JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Landsmøte i Norsk Transportarbeiderforbund

Ingen kamp om ny repskapsmodell

Til landsmøtet i 2014 kom det forslag om å gi store foreninger større makt i Transportarbeiderforbundets representantskap. Det forslaget ble nedstemt, og svært lite tyder på omkamp i år.
På forrige landsmøte i Transportarbeiderforbundet ville fire foreninger endre forbundets representantskapsmodell. Nå har tre av fire foreninger kastet det forslaget i søplebøtta.

På forrige landsmøte i Transportarbeiderforbundet ville fire foreninger endre forbundets representantskapsmodell. Nå har tre av fire foreninger kastet det forslaget i søplebøtta.

Marcel Tiedje

res@lomedia.no

Da Transportarbeiderforbundet vedtok å gå over fra landstyremodell til representantskapsmodell på landsmøte i 2005, betød det at hver av forbundets foreninger skulle få ett medlem i representantskapet. Det har flere ment har vært demokratisk problematisk, da forskjellen i størrelse foreningene mellom har vært enorm. Den minste, Sarpsborg Kai- og Lagerarbeiderforening hadde ved årsskiftet 40 medlemmer. Den største, Oslo Transportarbeideforening 3800 medlemmer.

Ungdom underrepresentert på landsmøtet

Stor utvidelse

Den gang kom forslaget fra Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark, Norsk Havnearbeiderforening og Oslo- og Midtnorsk Transportarbeiderforening. De tre sistnevntes forslag ville innebære at foreninger med opp til 1000 medlemmer skulle ha en representant, de med 1001-2000 to representanter, de med 2001-3000 medlemmer tre representanter, og så videre.

Med utgangspunkt i medlemstallet ved årsskiftet, ville en slik omlegging nå betydd at Oslo Transportarbeiderforening ville fått fire i representantskapet, Vestnorsk– og Midtnorsk Transportarbeiderforening tre, Oslo og Omegn Bussarbeiderforening og transportarbeiderforeningene i Hedmark, Agder, Vestfold-Telemark og Oppland to hver. Resten, det vil si Rogaland, Møre og Romsdal, LKAB, Østfold, Polarsirkelen, Hålogaland, Sogn og Fjordane, Sarpsborg, Lastebileierne, Havnearbeiderne, Troms og Finnmark, ville stått med en som i dag.

Totalt ville det betydd en utvidelse av representantskapet med 14 personer.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Vraket forslaget

Sist var det innstilt for landsmøtet at repskapsmodellen skulle endres. Slik blir det ikke denne gangen. For det første var det kun en forening, Midtnorsk Transportarbeiderforening, som kom med et forslag. For det andre vraket forbundsstyret hele forslaget. En av dem som ville ha en ny modell ved forrige landsmøte, leder i Transportarbeiderforeingen Vestfold-Telemark, Nina Risinggård, er overbevist om at det ikke blir debatt om saken i år.

– Vi diskuterte det på foreningslederkonferansen før sommeren, og vi var enige om at vi skulle stå samla som et forbund. Hvis vi skal være attraktive for andre forbund framover, kan vi ikke fremstå som en splitta organisasjon, sier Risinggård.

Det synet deles av leder for Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen.

– Jeg opplever at vi som forbund står mer samlet enn det jeg kan huske, så jeg lever godt med den modellen vi har nå. Det er også grunnen til at vi ikke leverte noe forslag om endring i år, sier Steffensen.

Heller ikke Oslo Transportarbeiderforening vil ta opp saken i år.

– I en ideell verden mener vi vel fortsatt at det ville vært riktig å endre repskapsmodellen, men det er et mye større behov for å samle forbundet og stoppe de interne stridighetene enn å krangle om repskapsmodellen. Derfor kommer vi heller ikke til å støtte et forslag om endring, dersom det mot formodning likevel skulle bli forsøkt fremmet på landsmøtet, sier OTF-leder Pål Aronsen.

Forbundssekretærene vil fortsette

Hele ledelsen i NTF tar gjenvalg

Annonse
Annonse