JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderforbundet håper politiet ikke henlegger

Norges Taxiforbund politianmelder 105 Uber-sjåfører

Norges Taxiforbund politianmelder 105 Uber-sjåfører for brudd på Yrkestransportloven. Transportarbeiderforbundet håper politiet ikke henlegger anmeldelsene, slik de gjorde med NTFs anmeldelse av Haxi.
- Uber må stoppes, mener den ordinære taxibransjen i Norge. Nå anmelder Norges Taxiforbund over hundre identifiserte Uber-sjåfører til politiet.

- Uber må stoppes, mener den ordinære taxibransjen i Norge. Nå anmelder Norges Taxiforbund over hundre identifiserte Uber-sjåfører til politiet.

Ole Palmstrøm

res@lomedia.no

– Uber er pirattaxi og de som kjører har ikke lovpålagt løyve, sier forbundsleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund i en pressemelding.

Pirat-taxiselskapet Uber ble etablert i Norge i 2014, samtidig som Samferdselsdepartementet hele tiden har ment at Uber driver en ulovlig virksomhet. I løpet av det siste året har politiet bøtlagt og avskiltet nærmere 100 Ubersjåfører, og mange har fått inndratt førerkort.

Uber-sjåfører i Oslo risikerer førerkortet

– Uber må stoppes

Totalt er 105 av Uber-sjåførene identifisert og det er disse som nå blir politianmeldt.

– Vi håper vår anmeldelse kan være til hjelp for politiet, fordi Uber må stoppes. Dette handler både om trygghet for passasjerer og like konkurransevilkår, sier Øystein Trevland som har store forventinger til at politiet fortsetter å sette en stopper for piratdrosjene.

Styret i Norges Taxiforbund forventer også at skattemyndighetene engasjerer seg for å ettergå alle skattemessige forhold rundt ulovlige Uber.

Ifølge forbundet består norsk drosjenæring av 6.200 bedrifter og 17.000 ansatte. Næringen skaper verdier for 8,8 milliarder og bidrar med tre milliarder kroner i skatt.

Uber diskriminerer mørkhudede i USA – og kjører omveier med kvinner

Må ikke henlegges

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet sier at NTF er helt på linje med Taxiforbundet i synet på Uber. Transportarbeiderforbundet har tidligere anmeldt en tilsvarende tjeneste, nemlig Haxi, til politiet, men opplevde at både selve anmeldelsen og anken ble henlagt. Det håper Sivertsen ikke skjer denne gangen.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

– Politiet bøtelegger en og annen sjåfør, men har ikke villet etterforske våre anmeldelser, selv om de i realiteten skulle være enkle saker å ta tak i. At politiet nå har begynt med førerkortbeslag overfor Uber-sjåførene ser vi positivt på, og det er også politiets reaksjon som vil avgjøre om anmeldelsene til Taxiforbundet får effekt. Hvis de henlegger saken umiddelbart slik som med vår Haxi-anmeldelse, vil effekten være motsatt av det vi ønsker, nemlig å få stoppet det myndighetene erklærer som ulovlig virksomhet. Uber-, Haxi- og Facebook-generert piratkjøring ødelegger næringsgrunnlaget for taxibransjen i Norge, og skaper også grobunn for kriminalitet som vi ikke kan være bekjent av. Derfor kan ikke politiet henlegge disse anmeldelsene, påpeker Dag-Einar Sivertsen.

Haxi-henleggelse viser at politiet ikke tar organisert kriminalitet på alvor

Uber i EU-domstolen

Tirsdag ble det for øvrig klart at Uber tar begrensningene og forbudene som selskapet møter i mange europeiske land til EU-domstolen. Ifølge New York Times skriver Uber til EU-domstolen at "selskapet er en ny aktør i Europas ofte labre digitaløkonomi som tilbyr nye måter å koble brukere og sjåfører, og et bidrag til å hjelpe byenes eksisterende transportnettverk."

EU-domstolen må avgjøre om Uber er en transportør eller bare en digital plattform. Faller EU-domstolen ned på det første, vil selskapet måtte forholde seg til nasjonale lover og regler. En avgjørelse vil trolig ikke falle før i april 2017

Vil omorganisere drosjenæringa

– For mange drosjeløyver er en større trussel enn Uber

Uber-sjåfør dømt i lagmannsretten

Annonse

Flere saker

Annonse