bør bli bedre i overgangen fra kontantbetaling når det skal innføres kontantfrie busser i resten av Nordland fylke.

Roy Ervin Solstad

Annonse
Annonse