JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Egenkapitalen til Transportarbeiderforbundet minker

Havnekonflikten har kostet Transportarbeiderforbundet 55 millioner kroner

Kamplinja koster. Transportarbeiderforbundet tærer på egenkapitalen for å klare konfliktene.
Transportarbeiderforbundet sin økonomiske situasjon har forverret seg som følge av den mer enn tre år lange havnekonflikten.

Transportarbeiderforbundet sin økonomiske situasjon har forverret seg som følge av den mer enn tre år lange havnekonflikten.

Roy Ervin Solstad

torgny@lomedia.no

16. desember falt Høyesteretts dom i den såkalte Holship-saken. En ny regning kom på bordet, 7,9 millioner kroner ble Transportarbeiderforbundet og LO dømt til å betale i saksomkostninger til Holship, Bedriftsforbundet og NHO.

I tillegg kommer forbundets egne saksomkostninger.

Den største delen av saksomkostningene tilfaller Bedriftsforbundet og dets advokat Nicolay Skarning. Skarning er ikke byens billigste advokat. I 2015 hadde han en skattbar inntekt på 3,8 millioner kroner. Men Holshipsaken er ikke den eneste rettssaken. Det har vært flere parallelle rettsprosesser og til sammen har bare saksomkostningene kommet opp i 11,2 millioner kroner.

Pengene strømmer inn til havnearbeiderne

Fire millioner fra LO

Vanligvis er det forbundet som betaler alle saksomkostninger, men i denne saken har LO latt det sildre litt over forbundet. LOs sekretariat har betalt fire millioner til Transportarbeiderforbundet.

Det er ikke første gang Transportarbeiderforbundet har vært i Høyesterett. I 1997 vant forbundet i saken om fortrinnsrett på Sola havn. Da måtte partene bære sine egne saksomkostninger.

– Det er rart at når vi vinner en sak må vi betale våre egne utgifter, men når vi taper blir vi i dømt å betale alt, sier forbundsleder Lars Johnsen.

– Vi klarer oss bra. Det er litt stramt med frie midler. Store deler av våre eiendeler står i aksjer og leiligheter.

Johnsen medgir at det har vært dyrt, og at regnestykket ikke er helt komplett. Det kan komme ekstrautgifter som ikke er tatt med i de 55 millionene.

Tærer på egenkapitalen

– Det er en del reising og arbeid på kontoret som ikke er tatt med. Men på den andre siden så hadde vi jo drevet med vanlig organisasjonsarbeid også hvis vi ikke hadde hat havnesaken.

Men havnekonflikten har tært på egenkapitalen. I 2013 hadde Transportarbeiderforbundet en egenkapital på 70,7 millioner kroner, i 2014 var den ti millioner kroner mindre. Da regnskapet ble gjort opp 31.12.2015 var egenkapitalen nede på 53,6 millioner kroner. Regnskapet for 2016 er ennå ikke klart.

Transportarbeiderne varsler EØS-kamp

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Annonse
Annonse