Her er transportbransjeledernes tariffønsker
Bransjerådslederne i Transportarbeiderforbundet har svært forskjellige krav foran årets tariffoppgjør.
For to år siden måtte mange av forbundets tariffoppgjør innom riksmekleren før man fikk på plass nye tariffavtaler. Det er lite som tyder på at årets oppgjør vil bli noe enklere.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Nesten uke avholdes Transportarbeideforbundets bransjekonferanse på Lillestrøm, men her avslører lederne av de ulike bransjene hva de mener er det viktigste å få gjennomslag for under vårens tariffoppgjør.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Miljø
– Vi har to tariffavtaler og vil jobbe for at de skal bli like. De to avtalene har blant annet forskjellige minstelønnssatser og kompetansebevis. I tillegg er det noen tekniske endringer som bør gjøres, sier bransjerådsleder Roy Olsen.
Havn
– Hos oss er lønn og det meste på stell. Det vi må få på plass er en omfangsbestemmelse som ivaretar ILO-konvensjon 137. Den sier at registrerte havnearbeidere har fortrinnsrett til lossing og lasting, sier bransjerådsleder Bjørn Steffensen.
• Noe du lurer på? Prøv vårt tariffleksikon
Avisbud
– Det blir viktig å gjøre noen tekniske endringer i Avisbudavtalen, og jeg regner med at det kommer inn forslag til lønnsutjevning, siden vi ikke fikk noe lavlønntillegg for 2015 som vi mente vi hadde krav på. MBL hevder at vi ligger på 90,7 prosent av industrilønn, mens vårt utvalg har tall som viser at vi muligens ligger under 90 prosent av industrilønn. Det vil sikkert komme inn forslag på økning av ulempetilleggene, mens det ikke virker som denne bransjen er så opptatt av pensjonsreformen. Det tror jeg er fordi dette er en deltidsstilling som ofte kombineres med andre stillinger og bransjer. Når det er sagt, tror jeg ikke avisbudbransjen er en bransje som du holder ut til du oppnår pensjonsalder, sier bransjerådsleder Rune Kristiansen.
• Avisbudene jublet og gråt etter at oppsigelsene ble trukket
Drosje
– Det viktigste vi ikke kommer til å få gjennomslag for i årets oppgjør er å få bort provisjonslønna, og å få innført treskiftsordninger etter modell av bussbransjeavtalen. Timelønna i drosjebransjen grenser til sosial dumping, og lønnssystemet oppfordrer til (og nødvendiggjør slik mange sjåfører ser det) systematiske brudd på arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser. Vi vil ha ei lønn å leve av uten å måtte være på jobb halve døgnet. Vi må også få innført AFP. Det er pinlig for NTF at vi har LO-systemets eneste overenskomst uten denne ordningen. Vi må også få reell overtidsbetaling, slik at takstpåslag for helg og natt i sin helhet skal tilfalle sjåføren. Ellers hadde det vært fint med en ordning med regionale verneombud, sier bransjerådsleder Roald Arentz.
• Ber staten stoppe Uber før innføring av lavutslippsdrosjer
Grossist
– Det er viktig å beholde ordningene vi i dag har som regulerer minstelønna. Vi ser fortsatt at det blir gitt lite eller ingenting i lokale tillegg, så den må bestå. I tillegg er en lønnsutjevning mellom Virke- og NHO-avtalen spesielt viktig for å unngå at arbeidsgiverne driver med tariffhopping. Arbeidstidsordninger er også viktig å få en ordning på, for det kan se ut som for mange arbeidstidsordninger i avtalen lager flere problemer enn det løser. Vi mener det er viktig å forsvare normalarbeidsdagen i størst mulig grad. Vi må også tenke på omfangsbestemmelsene i avtalen, slik at den dekker de arbeidsoppgavene vi i dag utfører, og at andre ikke gjør våre arbeidsoppgaver, sier bransjerådsleder Fredrik Winger Solvang.
Gods
– Vi ser ikke for oss de store pengene i årets lønnsoppgjør, men nivået er såpass lavt at vi vil regnes som en lavtlønnsgruppe. I tillegg må vi se på pensjon og tekniske endringer i overenskomsten, sier bransjerådsleder Finn Harald Martinussen.
Buss
– Tekniske bestemmelser i bussbransjeavtalen har tilsynelatende blitt nedprioritert i flere oppgjør. Alt har handlet om kroner og ører, og det har derfor ikke vært rom for å se på og utvikle de tekniske bestemmelsene i tariffavtalen. Vi ser dessuten et stadig større press på tekstformuleringer i tariffavtalen som arbeidsgiverne utfordrer, selv på områder en tidligere har vært klart enige. Dette fører til at man får et større konfliktnivå ute på arbeidsplassene enn det som er hensiktsmessig og bra for bransjen. Lønn er selvsagt også viktig, men jeg tror det nå er på tide med større fokus på de tekniske bestemmelsene, sier bransjerådsleder Roger Haagensen.
• Dårlige busser i buss for tog
Spedisjon
– For spedisjon vil det viktigste i årets oppgjør være å styrke tariffavtalen. Vi ser at tvister i spedisjonsbedriftene handler om «tolkning» og forståelsen av avtalen, sier bransjerådsleder Monica Nkechi Okpe.
Olje
– Det viktigste for meg i er at dette oppgjøret blir et kronesoppgjør for alle, slik at lavtlønte øker sin lønn mere en høytlønte i prosent, sier bransjerådsleder Jo Jørstad.