NTF-lederen ønsker samarbeid med Kristelig Folkeparti
Da forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Johnsen åpnet forbundets landsmøte på Lillestrøm i dag, gjorde han det med å åpne for et tettere samarbeid med Kristelig Folkeparti.
MOT SENTRUM: Forbundsleder Lars M. Johnsen åpnet Transportarbeiderforbundets landsmøte på Lillestrøm med et ønske om et tettere samarbeid med KrF.
Bjørn A. Grimstad
torgny@lomedia.no
I åpningstalen til Norsk Transportarbeiderforbunds 43. landsmøte tok forbundsleder Lars Johnsen for seg den politiske situasjonen etter stortingsvalget.
– Valgresultatet gir ikke noe håp om å få reversert den liberaliseringa og forverringa som har skjedd i arbeidsmiljøloven. Kristelig Folkeparti vil antakelig fastholde den linjen de valgte i forrige periode. De vil være redde for å virke useriøse og vinglete. Men dersom det viser seg at noen av de endringene som har skjedd, gir uforutsette virkninger, tror jeg KrF kan være villig til å gjøre endringer.
– I mange saker vil det derfor være naturlig å i større grad innlemme KrF som et parti vi har samtaler med (…) Det er også grunnlag for å tro at KrF vil ha en mer sosial arbeidslivspolitikk enn regjeringspartiene og Venstre og derfor kan være en politisk samtalepartner for å oppnå mål, sa lederen i Transport.
• Eierne tok ut flere hundre millioner før søppelgigant gikk konkurs
Ny som forbundsleder
Lars Johnsen har vært en del av ledelsen i Transportarbeiderforbundet i mange år, men det er bar ett og et halvt år siden han overtok ledelsen da Roger Hansen trakk seg. Hansen trakk seg etter at han ble nedstemt i forbundsstyret i spørsmålet knyttet til havnekonfliktene.
Johnsen er medlem av Rødt og det er sånn sett overraskende at han frir til Kristelig Folkeparti.
- Flertallet kan vippes og jeg har ikke tro på at Venstre vil komme over til vår side. De har vært trofaste sammen med Høyre og Fremskrittspartiet. Men jeg kunne godt ha klart meg uten, sier Johnsen til frifagbevegelse.no.
Havnearbeiderkonflikten
Konfliktene rundt havnene har vært den overskyggende saken for forbundet i de siste årene. Men i sin åpningstalen var bare Johnsen så vidt innom temaet.
– Havnekonfliktene har preget forbundet i hele denne landsmøteperioden. Våre krav om opprettelse av tariffavtaler i tre bedrifter er avvist. Tariffavtalenes omfang er begrenset av Arbeidsretten. Dagens implementering av ILO-konvensjon 137 gjennom tariffavtalene, er etter dommen i Høyesterett i strid med EØS-avtalens frie etableringsrett. Evalueringen av denne kampen og andre interne saker i landsmøteperioden tar vi i forbindelse med beretningsdebatten i morgen.
• Nesten hver fjerde delegat på Transportarbeidernes landsmøte stemte på Rødt
20 000 medlemmer
I talen tok han også for seg den organisatoriske situasjonen.
Forbundet har i underkant av 20 000 medlemmer. Siden forrige landsmøte har forbundet vervet nesten 11 000 medlemmer, men litt skuffet kunne Johnsen bare konstatere at det var 6000 av disse fortsatt er medlemmer.
Forbundet har konflikter med flere andre LO-forbund om hvor medlemmene skal organiseres.
Ved to tidligere anledninger har forbundet forsøkt seg på å slå seg sammen med andre forbund innen samferdselssektoren - uten at de har klart det.
Johnsen mener likevel det er nødvendig med et tredje forsøk.
– Jeg tror det er helt nødvendig at våre medlemmer har en kraftig samferdselspolitisk stemme og at LO får en styrket samferdselspolitikk. Samferdselsforbundene i LO er små- og mellomstore forbund. Ingen av landtransportforbundene har stemmerett i LOs sekretariat. Mange av bransjene i disse forbundene er like, eller tilnærmet like. Vi har avisbud, Postkom har postbud. Vi har bussjåfører, Jernbaneforbundet har bussjåfører, vi har terminalarbeidere, Postkom har terminalarbeidere. Vi har mange av de samme utfordringene og vi samarbeider allerede i dag om mange saker, ikke minst innen samferdselsektoren. Dette samarbeidet bør styrkes og ende opp i et felles samferdselsforbund, sa Johnsen til landsmøtet.
Landsmøtet har 160 delegater og varer fram til fredag 29. september.