JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvem skal losse og laste Fjord Line i Stavanger?

NHO og Transport møtes i arbeidsretten igjen

Torsdag starter arbeidsretten en to dager lang behandling av spørsmålet om Fjord Line sin oppsigelse av en lokal avtale i tilknytning til tariffavtalen er gyldig eller ikke. Transportarbeiderforbundet tror på seier.
Fjord Line sine utenriksferjer seiler fra Bergen (bildet) via Stavanger til Danmark og tilbake. I Stavanger har rederiet sagt opp avtalen med havnearbeiderne, noe de ikke har anledning til, mener Terje Fenn Samuelsen i Transportarbeiderforbundet. Nå skal arbeidsretten vurdere lovligheten av oppsigelsen.

Fjord Line sine utenriksferjer seiler fra Bergen (bildet) via Stavanger til Danmark og tilbake. I Stavanger har rederiet sagt opp avtalen med havnearbeiderne, noe de ikke har anledning til, mener Terje Fenn Samuelsen i Transportarbeiderforbundet. Nå skal arbeidsretten vurdere lovligheten av oppsigelsen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det er er ikke første gang NHO Logistikk og Transport og Norsk Transportarbeiderforbund møtes i arbeidsretten grunnet ulik tolkning av tariffavtalen for havnearbeiderne. Denne gangen gjelder det strid om ferjeselskapet Fjord Line hadde anledning til å si opp en lokal avtale i tilknytning til tariffavtalen med NTF.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Avtalen ble sagt opp i sommer med virkning fra 1. oktober, men NHO og NTF ble enige om at dagens situasjon der Fjord Line benytter havnearbeiderne i losse- og lastekontoret i Stavanger skulle fortsette til det forelå en dom fra arbeidsretten.

Fjord Line-sjauing til arbeidsretten

Oppsigelsesklausul

I Havne-Norge er det helt vanlig at det finnes lokale avtaler for ulike havneoperatører, siden det er svært få av havneoperatørene som har helt identiske behov og dermed arbeidsoppgaver for havnearbeiderne. En slik avtale er også signert mellom Fjord Line og losse- og lastekontoret i Stavanger. Der finnes en oppsigelsesklausul som sier at avtalen kan sies opp med tre måneders varsel dersom det oppstår en vesentlig endring i arbeidssituasjonen. Det er nettopp dette siste punktet Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet viser til når han sier han tror på seier i arbeidsretten.

– Det har jo ikke vært noen endring i arbeidssituasjonen. Lossingen og lastingen av Fjord Line sine ferjer foregår akkurat som før. Derfor kan ikke avtalen sies opp, og det ville være forunderlig om arbeidsretten kommer til noen annen konklusjon, sier Fenn Samuelsen.

– LO og IndustriEnergi kunne bidratt til å løse konflikten i Risavika

To fra LO

Arbeidsretten er satt sammen av tre dommere fra arbeidsretten, to fra fra hver av partene sin hovedorganisasjon, i dette tilfelle LO og NHO. Arbeidsretten blir ledet av Jakob Wahl, mens de to andre dommerne er arbeidsrettens nestleder, Tron Løkken Sundet og pensjonert høyesterettsdommer Karin M. Bruzelius. NHO er representert med Aksel Thuve og Bjørg Hjelmås, mens Kjell Bjørndalen fra Fellesforbundet og Tove Stangnes fra Fagforbundet er LOs medlemmer i arbeidsretten.

Det er advokat Edvard Bakke som fører saken for LO og NTF, mens Kurt Weltzien fører saken for NHO. Det er satt av to dager til behandlingen i arbeidsretten. En avgjørelse kan komme rett oppunder jul.

Svenn Erik ble syk og måtte slutte i jobben, nå får han tidenes skattesmell

Ledelsen ved Asko Molde vil kjøpe transport eksternt for å unngå overtidsbetaling

Vil stoppe Siv Jensen fra å innføre egenandel på fysioterapi for kronisk syke

Annonse
Annonse