JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderens leserundersøkelse:

Leserne har stor tillit til medlemsbladet

Flere enn åtte av ti medlemmer sier de har meget stor eller stor tillit til innholdet i Transportarbeideren.
Ansvarlig redaktør i Transportarbeideren, Roy Ervin Solstad kan konstatere at bladet er like viktig på nett og papir når medlemmene i Transportarbeiderforbundet skal ha informasjon om forbundet og fagbevegelsen.

Ansvarlig redaktør i Transportarbeideren, Roy Ervin Solstad kan konstatere at bladet er like viktig på nett og papir når medlemmene i Transportarbeiderforbundet skal ha informasjon om forbundet og fagbevegelsen.

Martin Guttormsen Slørdal

res@lomedia.no

Før jul foretok LO Media en leserundersøkelse på vegne av Transportarbeideren. Undersøkelsen ble gjort via epost, og spørsmålene ble sendt ut til alle som forbundet har registrert epostadresser på. Av de snaut 13.000 som mottok leserundersøkelsen, kom det svar fra 1145 tilbake.

SE HELE UNDERSØKELSEN HER

Svært gode tall

Den 12. januar ble resultatet av undersøkelsen presentert for forbundsstyret i Transportarbeiderforbundet av daglig leder i LO Media, Tore Ryssdalsnes.

Hele 83 prosent av leserne svarte at de hadde stor eller meget stor tillit til innholdet i bladet. Det ligger ifølge Ryssdalsnes godt over tallene fra en tilsvarende undersøkelse gjort for Fellesforbundets medlemsblad og LOs egen medievaneundersøkelse for alle forbundsbladene med henholdsvis 77- og 64 prosent.

Stor forskjell er det også på hvor ofte Transportarbeiderforbundets medlemmer leser bladet, der 81 prosent svarer at de leser de fleste eller alle utgavene, mot 68 prosent i Fellesforbundet og 60 prosent i LO totalt. Det er for øvrig bare tre prosent som sier de ikke leser Transportarbeideren i det hele tatt.

I lesetid er også tallene gode, der 41 prosent bruker mellom 15 og 29 minutter på å lese bladet, 26 prosent mellom 30 og 59 minutter og ti prosent mer enn en time på å lese Transportarbeideren.

– Historisk sett er det svært høye tall, sier Ryssdalsnes.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Ekstreme nett-tall

Transportarbeideren scorer også veldig bra på spørsmålet om hva som er den viktigste kilden til informasjon om forbundet og fagbevegelsen. Der svarer 40 prosent Transportarbeideren på papir og hele 39 prosent Transportarbeideren på nett.

– Jeg har aldri sett så sterke tall for nett tidligere, innrømmer Ryssdalsnes.

Han minner dog på at undersøkelsen ikke er gått ut til de uten epostadresser, så nettbruken vil nok være en del høyere for de som har svart på undersøkelsen enn for medlemsmassen totalt.

Fellesforbundets medlemsblad Magasinet fikk for øvrig bare 12 prosent når det gjaldt sin nettside.

Tross de gode nett-tallene, viser imidlertid undersøkelsen at 65 prosent av medlemmene foretrekker å lese Transportarbeideren på papir, mens 21 prosent helst vil lese bladet på datamaskin eller nettbrett og ni prosent på mobiltelefonen.

På spørsmål om hvilket format man tror man vil lese bladet på om to år, svarer imidlertid 60 prosent at de tror de vil lese det digitalt og bare 28 prosent tror de vil lese det på papir. Lignende spørsmål har vært stilt i andre undersøkelser over tid. Disse viser at troen på framtidig leseformat ikke samsvarer med hva man faktisk foretrekker. LOs medievaneundersøkelse viste eksempelvis at 35 prosent i 2012 trodde man kom til å lese medlemsbladet på nettbrett, mens fasiten fire år sideren viser at bare sju prosent foretrekker å lese det på den plattformen. Tallene for papir var for øvrig 56 og 82 prosent.

Det er også verdt å merke seg at fire av ti sier de ville lest mindre i Transportarbeideren om de fikk den tilsendt på epost i stedet for som papirutgave. To av ti ville lest mer, mens resten er usikre.

Tariff- og bransjestoff populært

Ikke alt stoff i Transportarbeideren er like populært. I bunnen finner vi annonser som to av tre sjelden eller aldri leser. Deretter følger internasjonalt stoff som sjelden eller aldri leses av drøyt halvparten av leserne. I andre enden av skalaen ligger stoff om lønn og tariffavtaler. Det leses alltid av 40 prosenet og ofte av 49 prosent av leserne. Deretter følger Arbeidsplassreportasjer med totalt 80 prosent på alltid og ofte og artikler om bransjene med 77 prosent og artikler om fagbevegelsen med 74 prosent.

