JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Isbil-streik i Trøndelag

Den Norske Isbilen nekter å inngå tariffavtale med Transportarbeiderforbundet. Dermed vil halvparten av sjåførene i Trøndelag gå ut i streik i morgen tidlig.
Fra i morgen tidlig vil halvparten av sjåførene til Den Norske Isbilen i Trøndelag streike. Bildet er hentet fra selskapet nettside.

Fra i morgen tidlig vil halvparten av sjåførene til Den Norske Isbilen i Trøndelag streike. Bildet er hentet fra selskapet nettside.

Skjermdump

res@lomedia.no

Det bekrefter leder for Midtnorsk Transportarbeiderforening, Johnny Sletvold overfor Transportarbeideren nå i ettermiddag.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Mekling

Den Norske Isbilen har avdelinger i hele landet. Avdelingen i Stjørdal har fire sjåfører, hvorav to er organisert i Transportarbeiderforbundet. Derfor ble det sendt inn krav om tariffavtale til bedriften.

– Vi har krevd en direkteavtale etter grossistoverenskomsten med Virke, siden bedriften ikke er tilknyttet noen arbeidsgiverorganisasjon, sier Johnny Sletvold.

Det kravet ble imidlertid ikke imøtekommet fra Den Norske Isbilen. Dermed havnet saken til mekling i Trondheim i dag.

– Det tok bare halvannen time, så var det brudd, sukker en oppgitt foreningsleder.

Hva skjer i de ulike oppgjørene? Se tariffkalenderen vår

Sjelden

Ifølge Sletvold tjener sjåførene rundt 21.000 kroner måneden i vintermånedene mot mellom 30.000 og 40.000 kroner måneden fra mai til august.

– Det er ikke mye å leve av med så lang vinter som vi har i Norge, sier han megetsigende.

Sletvold forteller at bedriften ønsket at de ansatte skulle gå på Negotia-avtalen til YS, framfor grossistoverenskomsten med Virke.

- Det er kun økonomiske motiver som ligger bak, mener Johnny Sletvold, leder i Midtnorsk Transportarbeiderforening.

- Det er kun økonomiske motiver som ligger bak, mener Johnny Sletvold, leder i Midtnorsk Transportarbeiderforening.

Marcel Tiedje

– Det er utrolig sjelden at slike tariffkrav går til streik. Det er flere år siden det skjedde her, selv om vi var nærme med Get Inspired i fjor. Det er underlig at de nekter en LO-avtale når de samtidig er så medgjørlige overfor YS, sier han, og lar det skinne gjennom at dette kun dreier seg om økonomi.

Expert måtte gi seg. Alle butikkene får tariffavtale

Hele Trøndelag

Den Norske Isbilens Stjørdal-avdeling dekker hele Trøndelag, og de to NTF-medlemmene vil starte streiken sin allerede fredag morgen.

Transportarbeiderforbundet har foreløpig bare medlemmer i Stjørdal-avdelingen til Den Norske Isbilen, så det er ingen andre avdelinger som blir berørt av tariffkravet og streiken fra i morgen.

Ikke tilpasset oss

Daglig leder i Den Norske Isbilen, Tor Andersen sier til Transportarbeideren at det ikke ligger økonomiske motiver bak.

– Jeg tror lønnsnivået for de ansatte hadde blitt omtrent det samme, men vi er en salgsorganisasjon og synes at Negotia-avtalen er bedre tilpasset den jobben og bedriften vår, sier han.

Andersen bekrefter at rutene som de to ansatte som er tatt ut i streik ikke vil bli kjørt under streiken.

– Salgsinntektene vil på kort sikt bli rammet, så vi må vurdere hva vi skal gjøre, sier Tor Andersen i Den Norske Isbilen.

Noe du lurer på? Sjekk Tariffleksikonet vårt her

Warning
Annonse
Annonse