Når det gjelder forbundslederens kommentar i hvert nummer og leserinnlegg og redaktørens leder, er det omtrent dødt løp. Med 17 prosent av leserne som alltid leser forbundslederens kommentar, ligger Lars Morten Johnsen to prosentpoeng over undertegnede, men leserinnleggene og lederen i bladet leses ofte av 45 prosent mot Johnsens 39 prosent.

En medlemsfordel

På spørsmålet om Transportarbeideren er nyttig for å følge med på forbundet svarer 42 prosent at de er helt enige i utsagnet, mens 46 prosent er ganske enige. Kun to prosent sier seg ganske uenige i påstanden. Ingen er helt uenige. Det er også 75 prosent som sier seg helt enig eller ganske enig i at Transportarbeideren gir faglig påfyll, og hele 80 prosent at medlemsbladet er relevant for leserens bransje.

Hele 77 prosent av de spurte mener også at de har et svært godt eller ganske godt utbytte av å lese medlemsbladet. Det er så vidt over andelen på 74 prosent som sier seg ganske enig eller helt enig i at medlemsbladet er en viktig del av medlemskapet i Norsk Transportarbeiderforbund. Det er det bare fem prosent som sier seg helt eller ganske uenig i.

For øvrig sier sju prosent av leserne at de ikke ville savnet bladet om det ble lagt ned, mens 65 prosent er helt enig eller ganske enig i at det ville vært et savn.

Håvard vant reisesjekken

En av deltakerne i leserundersøkelsen ble trukket ut som vinner av en reisegavesjekk på 5000 kroner. Den heldige ble 42 år gamle Håvard Præsttun fra Bergen. Han har vært medlem i NTF siden 2014 og jobber i Nordic Crane Vest. Han ble svært overrasket da Transportarbeideren ringte, men trakk opp Barcelona som et mulig reisemål når gavesjekken kommer i posten.

Håvard Præsttun fra Bergen vant reisegavekortet på 5000 kroner da han ble trukket ut blant de 1145 som deltok i leserundersøkelsen.

Håvard Præsttun fra Bergen vant reisegavekortet på 5000 kroner da han ble trukket ut blant de 1145 som deltok i leserundersøkelsen.

Privat

– Jeg må jo høre litt med samboeren hjemme. Hun har ikke vært i Barcelona, men det har jeg. Det er en av de fineste byene i Europa, sier den glade vinneren.

Bussjåfør refser Frp-ministeren, og advarer mot selvkjørende busser

Delingsøkonomiutvalget vil ha fullstendig frislipp for drosjer

Leserundersøkelsen

• Foretatt i begynnelsen av desember 2016.

• 12.899 medlemmer fikk undersøkelsen på epost. (Det er snaut 64 prosent av totalt 20.160 medlemmer per 30. november 2016)

• 1145 svar (8,9 prosent)

• 91 prosent menn og 9 prosent kvinner av de som svarte.

• Flest fra buss, gods og grossist svarte med henholdsvis 35-, 15- og 13 prosent.

• 45 prosent var i alderen 45-59 år, 22 prosent fra 60 år og oppover, og sju prosent under 30 år. 29 prosent mellom 30 og 44 år.

• Tre av fire har vært medlemmer i mer enn tre år.

• Mer enn tre av fire er på Facebook, drøyt halvparten er aktive brukere. Snapchat er det nest viktigste sosiale mediet med henholdsvis 47- og 26 prosent.

Annonse
Annonse

Leserundersøkelsen

• Foretatt i begynnelsen av desember 2016.

• 12.899 medlemmer fikk undersøkelsen på epost. (Det er snaut 64 prosent av totalt 20.160 medlemmer per 30. november 2016)

• 1145 svar (8,9 prosent)

• 91 prosent menn og 9 prosent kvinner av de som svarte.

• Flest fra buss, gods og grossist svarte med henholdsvis 35-, 15- og 13 prosent.

• 45 prosent var i alderen 45-59 år, 22 prosent fra 60 år og oppover, og sju prosent under 30 år. 29 prosent mellom 30 og 44 år.

• Tre av fire har vært medlemmer i mer enn tre år.

• Mer enn tre av fire er på Facebook, drøyt halvparten er aktive brukere. Snapchat er det nest viktigste sosiale mediet med henholdsvis 47- og 26 prosent.